کود آمینو اسید

3/5 - (1 امتیاز)

کود آمینو اسید چیست

آمینو اسید ها واحد های تشکیل دهنده پروتئین هستند. کود آمینو اسید نوعی کود ارگانیک و طبیعی است که کمبود های نیتروژن، نیترات، آمونیوم و اوره خاک را برطرف میکند. گیاهان آمینو اسید ها را از کربن، هیدروژن و اکسیژن تولید میکنند اما نیاز های آمینو اسیدی ضروری توسط کود آمینو اسید به دست می آید. آمینو اسید ها میتوانند فرآیند های متابولیکی گیاهان را تحت تاثیر قرار دهند و با افزایش متابولیسم سلولی باعث افزایش کیفیت محصولات میشوند.

آمینو اسید ها باعث تقویت سیستم ایمنی گیاه میشوند، بر روی روزنه های هوایی موثر بوده و القا کننده گرده افشانی هستند. تنش های محیطی مانند بالا رفتن دما، کاهش شدید دما و شوری دارای اثرات بسیار مخربی بر گیاهان و محصولات کشاورزی میباشد. آمینو اسید ها با تقویت دیواره سلولی و متعادل سازی آب در گیاه باعث کاهش خسارات ناشی از تنش های محیطی میشوند.

به طور کلی هر کدام از انواع اسید آمینه ها نقش متفاوت و موثری در رشد دارند. برای مثال فنیل آلانین، ترئونین، تیروزین، والین و سرین در گرده افشانی موثر است. آسپارتیک اسید در جوانه زنی بذر، گلیسین در سنتز کلروفیل، آرژنین، لوسین و ایزولوسین در مقاومت به شوری، متیونین و لیزین در تنظیم باز شدن روزنه ها موثر هستند.

تاثیرات مثبت آمینو اسید

از تاثیرات مثبت کود آمینو اسید کنترل باز و بسته شدن روزنه های گیاهان میباشد. روزنه ها ساختار هایی هستند که در فتوسنتز، تعادل هیدروژنی و جذب عناصر در گیاه نقش دارند. روزنه ها در شرایط پر تنش محیطی بسته شده و بسته شدن روزنه ها باعث کاهش فتوسنتز میشود و به دنبال آن سوخت و ساز و رشد گیاه کاهش پیدا میکند.

استفاده از این کود  باعث جلوگیری از بسته شدن روزنه ها در شرایط تنش زای محیطی میشوند. آمینو اسید در تقویت دیواره و افزایش مقاومت در برابر آفات نقش بسزایی داشته و با ترمیم بافت گیاهی گیاه را در برابر شرایط مختلف مقاوم میکند. افزایش طول لوله گرده، القا گرده افشانی، فعال سازی هورمون های موثر در تشکیل گل دهی از دیگر خواص کود آمینو اسید میباشد.

اسید های آمینه با افزایش تولید پروتئین باعث افزایش کمی و کیفی محصولات و افزایش بازده تولید میشوند. کود آمینو اسید باعث تسریع در تشکیل اندام های هوایی مانند ساقه و برگ شده و باعث ارتقا جوانه زنی میشود. علاوه بر تقویت اندام های هوایی نقش موثری در تقویت ریشه زایی نیز دارد. کود آمینو اسید باعث تعادل میکروب های مفید خاک شده و باعث تقویت سیستم خاک کشت میشود.

اسید های آمینه دارای خاصیت کلات کنندگی مواد معدنی و ریز مغذی ها بوده و جذب ویتامین ها و مواد غذایی را برای گیاه آسان میکند. فتوسنتز برای ساخت کربوهیدرات و رشد گیاه لازم میباشد. استفاده از کود آمینو اسید باعث افزایش سوخت و ساز و افزایش رشد گیاه میشود. محصولات پس از برداشت تا زمان رسیدن به دست مشتری و عرضه به بازار نیاز به مراقبت و مقاومت دارند. استفاده آمینو اسید باعث افزایش ماندگاری محصول پس از برداشت میشود و در نتیجه باعث افزایش مقاومت محصولات انباری و افزایش بازار پسندی میشود.

اثرات مثبت کود آمینو اسید
اثرات مثبت کود آمینو اسید

تاثیر کود آمینو اسید بر رشد گیاهان آپارتمانی

آمینو اسید یکی از عناصر ضروری برای گیاهان محسوب میشود و باعث بهبود ظاهر گیاهان آپارتمانی و افزایش عملکرد آن ها میشود. تاثیرات مثبت کود آمینو اسید بر بخش های مختلف هوایی و زمینی شامل ریشه، ساقه، برگ و کلروفیل تایید شده است. آمینو اسید ها پروتئین سازی بخش های مختلف گیاه و نقل و انتقالات غذایی را بر عهده دارند.

پروتئین از املاح ضروری گیاهان محسوب میشود و عدم وجود آن باعث توقف فعالیت های زیستی گیاه میشود. گیاهان نمیتوانند تمام آمینو اسید های مورد نیاز خود را بسازند و نیاز به کود های مکمل مانند کود آمینو اسید دارند. آمینو اسید موجب افزایش فتوسنتز در گیاهان آپارتمانی و به دنبال آن باعث افزایش کلروفیل شده که رنگدانه سبز گیاهان بوده و نقش بسزایی در زیبایی ظاهری گیاهان دارد.

حفظ ظاهر زیبای گیاهان به ویژه گیاهان زینتی و آپارتمانی میتواند نقش موثری در زیبایی منزل و همین طور تقویت حس مثبت در افراد شود. استفاده از کود آمینو اسید کمک میکند تا علاوه بر تقویت رشد گل ها و گیاهان زینتی زیباتر دیده شوند.

بهترین کود  را از کجا تهیه کنیم

امروزه در مورد تمام محصولات موجود در بازار ممکن است انواع اصلی و تقلبی وجود داشته باشد. در مورد کود ارگانیک نیز همچین مصداقی وجود دارد و ما باید توجه کنیم که کود کشاورزی را از یک مجموعه معتبر تهیه کنیم که دچار خسارت نشویم. شرکت آرمان بذر سپاهان مفتخر است با تولید و واردات کود های ارگانیک و درصد خلوص بالا بهترین نوع کود ها را در اختیار کشاورزان عزیز قرار دهد.

ضمانت برگشت وجه در صورت عدم کیفیت محصول موید این کیفیت میباشد. آرمان بذر سپاهان همواره ارتقا سلامت جامعه و ارائه بهترین ها و رضایت مشتریان را در صدر امور خود قرار داده و توانسته است محبوبیت زیادی در بین اقشار کشاورز و باغدار کسب نماید. آرمان بذر سپاهان در تلاش است تا با ارائه محصولات اصیل و ارگانیک به ارتقا و پیشرفت کشور در زمینه کشاورزی کمک کرده و گام کوچکی در جهت خودکفایی محصولات کشاورزی بردارد.

اثرات مثبت کود آمینو اسید بر حاصلخیزی خاک
اثرات مثبت کود آمینو اسید بر حاصلخیزی خاک