کود پتاس بالا

بازدید: 950 بازدید
کود پتاس بالا چیست؟
Rate this post

جذب کود پتاس بالا توسط گیاهان

پتاسیم سومین عنصر پر مصرف برای تمامی گیاهان است (بخوانید: علائم کمبود پتاسیم در گیاه) و از این نظر اهمیت فراوانی در صنعت کشاورزی دارد. این عنصر با نماد شیمیایی K یک فلز قلیایی است و عدد اتمی آن ۱۹ می ‌باشد، در انواع کود پتاس بالا وجود دارد و به فرم  (+K) برای گیاهان قابل جذب است.

پتاسیم فراوان ترین عنصر در سطح زمین ( حدود ارتفاع 15 سانتی متری از سطح ) است که این مقدار در خاک های معدنی بیشتر و در خاک های آلی کمتر است. چهار شکل مختلف پتاسیم در خاک به ترتیب سهل ‌الوصول بودن برای گیاهان شامل: پتاسیم محلول، پتاسیم تبادلی، پتاسیم غیر تبادلی (تثبیت شده) و پتاسیم ساختمانی می‌ باشد.

انواع مختلف پتاسیم در خاک

پتاسیم محلول: پتاسیمی است که در محلول خاک به فرم یونی موجود بوده و تنها فرم قابل جذب پتاسیم برای گیاهان است و کاهش ذخیره پتاسیمی خاک در اثر شستشوی عمقی نیز پس از تبدیل سایر شکل های پتاسیم به این فرم صورت می گیرد.

پتاسیم تبادلی: پتاسیم تبادلی یا پتاسیم جذب سطحی شده روی کلوئید ها و قابل جایگزین با سایر کاتیون ها، همانند کاتیون های تبادلی دیگر به وسیله‌ نیروهای الکترو استاتیک بار های منفی کلوئید های آلی و معدنی خاک نگهداری می‌ شود و تحت شرایطی به آسانی توسط نمک های خنثی قابل استخراج می باشد.

پتاسیم غیرتبادلی: پتاسیمی است که به ‌آسانی قابل تبادل نبوده و در زمان های کوتاه نیز توسط محلول های نمکی آزاد نمی ‌شود و تا حدودی برای گیاه قابل استفاده است.

پتاسیم ساختمانی: به شکلی از پتاسیم اطلاق می شود که جزئی از شبکه کریستالی کانی ها می ‌باشد.

روش تهیه کود پتاس بالا

کود پتاس بالا از ماده ی اولیه مختلفی تولید می شود. دو نوع از معروف ترین و پر استفاده ترین این مواد اولیه سولفات پتاسیم و کلرید پتاسیم است.

  • کلرید پتاسیم

محصول ترکیب شیمیایی پتاسیم و کلر نوعی نمک است که کلراید پتاسیم نام دارد. مهمترین نمک در بین نمک های پتاسیم دار ، کلراید پتاسیم است که به صورت سنگ معدن قابل دسترس می باشد. علاوه بر این کلراید پتاسیم پر مصرف ترین نوع نمک پتاسیم دار است و به طور طبیعی به صورت پودر یا کریستال جامد سفید یا صورتی یا بی رنگ وجود دارد . این ماده یک هالید فلزی است که وجود آن برای بدن به عنوان یک منبع الکترولیت، ضروری است. کلرید پتاسیم به لحاظ تاریخی به عنوان پتاس شناخته می شد.

از این محصول به عنوان کود در صنایع کشاورزی استفاده می شود. این محصول به دلایلی نسبت به دیگر کود پتاس بالا مانند سولفات پتاسیم، برای تغذیه گیاه بهتر است زیرا در طبیعت بیشتر یافت می شود، منبع غنی برای تغذیه گیاه است و نسبت به دیگر کود پتاس بالا ارزان تر است. در حدود ۹۵ الی ۹۶ درصد کود شیمیایی از پتاسیم کلراید تشکیل یافته است.

جهت تولید کلرید پتاسیم می بایست سنگ معدن مورد نظر تحت فرآیند تغلیظ و فرآوری قرار گیرد تا ناخالصی ها جدا شده و کلرید پتاسیم به عنوان محصول نهایی بدست می آید. به عبارتی از لحاظ فیزیکی می بایست تغییراتی در سنگ معدن بوجود آورد و طی چند مرحله بالاخره ماده اصلی را استخراج نمود. اولین گام، استخراج سنگ معدن و انتقال سنگ های معدن به محل کارخانه می ‌باشد و پس از انبار سنگ معدن، نسبت به خرد کردن آن اقدام نمود. عمل خرد کردن هم توسط آسیاب های بزرگ که مخصوص شکستن سنگ است انجام می گیرد.

آسیاب ها معمولا از نوع چکشی می ‌باشد. پس از اینکه مواد از یک سرنگ ارتعاشی عبور کردند به مرحله بعدی یعنی جداسازی ماده مورد نظر انتقال می یابد. کار انجام شده در این مرحله تغلیظ است. روش های متفاوتی در این زمینه وجود داشته که هر یک تکنولوژی خاص خود را دارا بوده و محصولات آنها از نظر کیفیت و نوع دانه بندی و موارد استفاده در بازار متفاوت هستند. حال به شرح هر یک از فرآیند های تولید کلرید پتاسیم از سنگ معدن می پردازیم.

  • سولفات پتاسیم

سولفات پتاسیم پس از کلرید پتاسیم، پر مصرف ترین کود پتاس بالا است. بر خلاف KCl که به صورت طبیعی یافت می شود، این ماده را به ندرت بتوان در طبیعت پیدا کرد. یکی از معروف ترین راه های تولید این ترکیب شیمیایی روش هارگریوز است، که در آن کلرید پتاسیم با اسید سولفوریک یا با مخلوطی از دی اکسید گوگرد، هوا و آب واکنش می دهد. سولفات پتاسیم ترکیبی غیر معدنی می باشد، نمک پتاسیم اسید سولفوریک می باشد.

این ماده تشکیل شده از حدود پنجاه درصد مواد مغذی پتاسیم و اکسیژن و نیز درصد پایین تری از اکسید گوگرد، کلسیم، سدیم، اکسید آهن، که برای رشد و نمو گیاهان هماهنگ از اهمیت زیادی برخوردار است؛ ولی آن ها در ترکیب بسیار کمی می باشند که این امکان وجود دارد در زمان استفاده از نوعی دیگر از کود ها به آن ها توجهی نخواهد شد سولفات پتاسیم یکی از رایج ‌ترین و متداول ‌ترین کود های پتاسیمی است که مورد استفاده کشاورزان قرار می ‌گیرد. این کود علاوه بر پتاسیم دارای گوگرد نیز هست که می ‌تواند نیاز گیاه به گوگرد را نیز تامین کند. همچنین برای تولید پروتئین‌ ها و فعال کردن آنزیم ‌ها مفید است.

انواع کود پتاس بالا

انواع مختلفی از کود پتاس بالا در طی سالیان گذشته به بازار کودی مورد مصرف صنعت کشاورزی وارد شده است. این کودها به دو فرم فیزیکی مایع و جامد هستند که فرم جامد کود پتاس بالا به شکل های پودری و گرانول تولید و مصرف می شود.

معروف ترین نوع کود پتاس بالا عبارتند از:

  • پتاسیم کلرید:  نوعی کود است که از ترکیبات طبیعی و معدنی تهیه می شود.
  • پتاسیم سولفات : اصلی ترین کود دارای پتاسیم و گوگرد است که هم به شکل آبیاری و هم چالکود استفاده می شود.
  • پتاسیم نیترات : کودی ترکیب شده از پتاسیم و نیتروژن می باشد.
  • پتاسیم فسفات:  ترکیب پتاسیم و فسفر که می توان آن را با انواع کود های نیتروژن دار نیز ترکیب کرد.
  • پتاسیم منیزیم : ترکیب پتاسیم و منیزیم است که پی اچ خاک را نیز تغییر نمی دهد.
  • NPK پتاس بالا: این کود پتاس بالا از ترکیب سه عنصر پر مصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم تهیه شده است و معروف ترین آنها 12-12-36 می باشد.

 

راهنمای جامع کود پتاس بالا
راهنمای جامع کود پتاس بالا

زمان و نحوه ی مصرف کود پتاس بالا

بهترین زمان برای مصرف کود پتاس بالا در زمان گلدهی و میوه دهی تمامی گیاهان است. پتاسیم باعث افزایش گلدهی و شکوفه دهی در گیاهان می گردد و به همین منظور اوج مصرف کود پتاس بالا قبل از مرحله ی زایشی گیاهان است. همچنین در پاییز و زمستان کود پتاس بالا به صورت چالکود برای انواع درختان میوه استفاده می گردد .

چالکود به این شکل است که چندین گودال در اطراف هر درخت حفر شده و کود پتاس بالا داخل چاله ها ریخته می شود. این کار باعث می شود که درختان میوه رشد و باردهی بهتری در طول فصل رشد داشته باشند. همچنین استفاده از کود پتاس بالا برای گلدهی و افزایش باردهی درختان مرکبات در فصل پاییز و زمستان نیز حائز اهمیت است.

پتاسیم همچنین خاصیت ضد سرما و یخ زدگی دارد. این عنصر باعث غلیظ شدن شیره ی گیاهی می گردد و موجب می شود که شیره ی گیاهی در دمای پایین تری منجمد شود. این خاصیت عنصر پتاسیم باعث می شود که از این کود قبل از فرا رسیدن سرما به منظور کاهش خسارت استفاده شود.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت