ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست

بازدید: 356 بازدید
ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست
Rate this post

کشاورزان و باغداران اغلب به دنبال راه هایی برای به حداکثر رساندن اثربخشی روش های کوددهی و کاهش هزینه ها هستند. یکی از سوالات رایج این است که آیا می توان برای افزایش رشد گیاه، هیومیک اسید را با کود سه بیست مخلوط کرد یا خیر. در این مقاله، ما سازگاری، مزایا و روش‌های کاربرد مربوط به استفاده از اسید هیومیک در ارتباط با کود سه بیست را بررسی خواهیم کرد. قبل از پرداختن به موضوع، ضروری است که بدانیم اسید هیومیک و کود سه بیست چیست.

هیومیک اسید چه ویژگی هایی دارد؟

هیومیک اسید ماده ای آلی است که در اثر تجزیه میکروبی مواد گیاهی و حیوانی تولید می شود و به وفور در لایه های لئوناردیت وجود دارد. لئوناردیت یک لایه رسوبی است که در اعماق پوسته زمین قرار دارد. کود هیومیک اسید، غنی از کربن است و نقش حیاتی در سلامت خاک و رشد گیاهان دارد. به خاطر داشته باشید که هیومیک اسید حاوی عناصر غذایی نیست. بلکه، دسترسی عناصر غذایی را برای گیاه بیشتر می کند. اگر گیاه کمبود عناصر غذایی داشته باشد، باید کود و هیومیک اسید را باهم مصرف کنید تا حداکثر نتیجه را برای گیاهان بگیرید. اما چنانچه هیومیک اسید در اختیار نباشد مجبور خواهید بود از مقدار کود بیشتری برای رفع کمبود در گیاهان استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که اسید هیومیک هیچ اثر نامطلوبی بر گیاه و خاک ندارد و بهتر است برای به دست آوردن حداکثر بهره مندی از کاربرد اسید هیومیک، آن را در تمام فصول به خاک اضافه کنید. اسید هیومیک فواید متعددی برای گیاهان و خاک دارد که در زیر به آن می پردازیم:

افزایش جذب عناصر غذایی: توانایی گیاه در جذب عناصر غذایی را با اثر مستقیم بر نفوذپذیری غشاء بالا می برد.

تقویت ساختار خاک: اسید هیومیک ساختار خاک را بهبود می بخشد، هوادهی و حفظ آب را تقویت می کند. رنگ خاک را تیره می کند و به جذب انرژی خورشید کمک می کند.  pH خاک را تنظیم و خاک های اسیدی و قلیایی را خنثی می کند.

مقاومت در برابر استرس: اسید هیومیک مقاومت گیاهان را در برابر عوامل استرس زای محیطی بالا می برد.

فعالیت میکروبی: اسید هیومیک فعالیت میکروبهای مفید را در خاک تقویت می کند.

افزایش رشد ریشه: اسید هیومیک رشد ریشه را به ویژه به صورت عمودی تحریک می کند و باعث جذب بهتر عناصر غذایی می شود.

کاهش مصرف کودهای شیمیایی: در ترکیب هیومیک اسید با کودهای دیگر میزان مصرف کود های شیمیایی کاهش می یابد. هیومیک اسید عناصر غذایی یونیزه شده در خاک را نگه می دارد و از شسته شدن آنها جلوگیری می کند.

آرمان بذر سپاهان با تولید انواع کود های هیومیک اسیدی با نام های هوماکینگ، هومی استار، ایگل و آراز با کیفیت ترین هیومیک را به صورت پودری یا مایع در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست
ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست

کود سه بیست چه ویژگی هایی دارد؟

کود سه بیست ترکیبی متعادل و برابر از سه عنصر غذایی ضروری شامل نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است. این عناصر برای رشد گیاه بسیار مهم هستند و هر کدام اثر خاصی را در گیاه می گذارند. این سه درشت مغذی اغلب به عنوان درشت مغذی های اولیه طبقه بندی می شوند، زیرا کمبود این مواد مغذی بیشتر از درشت مغذی های ثانویه، کلسیم، منیزیم و گوگرد است. علاوه بر این، درشت مغذی ها 0.1 تا 5 درصد از بافت خشک گیاه را تشکیل می دهند، در حالی که ریز مغذی ها به طور کلی کمتر از 0.025 درصد از بافت خشک گیاه را تشکیل می دهند. کود NPK فواید متعددی برای گیاهان دارد که در زیر به آن می پردازیم،

نیتروژن :(N) رشد شاخ و برگ را تقویت می کند.

فسفر :(P) رشد ریشه و گلدهی را حمایت می کند.

پتاسیم (K): به سلامت کلی گیاه و مقاومت در برابر بیماری کمک می کند.

آرمان بذر سپاهان با تولید انواع کود های NPK با کیفیت ترین کودهای کامل را به صورت پودری یا مایع در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

سازگاری ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست           

ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست به طور کلی با هم سازگارند. اختلاط این دو محصول، ترکیبی قدرتمند ایجاد می کند که منجر به مصرف کمتر از کود سه بیست می شود و با افزایش جذب نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیازهای گیاه به عناصر غذایی را کاملا برطرف می کند، رشد گیاه را بهبود می یابد، منجر به تولید محصولات سالم تر و پربارتر می شود، با بهبود pH خاک باعث افزایش حاصلخیزی خاک و ساختار خاک می گردد و در نهایت به نفع کشاورزان و محیط زیست می شود.

 

مقدار مصرف در ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست

برای اینکه بدانیم در ترکیب هیومیک اسید با کود سه بیست از چه دوزی استفاده کنیم تا گیاه بیشترین رشد و عملکرد را داشته باشد بهتر است از نسبت 1 به 3 استفاده شود. به طوری که 25% اسید هیومیک + 75% کودهای سه بیست می تواند بهترین عملکرد را برای گیاه داشته باشد.

نویسنده: پریسا عبدلی دکتری گیاه پزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت