کود هیومیک اسید

4.5/5 - (4 امتیاز)

کاربرد ها و مزایای استفاده از کود هیومیک اسید

 کود هیومیک اسید چیست؟

اسید های هیومیک و فولویک آخرین ترکیبات ناشی از تجزیه و پوسیدگی طبیعی مواد گیاهی و حیوانی هستند. مواد هیومیکی در رسوبات قبل از تاریخ نیز یافت می شوند.

کود هیومیک اسید
کود هیومیک اسید

مواد هیومیکی از طریق فعالیت های بیولوژیکی موجودات ریز روی باقیمانده مواد گیاهی و حیوانی تشکیل می شوند. کود هیومیک اسید از مولکول های پیچیده ای تشکیل شده است که به طور طبیعی در خاک، ذغال سنگ، اقیانوس ها و آب های شیرین وجود دارند. یکی از منابع کود هیومیک اسید لایه های رسوبی است که به آن ها لئوناردیت گفته می شود. این لایه ها در ابتدا در پوسته زمین قرار داشتند اما در طی سال های متمادی از محل نزدیک به سطح زمین بیرون کشیده شده اند. اسید های هیومیک با غلظت بالا در این لایه ها یافت می شوند. لئوناردیت ماده آلی است که به حالت زغال سنگ نرسیده است و با زغال سنگ نرم قهوه ای با درجه اکسیداسیون بالا، نتیجه فرایند تشکیل زغال سنگ، متفاوت است و هیچ ارزشی به عنوان سوخت ندارد. تجزیه اسید های آلی غلیظ فرآیندی طولانی است که میلیون ها سال زمان می برد. 

کود هیومیک اسید از کجا آماده است؟

یکی از اولین ذخایر شناخته شده برای این کود ارگانیک، لئوناردیت است که از طرف داکوتا ها (به نام آقای لئونارد) نامگذاری شده است. این اقشار چندان هم عمیق نبوده اند و امکان استخراج این کود وجود داشت. اخیرا در نیومکزیکو نیز یک ذخیره اسید آلی غلیظ در لیگنیت اکسیده کشف شده است. این لایه ها یا رسوبات به طور طبیعی نزدیک سطح زمین قرار دارند و طی چندین هزار سال گذشته اکسید شده اند و طی این فرآیند طبیعی محتوای اسید هیومیک را به 70 درصد افزایش داده اند.

مزایای اقتصادی کود هیومیک اسید

کود هیومیک اسید باعث بهبود فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک می شود.
کود هیومیک اسید باعث بهبود فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک می شود.

کود هیومیک اسید تولید شده توسط آرمان بذر سپاهان ترکیبات غذایی بویژه آهن را کلات می کند و به شکلی مناسب برای استفاده گیاهان تبدیل می کند، بنابراین جذب مواد غذایی به راحتی صورت می گیرد. در نتیجه استفاده از کود هیومیک اسید عملکرد گیاه تا 70 درصد افزایش می یابد و مصرف انواع کود ها و سموم دفع آفات تا 30 درصد کاهش می یابد. رشد انواع چمن ها، گیاهان زینتی و محصولات کشاورزی در نتیجه استفاده منظم  از این کود بهبود می یابد. همچنین ظرفیت نگهداری آب در خاک با استفاده از کود هیومیک اسید افزایش می یابد، به این معنی که می توان به میزان قابل توجهی کارایی مصرف آب را بالا برد. استفاده از این کود می تواند عملکرد گیاه را در خاک های سبک و ماسه ای که از نظر مواد هوموسی فقیرند افزایش دهد. در نتیجه استفاده از این کود سرعت معدنی سازی مواد آلی بالا می رود و خاک های فقیر را به خاک حاصلخیز تبدیل می کند. مطالعات نشان می دهد حاصلخیزی خاک تا حد زیادی توسط میزان کود هیومیک اسید موجود در آن تعیین می شود. از دلایلی که هیومیک اسید سبب بهبود حاصلخیزی خاک و رشد گیاه می شود می توان به افزایش ظرفیت بالای تبادل کاتیونی (CEC)، محتوای اکسیژن خاک و همچنین ظرفیت نگهداری آب بالاتر اشاره کرد. از مهمترین ویژگی های اسید هیومیک می توان به توانایی آن در برقراری اتصال با یون های فلزی نامحلول، اکسید ها و هیدروکسید ها اشاره کرد که در صورت لزوم آن ها را به آرامی آزاد می کند و به طور مداوم در اختیار گیاه قرار می دهد. کود هیومیک اسید باعث بهبود فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک می شود.

مزایای کود هیومیک اسید روی ساختار فیزیکی خاک

  • بهبود ساختار خاک مانع از تلفات زیاد آب و مواد غذایی در خاک های شنی و سبک می شود و همزمان از طریق تجزیه آن را به خاک هایی مثمر تبدیل می کند. در خاک های سنگین نیز تهویه خاک بهبود می یابد و کشت آسان می گردد.
  • با افزایش توانایی تشکیل کلوئید از ترک خوردن و سله بندی خاک جلوگیری می شود.
  • ظرفیت نگهداری آب در خاک زیادی می شود و مقاومت در برابر خشکسالی بالا می رود.

مزایای کود هیومیک اسید روی ساختار شیمیایی خاک

کود هیومیک اسید به عنوان کلاتور طبیعی در خاک به نقل و انتقال فلزات تحت شرایط قلیایی کمک می کند.
کود هیومیک اسید به عنوان کلاتور طبیعی در خاک به نقل و انتقال فلزات تحت شرایط قلیایی کمک می کند.
  • خاک های اسیدی و قلیایی را خنثی می کند و پی اچ خاک را تنظیم می کند.
  • جذب آب و مواد غذایی را توسط گیاه بهبود می دهد.
  • خصوصیات بافری خاک را افزایش می دهد.
  • به عنوان کلاتور طبیعی در خاک به نقل و انتقال فلزات تحت شرایط قلیایی کمک می کند.
  • ظرفیت تبادل کاتیونی خاک را افزایش می دهد.
  • جذب نیتروژن توسط گیاه را افزایش می دهد.
  • واکنش فسفر را با کلسیم، آهن و منیزیوم کاهش می دهد و آن را به شکل آزاد و مفید برای گیاه تبدیل می کند.
  • کلروز ناشی از کمبود آهن را از بین می برد.
  • دی اکسید کربن را از کربنات کلسیم خاک آزاد می کند و استفاده از آن را در فتوسنتز امکان پذیر می کند.

مزایای کود هیومیک اسید روی فعالیت بیولوژیک خاک

  • باعث تحریک گیاه و فعالیت میکروارگانیسم ها می شود.
  • تولید آنزیم های گیاهی را افزایش می دهد.
  • در بسیاری از فرآیند های بیولوژیکی به عنوان کاتالیزور آلی عمل می کند.
  • تنفس ریشه، تشکیل ریشه و رشد عمودی ریشه را بهبود می دهد.
  • جوانه زنی و ماندگاری بذر را افزایش می دهد.
  • دیواره سلولی میوه ها را ضخیم می کند و مدت ماندگاری میوه را افزایش می دهد.