افزایش باردهی خیار

بازدید: 136 بازدید
افزایش باردهی خیار
Rate this post

اگر محصولی بزرگتر، بیشتر و با کیفیت تر می خواهید حتما در کاشت خیار نکات زیر را در نظر بگیرید.

انتخاب رقم مناسب و باکیفیت

رقمی انتخاب شود که باردهی بالا داشته باشد و شناخته شده باشد، در برابر بیماری ها مقاوم باشند، با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشد. انتخاب رقم متناسب با نوع پرورش (کشت در گلخانه و یا فضای باز) صورت پذیرد.

آماده سازی خاک

قبل از کاشت بوته خیار، آماده سازی خاک بسیار مهم است. ابتدا سطح pH خاک را آزمایش کنید. pH بین 6 تا 7 برای کاشت خیار ایده آل است. خاک باید دارای زهکشی خوب و مواد آلی فراوان باشد و طور مداوم مرطوب شود، اگرچه از غرقاب خاک خودداری شود.

 فراهم کردن شرایط بهینه رشد برای افزایش باردهی خیار

گیاه حداقل 6 تا 8 ساعت در روز نور کامل خورشید را دریافت کند. دمای گلخانه حدود 26 درجه سانتیگراد و رطوبت هوا 80 درصد تنظیم شود. توصیه می شود در گلخانه دماسنج نصب شود و به طور مداوم کنترل دما صورت پذیرد. برای گردش هوا و کاهش خطر بیماری ها بوته های خیار با فواصل مناسب کاشته شود.

کوددهی مناسب برای افزایش باردهی خیار

بهتر است قبل از کشت از کودهای آلی مانند کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده است استفاده کنید. خیار نیاز به عناصر غذایی بالایی دارد برای افزایش باردهی خیار از کودهای حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده شود. مصرف نیتروژن در خیار بالاست، بنابراین در اوایل فصل برای برگدهی بیشتر کودهای غنی از نیتروژن مصرف شود. بهتر است از کودهای پتاس بالا (مانند 12-12-36 و یا سولوپتاس آرمافرت) به منظور بهبود رنگ و طعم میوه، افزایش وزن میوه و عمر انبارداری استفاده گردد. در واقع پتاسیم به افزایش کیفیت و کمیت محصول و بازار پسندی و همچنین به سلامت کلی گیاه و مقاومت به بیماری کمک می کند. کود های حاوی فسفر (مانند 10-52-10 تانسو) را در مراحل اولیه رشد برای ریشه زایی و همچنین قبل از گلدهی برای افزایش گلدهی و جلوگیری از ریزش گل استفاده کنید.

کود کامل سه بیست برای تقویت کلی گیاه ضروری است. هر 2-3 هفته یکبار کود دهی صورت پذیرد. روی و بر برای جلوگیری از ریزش گل و میوه با عنوان فروت ست تانسو در مرحله قبل از گلدهی توصیه می شود. از کودهای غنی از کلسیم (مانند کلسیم مایع تانسو) و منیزیم (مانند کلات منیزیم تانسو) به منظور افزایش مقاومت دیواره های سلولی و سلامت کلی گیاه استفاده کنید. برای جلوگیری از کج شدن خیار استفاده از کود های حاوی کلسیم (مانند کلسیم مایع تانسو) در مرحله بعد از گلدهی و زمان تشکیل میوه پیشنهاد می شود. از منگنز و منیزیم برای تقویت بوته خیار استفاده کنید چون خیار به کمبود این دو عنصر بسیار حساس است. استفاده از کود های تقویتی آمینو اسید (آمین استار آرمافرت) و جلبک دریایی  (با نام تجاری سی فر استار) را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید. هیومیک اسید (با نام تجاری هوماکینگ) به عنوان اصلاح کننده خاک برای افزایش جذب عناصر غذایی در تمامی طول دوره رشد و گلدهی به صورت آبیاری استفاده شود. هنگامی که خیارها به گل نشستند، هر دو هفته یکبار کود پتاس بالا دهید. در غیر این صورت، خیارها دارای برگ های فراوان اما میوه های کمی خواهند بود.

افزایش باردهی خیار
افزایش باردهی خیار

مالچ پاشی خاک برای افزایش باردهی خیار

هنگام پرورش خیار در بسترهای باز، ایجاد پوسته خشک روی سطح خاک از رسیدن اکسیژن به ریشه ها جلوگیری می کند. مالچ پاشی مانع از ایجاد پوسته روی خاک، جلوگیری از رشد علف های هرز و حفظ دمای خاک می شود.

هرس کردن برای افزایش باردهی خیار

به طور منظم شاخه ها و برگ های جانبی گیاه خیار را هرس کنید تا با رشد ساقه اصلی شاهد افزایش عملکرد باشیم. این عمل که به عنوان “هرس جانبی” شناخته می شود، انرژی گیاه را به سمت افزایش باردهی، به جای شاخ و برگ بیش از حد، هدایت می کند. برای ارتقای سلامت گیاه، برگ های آسیب دیده یا بیمار را هرس کنید.

 مدیریت آفات و بیماری ها

علائم آفت یا بیماری بررسی شود. برخی آفات رایج در بوته خیار شامل شته ها، سوسک های خیار و کنه های عنکبوتی هستند. بیماری هایی مانند سفیدک پودری و سفیدک کرکی نیز می توانند روی گیاهان شما تأثیر بگذارند.

 گرده افشانی برای افزایش باردهی خیار

در گلخانه ها بهتر است از انواع خود گرده افشان استفاده گردد و در غیر این صورت گرده افشانی عموما توسط حشرات انجام می شود. در گلخانه ها یا موقعیت هایی با میزان گرده افشانی کم، ممکن است لازم باشد گل های خیار را با استفاده از یک برس کوچک گرده افشانی کنید تا به تشکیل میوه کمک کند. در این شرایط بهتر است زنبورها را به گلخانه جذب کنید. اسپری کردن گیاهان با محلول آب گرم (یک لیتر)، عسل و شکر (یک قاشق غذاخوری) به جذب زنبورها کمک می کند. در فضای باز، می توانید با کاشت گیاهان گلدار در نزدیکی بوته خیار، حشرات را برای گرده افشانی به سمت آن ها جذب کنید. پس از جذب حشرات گرده افشان به گل های جانبی، این حشرات گرده افشانی بوته های خیار را نیز به عهده خواهند گرفت.

زمان مناسب برداشت برای افزایش باردهی خیار

خیارها را هنگام رسیدن برداشت کنید تا فرایند تولید در گیاه تشویق شود. از گذاشتن خیار بیش از حد رسیده روی بوته خودداری شود، زیرا با این کار به گیاه سیگنال داده می شود که تولید میوه را متوقف کند.

کاشت گیاهان جانبی برای افزایش باردهی خیار

برای خیارهایی غیرگلخانه ای همجواری با سایر گیاهان بسیار مهم هستند. برخی گیاهان می توانند رشد خیار را مهار کنند و در نتیجه عملکرد را کاهش دهند. خیار در کنار لوبیا، نخود، پیاز، سیر، شوید و کرفس بهتر رشد می کند. از قرار دادن خیار در کنار کدو تنبل و همچنین انگورفرنگی سیاه که مانع از رشد خیار می شود، خودداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: جدول اختلاط کودی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت