کود عصاره جلبک دریایی

5/5 - (1 امتیاز)

کود عصاره جلبک دریایی چیست

کود عصاره جلبک دریایی طیف گسترده ای از مواد مغذی با ارزش برای رشد گیاهان را تامین میکند. این کود ارگانیک یک منبع تولید پایدار است و بدون آسیب رساندن به محیط زیست باعث افزایش بازده رشد میشود. مزایای این کود بسیار فراوان میباشد اما مصرف آن توسط کشاورزان بسیار ناچیز است که یکی از علل آن عدم اطلاع از مزایای فراوان این نوع کود میباشد. این کود در بهبود کمی و کیفی محصولات نقش بسزایی دارند و با تولید محصولات سالم و طبیعی باعث سود دهی مناسب برای کشاورزان میشود.

به طور کلی جلبک ها در سه دسته قهوه ای، قرمز و سبز قرار دارند که بیشتر جلبک های های قهوه‌ ای برای کود استفاده میشوند. بیشتر محصولات تولیدی و کود های دریای از جلبک های قهوه‌ ای به دست می ‌آیند. جلبک دریایی دارای عناصر کمیابی مثل آهن، مس، پتاسیم، فسفر، نیتروژن و منیزیوم میباشد که هر کدام از این عناصر نقش مهمی در رشد و نمو محصولات دارند. مقادیر فراوان فیبر نقش مهمی در بهبود خواص شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی بستر کشت دارد که میتواند باعث افزایش توانایی حفظ آب، کنترل pH و افزایش تبادل کاتیونی خاک شود. جلبک دریایی حاوی 60 نوع ویتامین ، مواد معدنی و آنزیم میباشد که باعث افزایش رشد و کیفیت محصول و تقویت خاک میشوند.

خواص کود عصاره جلبک دریایی

استفاده از کود عصاره جلبک دریایی میتواند باعث رشد جوانه زنی شود و استفاده از آن باعث افزایش پروتئین مواد غذایی و کیفیت محصول میشود. در واقع استفاده از این کود باعث افزایش جذب مواد غذایی از خاک شده و تولید محصول را افزایش میدهد. میزان مقاومت گیاهان مختلف در برابر شرایط تنش زا متفاوت میباشد و استفاده از کود عصاره جلبک دریایی باعث افزایش مقاومت در شرایط تنش زا مانند کاهش زیاد دما و سرما میشود.

تقویت رشد محصول و گیاهان باعث جلوگیری از هجوم آفات میشود و عناصر ریز مغذی را بلافاصله در دسترس گیاهان قرار میدهد. استفاده از این کوتاه باعث بهبود تهویه خاک میشود. مطالعات و تحقیقات متعددی در سراسر جهان اثرات مثبت کود عصاره جلبک دریایی را تایید کرده اند. استفاده از این کود برای محصولات میتواند مزایای زیادی برای انسان نیز داشته باشد. آنتی اکسیدان های قوی، ویتامین ها و ریز مغذی موجود در کود جذب محصولات میشود و استفاده از این محصولات توسط انسان اثرات مثبتی را به همراه دارد.

به طور کلی خواص این کود شامل افزایش رشد ریشه، بهبود جوانه زنی بذر، افزایش تعداد گل، افزایش کیفیت میوه، افزایش اندازه میوه، افزایش درصد قند، کاهش استرس در گیاهان و افزایش جذب مواد معدنی از خاک میباشد. گیاهان و درختانی که از کود جلبکی استفاده کرده اند عملکرد بهتری دارند و بازده محصول آن ها بیشتر خواهد بود.  همچنین آلژینات موجود در جلبک ها با فلزات موجود در خاک واکنش داده و باعث تولید پلیمر هایی میشود که این پلیمر ها خواص فیزیکی خاک را بهبود میبخشند و منجر به افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت خاک میشوند.

خواص مفید عصاره کود جلبک دریایی
خواص مفید عصاره کود جلبک دریایی

هورمون های مفید موجود در کود عصاره جلبک دریایی

هورمون های موجود در کود جلبک  دریایی اهمیت زیادی در بهبود و رشد گیاهان دارند. از جمله این هورمون های مهم شامل اکسین ها، سیتوکینین ها، بتائین ها و ژیبرلین ها میباشند. اکسین ها باعث تعادل در سرعت رشد میشوند و و از تشکیل جوانه در زمان های نامناسب جلوگیری میکنند. اکسین ها هم میتوانند رشد را به تاخیر بیندازند و هم میتوانند باعث تحریک رشد شوند. سیتوکینین ها گروه دیگر از هورمون های جلبک دریایی هستند که باعث فعال سازی و تحریک رشد میشوند. سیتوکین ها با هدایت مواد به سمت برگ ها نقش مهمی در تحریک رشد دارند و همین طور باعث افزایش مقاومت گیاهان در برابر یخ زدگی میشوند و روند پیری را به تاخیر می ‌اندازند. بتائین ها نقش قابل توجهی در افزایش توانایی جذب آب دارند و باعث افزایش مقاومت در برابر خشکی میشوند نقش بتائین ها در دوره‌های تنش قابل توجه می باشد.

بهترین عصاره کود جلبک دریایی را از کجا تهیه کنیم

استفاده از عصاره کود جلبک دریایی در صنایع کشاورزی در کشورهای پیشرفته دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است که از مهمترین علل آن مفید بودن کوتاه هم برای محصول و هم برای حاصلخیزی خاک است و از طرفی تاثیرات آنها بر رشد گیاهان طولانی مدت میباشد.

با توجه به نقش ارزشمند تولید محصول کشاورزی شرکت آرمان بذر سپاهان با تهیه و توزیع این محصولات با کیفیت در تلاش است تا گام کوچکی در جهت افزایش کیفیت محصولات کشاورزی بردارد. افزایش کیفیت محصولات کشاورزی هم باعث سود دهی فراوان  برای کشاورزان و و هم باعث ارتقا سلامت جامعه می شود. اگر قصد خرید این محصول ارزشمند را دارید می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت آرمان بذر سپاهان جزئیات  محصول بیشتر آشنا شوید و همینطور می توانید از طریق ارتباط با مشاوران فروش اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تمامی محصولات آرمان بذر سپاهان در وبسایت این شرکت موجود می باشد. محصولات آرمان بذر سپاهان در عین کیفیت دارای قیمت به بازار می باشد و در صورت عدم رضایت محصول امکان بازگشت وجه وجود دارد. خرید تحویل سریع در کمترین زمان ممکن امکان پذیر می باشد. 

اهمیت کود جلبک دریایی

در دنیای امروزی که انواع کودهای مختلف با ویژگی ها و مزایای خاص خود تولید و مصرف می شوند، اهمیت کود های ارگانیک و موثر به جای مصرف کود های شیمیایی و مضر بر هیچکس پوشیده نیست. کود جلبک دریایی از جمله بهترین و موثر ترین کود های ارگانیک است. با افزایش جمعیت در کره زمین و دغدغه ی تامین عناصر غذایی برای این جمعیت رو به پیشرفت، مصرف انواع کود ها اهمیت ویژه ای دارد.

مصرف کود در کشاورزی باعث افزایش میزان بازدهی و افزایش برداشت محصول می گردد و طبیعتا با استفاده از امکانات کمتر میتوان غذای بیشتری تولید کرد. کود های شیمیایی تولیدات غذایی را تا 50 درصد افزایش داد که سهم عنصر نیتروژن در این میان از بقیه عناصر بیشتر است. به همین دلیل مصرف کود های نیتروژن مانند اوره به موازات افزایش تولید غذا افزایش یافته است. این بدان مفهوم است که تولید ماده خشک در مقیاس جهانی با مصرف نیتروژن همبستگی مثبت دارد. امروزه استفاده از کود های شیمیایی به عنوان سریع ترین راه برای جبران کمبود عناصر غذایی خاک گسترش یافته است که این امر موجب بروز مشکلات زیست محیطی متعدد و افت کیفیت محصولات کشاورزی گردیده است. کشاورزی پایدار با هدف کاهش مصرف کود های شیمیایی یک راه حل مطلوب جهت غلبه بر این مشکلات است.

تاریخچه ی کود جلبک دریایی

 این کود همانطور که از نامش پیداست از انواع خاصی از جلبک های داخل دریا تهیه می شود که معروف ترین نوع آنها آسکوفیلوم نودوسوم است. جلبک دریایی در سالیان دور در سواحل مکزیک توسط کشاورزان آن منطقه برای تقویت محصولات کشاورزی استفاده گشته است. این کشاورزان مشکلات متعددی با این کود ها داشتند. جلبک های دریایی باعث افزایش بیماری های قارچی و باکتریایی داخل خاک می شدند، خاک را شور می کردند و به راحتی توسط گیاهان قابل جذب نبودند.

بعد ها شرکت های تولید کننده ی کود اقدام به فراوری این جلبک های دریایی کردند و از عصاره ی خالص آنها برای تولید کود های پودری و مایع استفاده کردند.

کود جلبک دریایی
کود جلبک دریایی

مزایای کود جلبک دریایی

  • افزایش جوانه زنی بذر و رشد ریشه
  • تحریک کننده ی رشد و جوان سازی گیاهان
  • افزایش برگدهی و پهن شدن برگ ها
  • افزایش  گلدهی و سایز گل ها
  • افزایش میوه دهی و تاثیر در رنگ و طعم میوه
  • افزایش درصد قند میوه و ریشه
  • افزایش عمر انبارداری میوه
  • افزایش و تثبیت کلروفیل در گیاهان
  • کاهش استرس در گیاهان به علت شرایط آب و هوایی شدید
  • افزایش جذب مواد معدنی از خاک

نحوه ی مصرف کود جلبک دریایی:

کود جلبک دریایی به هر دو صورت آبیاری و محلول پاشی استفاده می شود. از کود جلبک دریایی برای تقویت تمامی گیاهان مختلف استفاده می شود.  در روش آبیاری باید کود جلبک دریایی مایع یا پودری را با آب آبیاری مصرفی برای گیاه مخلوط کنید. این کود در انواع روش های آبیاری غرقابی، کرتی، قطره ای و ... روش های مصرف متفاوتی دارد. در روش آبیاری قطره ای کود جلبک دریایی را در مخزن آب یا استخر آب مخلوط شده و به مرور زمان با استفاده از کفکش و نوار تیپ به زمین اصلی منتقل می شود.

در روش آبیاری غرقابی در بشکه ای مدرج و شیر دار کود جلبک دریایی را مخلوط می کند و بر سر راه آب اصلی قرار می دهند تا به مرور زمان مواد داخل بشکه با آب آبیاری مخلوط شده و روی کل زمین زراعی آبیاری شود. در روش مصرف جلبک دریایی برای گیاهان آپارتمانی میتوان یک قاشق چایخوری از کود جلبک دریایی پودری یا  نصف درب تا یک درب نوشابه از جلبک دریایی مایع را در یک لیتر آب حل کنید و به شکل آبیاری و یا محلول پاشی استفاده کنید.                                      

زمان مصرف کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی وقتی می تواند بهترین تاثیر را داشته باشد که در بهترین زمان و با درست ترین روش مصرف شود. مصرف کود برای هر گیاهی اعم از گیاهان آپارتمانی، باغی، گلخانه ای و زراعی باید طبق برنامه ی غذایی که توسط کارشناس تهیه می شود انجام گیرد. استفاده از بعضی از کود ها برای بسیاری از گیاهان در زمان نامناسب ممکن است باعث آسیب زدن به گیاه نیز بشود.

زمان مصرف کود جلبک دریایی برای هر گیاهی متفاوت است اما در حالت کلی این کود در زمان شروع رشد رویشی گیاه و قبل از گلدهی و میوه دهی گیاهان استفاده می شود. مصرف کود جلبک برای گیاهانی که طول دوره ی باردهی طولانی دارند مانند خیار و فلفل دلمه ای گلخانه ای به منظور افزایش تعداد چین و بهبود گلدهی گیاه بسیار موثر است. درست است که آغاز فصل رشد، زمان مناسب استفاده از این کود است، اما گاهی در فصل پاییز نیز می توان کوددهی کرد تا به این ترتیب مانع از سرما زدگی گیاه شود. وجود ماده ‌ای به نام گلایسین بتائین باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما و یخ ‌زدگی است. این کود مغذی اجازه نمی ‌دهد گیاهان دچار بیماری، سرما زدگی، یخ‌ زدگی و پژمردگی شوند.