عوارض کود زیاد

بازدید: 463 بازدید
عوارض کود زیاد
Rate this post

عوارض کود زیاد

استفاده زیاد از کود ها می ‌تواند به عوارض منفی برای گیاهان، خاک و محیط زیست منجر شود. مصرف بیش از حد کود برای مزارع، باغات، گلخانه ها و حتی گیاهان آپارتمانی باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. برخی از این مشکلات قابل درمان و جبران پذیر هستند ولی بسیاری از عوارض کود زیاد چه در گیاهان و چه در خاک به راحتی قابل جبران نیست و ممکن است به مرور زمان باعث نابودی محیط زیست و خشک شدن گیاه مورد نظر شود. بنابرین عوارض کود زیاد مسئله ای جدی و مورد توجه در صنعت کشاورزی و منابع طبیعی است. در این مقاله تلاش داریم که شما کشاورزان، باغداران، گلخانه داران و دوستداران گل و گیاه را از عوارض کود زیاد و پیامد های آن آگاه کنیم تا کوددهی گیاهان خود را طبق برنامه و به صورت منظم انجام دهند. بهترین میزان برای مصرف هر نوع کود همان میزانی است که بر روی بسته بندی محصولات توسط کارخانه ی سازنده درج شده است.در ادامه این مقاله همراه شرکت آرمان بذر سپاهان باشید.

عوارض کود زیاد
عوارض کود زیاد

عوارض کود زیاد در گیاه:

استفاده زیاد از کود ها در گیاهان می ‌تواند به عوارض جدی و نا مطلوبی منجر شود. مسمومیت گیاهی امری رایج در نگهداری از هر نوع گیاهی است. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است از عوارض کود زیاد اگاهی داشته باشید. در زیر به برخی از این عوارض اشاره می ‌کنم:

  • سوختگی گیاهان: یکی از عوارض اصلی کود زیاد، سوختگی گیاهان است. این به معنی آسیب دیدن بافت‌ های گیاهی به دلیل غلظت بالای مواد مغذی است. نتیجه‌ ی این عارضه می ‌تواند شامل لکه ‌های قهوه ‌ای یا سوختگی روی برگ ‌ها و اجزای گیاهی باشد. در اثر کوددهی زیاد ریشه ها نیز ممکن است آسیب دیده و از بین بروند.
  • زردی و آسیب به برگ ‌ها: کود زیاد ممکن است باعث زردی برگ‌ ها شده و بافت ‌های گیاهی را تحت تأثیر قرار دهد. برگ ‌ها ممکن است خشک شده و لبه ‌ها آسیب دیده باشند.
  • بی ‌تعادلی مواد مغذی: استفاده زیاد از کود ها می‌ تواند باعث بی‌ تعادلی در مواد مغذی گیاهان شود. این ممکن است منجر به کاهش جذب برخی مواد مغذی و افزایش جذب مواد دیگر شود.
  • اختلال در رشد و توسعه: کود زیاد ممکن است باعث اختلال در رشد و توسعه مناسب گیاهان شود. گیاهان ممکن است به جای رشد و توسعه مناسب، به صورت غیرطبیعی رشد کنند. در بعضی از موارد مصرف زیاد کود نتیجه ی عکس داده و رشد گیاهان را با توقف روبرو می کند.
  • بیماری ‌ها و آفات: استفاده زیاد از کود ها می ‌تواند گیاهان را به بیماری ‌ها و آفات حساس ‌تر کند. غلظت بالای مواد مغذی ممکن است باعث تشدید آفات و بیماری ‌های گیاهی شود. برای مثال مصرف کود ازت باعث افزایش رشد رویشی گیاهان و رقیق شدن شیره ی گیاه می شود و گیاه را نسبت به تنش های محیطی و بیماری ها و آفات حساس می کند.
  • مسمومیت خوراکی: اگر گیاهان کود زیادی را جذب کنند، ممکن است محصولات خوراکی ایجاد شده توسط این گیاهان مسموم باشند. مصرف محصولاتی که نیترات زیادی دارند برای انسان ها مضر است و منجر به بیماری هایی مانند سرطان در انسان ها می شود.
  • کاهش تولید گل و میوه: استفاده زیاد از کود ها ممکن است به کاهش تعداد و کیفیت گل ‌ها و میوه ‌ها منجر شود.

برای جلوگیری از این عوارض، باید دقت کنید که مقدار و نوع کود ها را با دستورالعمل تولیدکننده و نیاز های واقعی گیاهان هماهنگ کنید. همچنین، نظارت دقیق بر روی رشد و وضعیت گیاهان و محیط کاشت ضروری است. بهترین راه برای کنترل مصرف کود استفاده از برنامه تغذیه ای متناسب با همان گیاه است.

بیشتر بخوانید: کود مخصوص افزایش تناژ

عوارض کود زیاد
عوارض کود زیاد

عوارض کود زیاد در خاک:

استفاده زیاد از کود ها در خاک می‌ تواند به عوارض جدی و نا مطلوبی منجر شود. تاثیراتی که عوارض کود زیاد بر روی خاک می گذارد اغلب متوجه گیاهانی که در آن خاک ریشه دارند، می شود. مسموم شدن گیاهان و بهم ریختن تعادل مواد غذایی

  • عدم تعادل مواد مغذی: کود زیاد می ‌تواند باعث ایجاد بی ‌تعادلی در میزان مواد مغذی در خاک شود. این می ‌تواند به کاهش جذب مواد مغذی توسط گیاهان و اختلال در رشد منجر شود.
  • آلودگی زیست ‌محیطی: استفاده زیاد از کود ها می ‌تواند منجر به آلودگی منابع آبی مثل رودخانه‌ ها، دریاچه ‌ها و آب های زیرزمینی شود. این آلودگی می ‌تواند به انفجار گیاهان آبی و افزایش آلگاها و جلبک ‌ها منجر شود که به محیط زیست آسیب می ‌زند. آلودگی زیست محیطی و آبی به زیست بوم منطقه و سلامت انسان ها و حیوانات و بخصوص ماهی ها آسیب می زند.
  • افزایش شوری خاک: استفاده زیاد از کود های شیمیایی می ‌تواند باعث افزایش شوری خاک شود. این امر باعث می شود گیاهان به آب و مواد مغذی کمتری دسترسی داشته باشند. خاکی که درصد املاح زیادی داشته باشد به ریشه ی گیاه اجازه ی جذب املاح و عناصر غذایی را نمی دهد. کود های نیتروژن دار در بین انواع کودها بیشتر از بقیه باعث شوری خاک می گردند.
  • بی‌ تعادلی pH خاک: کود زیاد می‌ تواند باعث بی‌ تعادلی pH خاک شود. این ممکن است به تغییرات نامناسب در جذب مواد مغذی توسط گیاهان منجر شود. بهترین pH برای گیاهان خنثی است و pH های بالاتر و پایین تر مناسب نیستند.
  • اختلال در جذب آب: استفاده زیاد از کود ها می ‌تواند به افزایش غلظت مواد مغذی در خاک منجر شود که باعث می ‌شود گیاهان آب را کمتر جذب کنند و اختلال در تراز آبی آن‌ ها ایجاد شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض، استفاده متعادل و مطابق با نیاز و راهنمایی‌ های تولیدکنندگان از کود ها است. همچنین، بررسی منظم خاک، آزمایش ‌های خاک و کاشت گیاهان مناسب با توجه به نیازهای آن‌ ها می ‌تواند به حفظ سلامت خاک و گیاهان کمک کند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت