کاشت فلفل دلمه ای

بازدید: 1,901 بازدید
کاشت فلفل دلمه ای
2/5 - (1 امتیاز)

اهمیت صادرات و کاشت فلفل دلمه ای

 کاشت فلفل دلمه ای و صادرات آن امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلفل دلمه ای از جمله گیاهانی است که کاشت آن اکثرا درگلخانه ها انجام می شود. فلفل دلمه ‌ای گلخانه ‌ای (Capsicum annuum) گیاهی از خانواده بادمجانیان (Solanaceae) و هم ‌خانواده بادمجان، سیب ‌زمینی و گوجه ‌فرنگی است. این گیاه دارای ظرفیت تولیدی بالایی است و به طور معمول در سه رنگ قرمز، زرد و نارنجی پرورش داده می ‌شود. البته ارقامی با رنگ ‌های قهوه ای، بنفش و سفید نیز وجود دارند، اما این ارقام متقاضی کمی دارند. صادرات فلفل دلمه ای از مهم ترین موضوعاتی است که وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان کشور به آن اهمیت می دهند. فلفل دلمه ای درکشور های اطراف مانند ترکیه، کشور های اروپایی، کشور های عربی حوزه ی خلیج فارس و روسیه اهمیت زیادی دارد. کیفیت و رنگ فلفل دلمه ای در امر صادرات اهمیت ویژه ای دارد و باید این محصولات علاوه بر رنگ بندی خاص و ویژه، کیفیت بالایی نیز داشته باشند. فلفل دلمه ای قرمز بیشتر مورد توجه و خواست کشور های حوزه خلیج فارس و فلفل دلمه ای زرد برای کشور روسیه است.در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

تاریخچه ی کاشت فلفل دلمه ای

خواستگاه اولیه ی فلفل دلمه ای آمریکا و مکزیک بوده است و این گیاه بومی این مناطق است. البته تاریخ شناسان معتقدند که بوته ی فلفل دلمه ای خواستگاه دیگری داشته و بعد ها به اروپا و آمریکا برده شده است، چرا که نامی از این گیاه در منابع تاریخی و قدیمی این مناطق آورده نشده است.

کاشت فلفل دلمه ای
کاشت فلفل دلمه ای

دمای مورد نیاز فلفل دلمه ای

به منظور کنترل دما، آب و هوا و تغییرات جوی کاشت فلفل دلمه ای در گلخانه انجام می شود. حداقل دمای قابل تحمل برای کاشت فلفل دلمه ای 15 و حداکثر دما 35 درجه ی سانتی گراد است. بهترین بازه ی دمایی برای رشد فلفل دلمه ای 25 تا 27 درجه ی سانتی گراد می باشد. اگر دمای گلخانه کمتر از میزان ایده آل باشد، بهتر است لوکس نور را کاهش دهید تا کارکرد گیاه با دما و نور هماهنگ شود. دمای بیشتر از 35 درجه ی سانتی گراد باعث گرما زدگی گیاه، ریزش گل، برگ و سوختگی برگ ها می شود.  اگر دما به زیر 15 درجه سانتی گراد برسد کارکرد گیاه افت می کند و در پایین تر از 10 درجه سانتی گراد سرمازدگی رخ می دهد. برای افزایش دما معمولا از بخاری های بزرگ در گلخانه استفاده می کنند. اگر این بخاری ها دودکش نداشته باشد ممکن است گاز دی اکسید کربن تولید شده توسط آنها در گلخانه باعث مسمومیت در گیاهان شود. دی اکسید مورد نیاز گلخانه ی فلفل دلمه ای در حدود  ۱٫۰۰۰ تا  ۱٫۵۰۰ پی پی ام می باشد.

رطوبت مورد نیاز گلخانه فلفل دلمه ای

در آموزش کشت گلخانه ای فلفل دلمه ای رطوبت را بین ۷۵ تا ۸۰ درصد تنظیم کنید. بیماری های قارچی و باکتریایی به دلیل رعایت نکردن میزان مطلوب رطوبت گلخانه به وجود می آید که علاوه بر بیماری های ذکر شده، ریزش گل ها نیز اتفاق خواهد افتاد. دمای ۷ تا ۸ درجه سانتی گراد برای فلفل رنگی، و ۱۰ درجه سانتی گراد برای فلفل سبز با رطوبت نسبی ۹۰ درصد، دمای مناسب برای انبار کردن آن بوده و زمانی که فلفل رطوبت خود را از دست می دهد، رو به سفت شدن میوه می رود. اگر فلفل شما ضخیم و به دو قسمت تقسیم شده، ناشی از رطوبت ۸۵ درصدی گلخانه، سردی هوای گلخانه در شب و یا آبیاری دیر هنگام بوته می باشد. و اگر شاهد تغییر رنگ میوه در زمانی که اندازه آن مناسب است نبودید، بدانید که میانگین دمای گلخانه در طول شبانه روز کم می باشد و باید دمای داخل گلخانه را نیم درجه افزایش داد.

کاشت فلفل دلمه ای
کاشت فلفل دلمه ای

هزینه ی ساخت گلخانه برای کاشت فلفل دلمه ای

ساخت گلخانه با تمامی تجهیزات لازم در مقایسه با مزارع هزینه ی بالایی دارد ولی از طرفی میزان برداشت فلفل گلخانه ای دوبرابر زمین های زراعی است. مصرف آب نیز در روش های گلخانه ای بسیار کمتر از زمین های زراعی است. برای تولید فلفل دلمه ای مناسب برای صادرات باید از گلخانه ی مناسب و استاندارد استفاده شود. کاشت فلفل دلمه ای به روش هیدروپونیک در مقایسه با انواع کشت های خاکی به مراتب تجهیزات بیشتر و به روز تری نیاز دارد. ارتفاع گلخانه فلفل دلمه حدودا 5 متر باید باشد. به این منظور از انواع گلخانه های اسپانیایی می توان استفاده کرد.

کاشت نشا فلفل دلمه ای

انتقال نشا فلفل دلمه ای زمانی انجام می گیرد که فلفل دلمه ای اولین جوانه ی گل را بزند. در این زمان هر بوته ی فلفل دلمه ای در حدود 6 تا 8 برگ دارد. از زمان کاشت بذر تا زمان انتقال نشا به زمین اصلی حدودا 10 هفته زمان نیاز است.  تراکم فلفل دلمه ای در داخل گلخانه باید به صورتی باشد که در هر متر مربع 2 تا 3 بوته فلفل دلمه ای قرار گیرد. تراکم های بیشتر باعث می شود که نور مورد نیاز به برگ ها نرسد و باعث کاهش بازدهی می شود. تراکم کمتر نیز موجب کاهش بازدهی گلخانه می گردد.

برنامه غذایی مورد نیاز در کاشت فلفل دلمه ای

مصرف کود برای انواع کاشت فلفل دلمه ای به صورت خاکی و هیدروپونیک بسیار متفاوت است. کاشت هیدروپونیک به کوددهی اصولی تر و دقیق تری در مقایسه با کاشت خاکی احتیاج دارد.

 
 
زمان مصرف
طریقه مصرف
نوع کود
عناصر موجود در کود
آماده سازی زمین قبل از کاشت
خاکی
چالکود تانسو
نیتروژن، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو
زمان استقرار نشا تا 6 برگی
آبیاری
هومی استار
هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم
پس از استقرار نشا
آبیاری/محلول پاشی
ان پی کا 20-20-20/آمین استار
نیتروژن، فسفر، پتاسیم/آمینو اسید، نیتروژن
گلدهی
آبیاری اول/محلول پاشی/آبیاری دوم
ان پی کا 10-52-10 تانسو/کلات میکرو تانسو/ان پی کا 12-12-36 آرمافرت
نیتروژن، فسفر، پتاسیم/تمامی عناصر میکرو/ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو
میوه دهی و برداشت
آبیاری/محلول پاشی
ان پی کا 5-5-45/سیفر استار
نیتروژن، فسفر، پتاسیم/عصاره ی جلبک دریایی
       

در صورتی که خاک گلخانه ph بالایی داشته باشد می توان گوگرد مایع تانسو را با کود های ان پی کا مخلوط و استفاده کرد.

جهت حلالیت بهتر کود و یا سموم پودری ابتدا آن را در یک گالن به تدریج ریخته و کامل حل نموده و سپس به تانکر مرکزی انتقال داده می شود.

جهت اختلال چند کود و یا سم و یا ابتدا در مقادیر کوچک تست و بعد مصرف نمایید.

موارد و مقادیر توصیه شده در برنامه های غذایی کاملا عمومی می باشد و به شرایط محیطی و امکانات موجود بستگی دارد.

 برای آگاهی از مصرف دقیق تر این کود، نیاز به انجام آزمایش های آب و خاک می باشد و پس از آن با کسب نظر کارشناسان کشاورزی به استفاده از این کود مبادرت نمایید.

 

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت