درشت شدن دانه انگور (علت ریز شدن دانه های انگور)

بازدید: 12,911 بازدید
درشت شدن دانه انگور
4/5 - (5 امتیاز)

درشت شدن دانه انگور

طبیعتا هر باغداری پس از احداث باغ و تلاش های فراوان برای کاشت و نگهداری درختان میوه، تمایل دارد که میوه ای با کیفیت و عالی برداشت کند. انگور نیز از این دسته محصولات جدا نیست. باغدارانی که در باغ های خودشان انگور کاشت کردند تلاش بسیاری برای درشت شدن دانه انگور می کنند. از کود های مختلفی که برای درشت شدن دانه انگور کاربرد دارد، استفاده می کنند.

تلاش بسیاری برای نگهداری از درختان انگور خود و دور کردن آفات و بیماری ها می کنند تا با درشت شدن دانه های انگور باعث افزایش کیفیت و کمیت محصول شوند. در این مقاله سعی داریم این دغدغه کشاورزان را برطرف کنیم و بهترین راهکار را برای درشت شدن میوه انگور ارائه دهیم.

اهمیت انگور

انگور از درختان رونده ی بسیار مقاوم است. درخت انگور درختی دائمی محسوب می شود چرا که تا بیش از صد سال نیز در شرایط محیطی مناسب رشد می کند. تنه ی انگور هرچه سن بیشتری داشته باشد تنومند تر و بزرگ تر می شود. میوه ی انگور، پر مصرف ترین نوع میوه ها است و خواص بسیاری دارد. این میوه به صورت های مختلف تازه خوری، کشمش، شیره انگور، آبغوره، غوره شور و … مصرف می شود. انگور ارقام بسیار متنوع و مختلفی دارد و میوه ی آن به رنگ های مختلف قرمز، سبز، زرد، سیاه و بنفش دیده می شود.

برای درشت شدن دانه انگور چه کنیم؟
برای درشت شدن دانه انگور چه کنیم؟

تاثیرگرده افشانی ناقص موثر :

برای درشت شدن دانه انگور و باردهی مطلوب خوشه ها باید گرده افشانی موثر و تلقیح موثر در گل های انگور صورت گیرد. در این صورت حبه های انگور درشت شده و میوه بازار پسند و پر بازده می شود. در واقع گرده افشانی درست گل های انگور و در پی آن تلقیح درست دانه ها باعث می شود که حبه ی انگور تشکیل شود و به خوبی درشت گردد. بسیاری از ارقام انگور در دنیا خودگرده افشان هستند و خودلقاحی نیز در آن ها اتفاق می افتد. در انگور های بدون بذر تشکیل دانه انجام نمی شود. در این مدل انگور ها نیز گرده افشانی درست در درشت شدن دانه ها موثر است.

تاثیر کوددهی غیراصولی یا مصرف بیش از حد کودها  برای درشت شدن دانه انگور:

ما همیشه گفتیم که کوددهی به تمامی درختان میوه از جمله انگور و همه ی گیاهان باید با برنامه ریزی و اصولی انجام شود. روش های کود دهی با برآورد نیاز های گیاهان، کمبود های داخل خاک و پیرو آن انجام آزمایش های آب و خاک انجام می گیرد. آزمایش آب و خاک برای اندازه گیری میزان عناصر داخل انجام می شود تا بتوانیم بر طبق آن کمبود ها و نیاز ها، برنامه تغذیه ای متناسب با آن گیاه تهیه کنیم.

در برنامه تغذیه ای که برای هر گیاه یا درخت نوشته می شود باید سن آن، میزان مصرف عناصر، مرحله رشدی و انتظار ما از آن محصول در نظر گرفته شود. مصرف زیاد کود ها نه تنها باعث درشت شدن دانه انگور نمی شود بلکه بالعکس آسیب زیادی به درختان و میوه ها می زند. مسمومیت عناصر و گیاهسوزی از عوارض مصرف بیش از حد کود ها است. گیاهی که بیش از حد کود دریافت کرده حبه های متناسب و هماهنگی ندارد و دانه ها ریز و درشت می شوند. ر صورتیکه اگر درست و اصولی کوددهی انگور را انجام دهید، مواد غذایی به میزان یکسان بین خوشه ها توزیع می شود و محصول باکیفیتی تولید خواهد شد.

تاثیر هرس بی موقع و غیر اصولی:

انگور درختچه ای رونده و هرس پذیر است. هر ساله در زمستان برای این گیاه، هرس درخت انجام می شود. هرس غیر اصولی باعث آسیب به درختان می شود. توان درخت کم شده و عناصر غذایی کمتری به گیاه می رسد و در نتیجه درشت شدن دانه اتفاق نمی افتد. زمانی که شما هرس غیر اصولی و شدید انجام دهید، درخت برای جبران رشد قسمت رویشی توان بیش تری را نیاز دارد و عناصر غذایی کافی در اختیار برگ ها جهت فتوسنتز و تامین نیاز خوشه ها قرار نمی گیرد و در نتیجه شاهد ریز و درشت شدن حبه ها و رشد ناهمسان خوشه ها خواهید بود.

تاثیر آبیاری به موقع و کافی در درشت شدن دانه انگور:

درخت انگور به نسبت دیگر درختان میوه چون ریشه های عمیقی دارد، نیاز آبی کمتری دارد. آب از اصلی ترین عوامل افزایش عملکرد درخت انگور است. آبیاری به موقع می تواند تاثیر بسیار خوبی در درشت شدن دانه انگور داشته باشد. میوه ی انگور بسیار پر آب است، در نتیجه برای درشت شدن میوه ی انگور باید در زمان باردهی و تشکیل غوره آبیاری ها منظم باشد. درختان با سن بالاتر چون ریشه های عمیق تری دارند، نیاز آبی کمتری نیز دارند. درختان کم سن و نهال های تازه کاشت شده انگور به میزان آب بیشتر احتیاج دارند، پس فاصله ابیاری ها باید زودتر باشد، علاوه بر این بسته به اقلیم منطقه نیز نیاز آبی درخت انگور متفاوت است ولی نکته مهم این است که کوچکترین نوسان در آبیاری مرحله درشت شدن میوه انگور منجر به کاهش شدید عملکرد و کیفیت خواهد شد.

تاثیر تنک کردن خوشه ها در درشت شدن دانه انگور:

تنک کردن یکی از راه های موثر برای درشت شدن دانه انگور است. این کار توسط باغداران انجام می شود. باغداران این کار را به منظور کم کردن میزان بار هر درخت انجام می دهند. گیاهانی که بار زیادی دارند و محصول زیادی تولید کردند نمی توانند تمامی این محصول را ساپورت کرده و باعث درشت شدن دانه انگور شوند. حذف کردن تعدادی از خوشه های هر درخت باعث می شود که عناصر بیشتری به محصول باقی مانده روی درخت برسد و دانه ها درشت تر شوند.

کود مخصوص درشت شدن دانه انگور
کود مخصوص درشت شدن دانه انگور

برنامه غذایی انگور برای درشت شدن دانه انگور (کود مخصوص انگور برای درشت شدن دانه انگور):

یک برنامه تغذیه ای اصولی و کوددهی درست می تواند تمامی عناصر مورد نیاز درختان را تامین کند و باعث تقویت درخت و درشت شدن انگور شود. رعایت نکات تغذیه ای به بهبود عملکرد و درشت شدن میوه انگور کمک شایانی خواهد کرد.

 

 

 

زمان مصرف
طریقه مصرف
نوع کود
عناصر موجود در کود
اواسط زمستان (زمان خواب کامل درختان)
چالکود
کود چالکود تانسو
تمامی عناصر ماکرو و میکرو
زمان تورم جوانه برگی و شروع بیدار شدن درخت و اولین آبیاری
آبیاری/محلول پاشی
هومی استار/فروت ست تانسو
هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم/نیتروژن، آمینواسید، روی، بور
آغاز فصل رشد رویشی در بهار پس از ریزش گل ها
آبیاری/محلول پاشی
20-20-20 آرمافرت/کلات میکرو تانسو
ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید/تمامی عناصر میکرو
طول فصل رشد و تشکیل میوه
محلول پاشی دوم/آبیاری دوم/محلول پاشی دوم
سیفر استار/12-12-36/ویتامین مایع تانسو
آلژنیک اسید، ماده آلی، پتاسیم، آمینو اسید/ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید/تمامی عناصر ماکرو و میکرو
زمان برداشت میوه
آبیاری اول/محلول پاشی
کلات آهن و روی/کلسیم مایع تانسو
آهن، روی، گوگرد، نیتروژن/نیتروژن، کلسیم، بور، آمینو اسید
قبل از به خواب رفتن درختان و بعد از برداشت میوه
آبیاری/محلول پاشی
سولفات پتاسیم/فروت ست تانسو
پتاسیم، گوگرد/نیتروژن، آمینواسید، روی، بور

برای مشاوره و تهیه تمامی کود های موجود در جدول و دیگر کود های مورد نیاز خودتون با شماره های آرمان بذر سپاهان تماس بگیرید.

نویسنده: نیلوفر مسیبی کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “درشت شدن دانه انگور (علت ریز شدن دانه های انگور)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت