علت جمع شدن برگ گیاهان

بازدید: 1,662 بازدید
علت جمع شدن برگ گیاهان
Rate this post

همه ما دوست داریم باغ‌ و گیاهان منزلمان زیبا و سالم باشند و دیدن برگ‌های جمع شده روی گیاهان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. اما به خودتان استرس وارد نکنید. در عوض، یک نفس عمیق بکشید و بررسی کنید که علت جمع شدن برگ گیاهان چیست؟

برگهای تازه ظاهر شده، آفات و بیماری ها، برنامه ریزی نادرست و نامنظم آبیاری، شرایط آب و هوایی بد و کمبود مواد مغذی ضروری معمولاً علت جمع شدن برگ گیاهان است. اگر متوجه شوید که چه چیزی عامل پیچ خوردگی است، گیاه شما به زودی به حالت عادی بازمی گردد. با این حال، اگر برگ های پیچ خورده بهبود نیافتند، بهتر است آنها را بردارید تا گیاه شما بتواند انرژی خود را برای برگ های سالم صرف کند. حال به تفصیل به 10 دلیلی که علت جمع شدن برگ گیاهان است می پردازیم و چگونگی رفع این مشکل را خدمتتان بیان می کنیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

دلایل و علت جمع شدن برگ گیاهان:

1 . وجود برگ های جدید یا پیری برگ ها

با ظهور برگ‌های جدید، بسیاری از آنها به طور طبیعی پیچ می‌خورند که امری عادی است. در مورد برگ‌های پیچ خورده پیر، قضیه متفاوت است. بهترین راه برای حل چنین مشکلی این است که برگ‌های پیر، جمع شده و پژمرده گیاهان را بکنید تا گیاهان درخشان و سالم تر به نظر برسند. برگ‌های پیر گیاه به مرور می‌میرند و این امر قابل رفع نیست، زیرا این یک رویداد طبیعی است که باید اتفاق بیفتد.

2. آبیاری کمتر یا بیش از حد

آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیدگی ریشه و علت جمع شدن برگ گیاهان شود. به همین دلیل توصیه می‌ شود که در مواقع ضروری و نه همیشه به گیاه آب بدهید. صبح و عصر بهترین زمان برای آبیاری گیاهان است. بهتر است صبح ها به جای شب آبیاری شود تا گیاه قبل از غروب خشک شود. آبیاری کمتر از حد نیز باعث جمع شدن برگ ها می شود.

حال چگونه به گیاه کمک کنیم؟ قبل از هر چیز باید بدانید به چه مقدار و در چه زمانی گیاه را آبیاری کنید. هر گیاه به میزان متفاوتی آب نیازمند است. باید شناخت کافی از گیاه خود داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که آب اضافی در گیاهان گلدانی به سرعت از ریشه ها خارج می شود. در شب آبیاری نکنید زیرا آب تمایل دارد در شب در خاک اطراف ریشه جمع شود. همچنین گیاهان کوچک را در ظروف بزرگ قرار ندهید. با استفاده از آمینو اسیدها گیاهان را در برابر تنش ها مقاوم کنید.

بیشتر بخوانید: احیای گیاهان بیش از حد کود دهی شده

3. استرس گرمایی یک علت جمع شدن برگ گیاهان است

گیاهان در شرایط تنش گرمایی برای حفظ رطوبت جمع می شوند تا سرعت تبخیر کاهش یابد. تنش گرمایی در هر جایی که دما به طور مداوم بالای 80 درجه است می تواند علت جمع شدن برگ گیاهان باشد و در گیاهانی که خیلی نزدیک به منبع نور با شدت بالا هستند شایع تر است. حال در این شرایط چه کنیم؟ چنانچه در خانه یا گلخانه هستید، برای بیرون راندن هوای گرم و ورود هوای خنک و تازه تر، فن ها را نصب یا روشن کنید. با استفاده از آمینو اسیدها گیاهان را در برابر تنش ها مقاوم کنید.

4. نور کم یا خیلی زیاد

گیاه خود را برای مدت طولانی در مکان های تاریک یا سایه دار قرار ندهید. این تاریکی می تواند علت جمع شدن برگ گیاهان باشد. نور زیاد یا دمای بالا به خصوص با بالا رفتن سن، ممکن است منجربه جمع شدن برگ گیاهان شود. اگر برگ‌های جدید، کوچک‌تر از حد معمول باشد و نوک آن نیز قهوه‌ای شده باشد و برگ‌های مسن‌تر نیز جمع شده باشند، احتمالاً نور زیاد منجر به این مشکل شده است. برای رفع این مشکل، ابتدا شناخت کافی از نیاز نوری گیاه خود داشته باشید و متناسب با آن میزان نور گیاه را تنظیم کنید.

5. خسارت شیمیایی ناشی از علف کش ها

اگر قصد استفاده از علف کش ها را دارید، اطمینان حاصل کنید که آنها فقط بر روی علف های هرز استفاده می شوند. بیشتر علف‌کش‌ها گیاهان را بدون توجه به نوع گونه گیاهی از بین می‌برند، و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بر روی گیاهان غیرهدف می گذارند وعلت جمع شدن برگ گیاهان خواهند شد. پس لازم است قبل از استفاده از هر علف کشی، از ترکیبات و میزان تاثیر آن مطلع شوید.

6. آفات

گیاهان را از لحاظ  وجود آفات بررسی کنید و برای دفع آن تلاش کنید. برخی آفات مانند مگس سفید یا شته با تغذیه از برگ، شیره گیاهی را می مکند و علت جمع شدن برگ گیاهان می شوند. برای درمان این مشکل، بعد از شناسایی آفات از آفت کش های متناسب استفاده کنید.  در درمان های خانگی می توانید از آب صابون به عنوان جایگزینی برای حشره کش ها استفاده کنید.

علت جمع شدن برگ گیاهان
علت جمع شدن برگ گیاهان

7. کمبود مواد غذایی

گیاهان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. به همین دلیل تغذیه درست آنها به خصوص در فصل رشد بسیار مهم است. به عنوان مثال در شرایط کمبود نیتروژن، ذخایر نیتروژن از برگ های پایینی به سمت برگ های جوان تر هدایت می شوند. در نتیجه، برگ‌های مسن‌تر و پایینی گیاه بیشترین کمبود را تجربه کرده و جمع می‌شوند و یا در کمبود پتاسیم، علائمی چون زرد شدن و پیچ خوردگی نوک برگها ظاهر می شود. برای درمان این کمبود از کود مناسب در زمان مناسب برای اصلاح جمع شدگی برگ ها و جلوگیری از آسیب بیشتر به گیاه استفاده می کنید.

8. بیماری ها می تواند علت جمع شدن برگ گیاهان باشد

گاه بیماری ها می‌توانند علت کدر شدن و جمع شدن برگ گیاهان باشند. معمولاً علایم بیماری ها را می توان در رنگ قرمز و جمع شدن برگ های جوان اندکی پس از بیرون آمدن از جوانه تشخیص داد. برگ ها قبل از پیچ خوردن، ابتدا ضخیم تر و لاستیکی تر از برگ های معمولی می شوند. در این شرایط بهتر است در صورت امکان گیاه آسیب دیده را از سایر گیاهان جدا کنید و مانع از انتقال بیماری به سایر گیاهان شوید و با توجه به تشخیص بیماری از سموم مورد نیاز استفاده کنید.

9. هوای بسیار خشک

هوای خشک ازدیگر مواردی است که می تواند علت جمع شدن برگ گیاهان شود. شناخت کافی از نوع گیاهان بسیار ضروری است که با توجه به نیازهایی که گیاه دارد شرایط را برای آن ایده آل کنید. برخی گیاهان به رطوبت بیشتری نیازمندند. بنابراین نگهداری این گیاهان در خانه هایی با هوای بسیار خشک ایده خوبی نیست. سعی کنید رطوبت خانه خود را اندازه گیری کنید و سطح رطوبت را در خانه خود افزایش دهید. اگرچه راه های متفاوتی برای بهبود این شرایط وجود دارد، خرید یک رطوبت ساز ساده ترین روش است. با استفاده از آمینو اسیدها گیاهان را در برابر تنش ها مقاوم کنید.

10. وزش باد

گیاهان حساس به باد برای جلوگیری از تعرق بیشتر، برگ های خود را جمع می دهند. بنابراین، بهتر است چنین گیاهانی را در مناطق محافظت شده از باد بکارید و یا می‌توان گیاهان مقاوم در برابر باد مانند پرچین‌هایی را در اطراف بکارید تا از گیاهان خود محافظت کنید. با استفاده از آمینو اسیدها گیاهان را در برابر تنش ها مقاوم کنید.

جمع بندی در خصوص علت جمع شدن برگ گیاهان

این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شناخت کافی از نیازهای گیاهان ضروری است. اگر گیاه رطوبت دوست است آن را در منطقه ای که رطوبت بالا است بکاریم و یا اگر گیاه شما در خانه رشد می کند دستگاه رطوبت ساز فراهم کنیم. قدم بعدی مقاوم کردن گیاهان در برابر تنش های محیطی است. آمینو اسیدها ترکیباتی هستند که در این شرایط به کمک گیاهان می آیند، سیستم دفاعی گیاه را قوی و آنها را در برابر تنش ها مقاوم می کند. آرمان بذر سپاهان با تولید آمینواسید تانسو با کیفیت ترین و بالاترین مقدار آمینواسید را در اختیار کشاورزان قرار می دهد و گیاهان را نسبت به تنش های محیطی مقاوم می کند. ویتامین تانسو آرمان بذر سپاهان نیز از دیگر محصولاتی است که علاوه برتامین ریزمغذی ها و درشت مغذی های مورد نیاز گیاه، حاوی آمینو اسید آزاد است که گیاه را برابر تنش های محیطی مقاوم می کند.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت