بهترین روش کود دهی درختان میوه

بازدید: 272 بازدید
بهترین روش کود دهی درختان میوه
5/5 - (2 امتیاز)

بهترین روش کود دهی درختان میوه به نوع کود و اندازه درختان بستگی دارد. کود دهی درختان بخش مهمی از مراقبت از درخت است که می تواند به رشد گیاه و جلوگیری از کمبود مواد مغذی کمک کند. درختان میوه مانند سایر گیاهان به نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند. بیشتر کودهای مورد نیاز درختان میوه دارای تعادلی از این سه عنصر غذایی است. درختان میوه به نیتروژن زیادی نیاز دارد و این عنصر به فتوسنتز و رشد گیاه کمک می کند. فسفر منجر به انتقال انرژی و ایجاد ریشه های قوی در گیاه می شود. پتاسیم فشار آب را در گیاه تنظیم می کند و به تولید گل و میوه باکیفیت و ریشه های قوی کمک می کند. این سه ماده مغذی در بیشتر کودها یافت می شوند و به سلامت درختان میوه کمک می کنند. کودهای ریز مغذی نیز برای گیاهانی با علائم کمبود این عناصر و همچنین بهبود رشد، گلدهی و میوه دهی در درختان میوه کاربرد دارد. در اینجا به چند روش کود دهی برای درختان میوه می پردازیم:

روش چالکود

بهترین روش کود دهی درختان میوه روش چالکود می باشد. چالکود برای افزایش راندمان باغات چند ساله و حاصلخیزی خاک کاربرد دارد. درختانی که علائم کمبود مواد غذایی را از خود نشان می دهند، برگ های آن زرد و میوه ها از کیفیت پایینی برخوردارند و همچنین درخت های چند ساله که نیاز به بازیابی دوباره دارند اولویت بیشتری برای این کار دارند. در روش چالکود مواد مغذی مورد نیاز گیاه در ناحیه ریشه در اختیار آن قرار می گیرد تا عناصر غذایی ضروری در ابتدای فصل رشد به راحتی جذب گیاه شود. کود های چالکود خاصیت آهسته رها دارند و به آرامی در آب حل می شوند. این خاصیت کود های چالکود موجب شده است که عناصر غذایی برای مدت طولانی تری در دسترس گیاه قرار بگیرد. به طوری که با هر بار آبیاری بخشی از این کود توسط ریشه جذب می شود. با استفاده از کود چالکود در طی چند سال کمبود های عناصر ماکرو و میکرو گیاه برطرف می شود، رشد گیاه بیشتر و کیفیت محصولات باغی بالاتر می رود. بهترین موقع چالکود زمانی است که گیاه خزان کرده و خواب زمستانی شروع شده تا قبل از بیدار شدن درختان و هنگامی که جوانه ها شروع به تورم می کنند. کود چالکود برای جذب توسط ریشه به زمان نیاز دارد. به همین دلیل است که باید در هنگام خواب درخت در اختیار ریشه قرار بگیرد تا در هنگام بهار و شروع فعالیت درخت توسط ریشه جذب شود. برای چالکود باید توجه داشت که از محصولی استفاده شود که تمام نیاز گیاه رو برطرف کند و نسبت های درستی از عناصر غذایی را در خود داشته باشد به همین منظور کود چالکود تانسو توصیه می گردد.

 

 روش پخش سطحی کود

کودپاشی روشی رایج برای کود دهی درختان است. می توانید کود گرانوله یا پودری را در اطراف تنه درخت پخش کنید و سپس آن را آبیاری کنید.

 روش محلول پاشی

پاشیدن کود مایع روی برگ های درخت معمولاً برای کمبود جزئی عناصر غذایی در گیاه استفاده می گردد. کودهای محلول در آب را همچنین می توان با آب مخلوط کرده و در خاک اطراف ریشه درخت بکار برد. این روش باعث می شود که کود به سرعت جذب گیاه شود و می تواند برای درختان دارای کمبود عناصر غذایی مفید باشد.

 

کود دهی درختان فواید زیادی دارد، اما در صورتی که از اشتباهات رایج که منجر به بروز مشکلاتی در گیاه می شود اجتناب کنید. در اینجا چند اشتباه که هنگام کود دهی درختان باید از آنها اجتناب کرد را بیان می کنیم:

زمان بندی اشتباه

کوددهی در زمان نامناسب می تواند منجر به عدم تعادل مواد مغذی و آسیب به درخت شود. مهم است که بر اساس مرحله رشد درخت و شرایط محیطی، در زمان مناسب کوددهی کنید. کود دهی به نهال در سال اول کاشت ضروری نیست، در سال دوم نیز نهال شما به کود بسیار کمی نیاز دارند. کوددهی زیاد، به خصوص با نیتروژن بالا، ریشه و برگ نهال را می سوزاند. بهتر است کود آهسته رهش را برای درختان جوان در نظر بگیرید.  چنانچه درخت در اوج رشد است، به مقدار بیشتری کود نیاز دارد.  درختان بالغ نیز به کود کمتری نیاز دارند مگر اینکه علائم کمبود را مشاهده بفرمایید.

کود نامناسب

استفاده از کود نامناسب می تواند منجر به عدم تعادل مواد مغذی و آسیب به درخت شود. انتخاب کود باید متناسب با گونه های درختی و با توجه به شرایط خاک صورت پذیرد. بهتر است کود مورد نیاز گیاه را بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایش خاک و گیاه انتخاب کنید.

کوددهی بیش یا کمتر از حد

استفاده بیش تر یا کمتر از حد کود می تواند منجر به عدم تعادل مواد مغذی و آسیب به درخت شما شود. مهم است که دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و از مقدار مناسب کود برای نیازهای خاص درخت خود استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین کود ریزمغذی

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت