راهنمای جامع بیماری های درخت هلو + راهکار های رفع و کنترل

بازدید: 5,635 بازدید
بیماری های درخت هلو
2.8/5 - (5 امتیاز)

درخت هلو از جمله درختاییه که به ویژه در شرایط اقلیمی مرطوب، نسبت به بیماری ها حساسه. از سوی دیگر، طول عمر مفید درخت هلو معمولاً بین 10 الی 15 ساله و بعد از اون باید جایگزین شه. امروز اینجاییم تا با بیماری های درخت هلو و راه های کنترلشون آشنا شیم. شناسایی انواع بیماری گیاهان کمک زیادی به کنترل و افزایش محصولات داره. پس با آرمان بذر سپاهان همراه باشین.

بیماری لکه غربالی هلو

اولین بیماری ای که میخوایم در موردش صحبت کنیم، لکه غربالی باکتریاییه که عامل اون باکتری زانتوموناس کمپستریسه. این بیماری اگر چه به سختی کنترل میشه، اما نکته مثبتش اینه که معمولاً خسارت زیادی نمیزنه و صرفاً به ظاهر و زیبایی میوه آسیب میرسونه.

 – چطوری تشخیصش بدیم؟

اولین نشانه های بروز این بیماری ظهور لکه های سرخ و بنفش روی برگ هاست و گاهی برگها زرد شده و می ریزن. با پیشرفت بیشتر بیماری، یک سری لکه های کوچیک رو میوه ظاهر میشه که میشه جداشون کرد. در رابطه با کنترل این بیماری، باید بدونین که گیاهان ضعیف و حساس رو بیشتر متأثر میکنه، بنابراین تقویت و قوی نگه داشتن درختان میتونه تا حد زیادی کنترل کننده لکه غربالی هلو باشه.

بیماری لکه غربالی هلو
بیماری لکه غربالی هلو

بیماری پوسیدگی قهوه ای هلو (مومیایی)

شاید بتونیم بگیم متداولترین بیماری های درخت هلو، بیماری پوسیدگی قهوه ایه. عامل این بیماری قارچیه به نام مونیلینا فروکتیکولا که در فصل بهار، باعث آلودگی شکوفه های درخت میشه و روی گلبرگ ها ایجاد لکه های قهوه ای میکنه. بیماری از سرشاخه ها گسترش پیدا میکنه و در نهایت باعث قهوه ای و خشک شدن میوه ها در اواخر بهار میشه. متأسفانه این بیماری جدی، به ویژه در شرایط مرطوب میتونه از هاگ هایی که در شکوفه و میوه های آلوده وجود دارن، به کل درختان باغ سرایت کنه.

درمان پوسیدگی قهوه ای هلو

برای کنترل این بیماری باید سریعاً همه میوه و شکوفه های آلوده رو جدا کرده و از بین ببرین. بعلاوه باید میوه های آلوده که از درخت جدا شده و افتادن رو جمع کرده و از باغ خارج کنین. همچنین اسپری کردن قارچکش روی میوه ها در ابتدای زمان رسیدن اولین میوه ها، خیلی میتونه مفید و مؤثر باشه. اما نکته ای که باید بهش توجه کنین اینه که اگر بخواین منتظر دیدن علائم باشین و استفاده از قارچکش رو به تعویق بندازین، میزان کنترل آفت کاهش پیدا میکنه.

گال طوقه از بیماری های درخت هلو

گال طوقه هلو از جمله بیمارهای باکتریاییه که توسط باکتری آگروباکتریوم تومشنز ایجاد میشه. این باکتری خاکزیه و میتونه گیاهان مختلف اعم از گیاهان زینتی و خوراکی رو آلوده کنه.

راه تشخیص و اولین علائم گال طوقه چیه؟!

بروز و رشد زوائد سفید یا سبز رنگ در زیر خاک و بر روی ریشه درخت. این زائده ها بزرگتر شده، پخش میشن و به رنگ قهوه ای یا سیاه در میان و سپس در روند طبیعی انتقال مواد غذایی از ریشه به تنه درخت اختلال ایجاد می کنند و حتی میتونن باعث مسدود شدن مسیر و خشکیدن کامل درخت شن.

راهکار کنترل و درمان بیماری های گال طوقه درخت هلو چیه؟

متأسفانه درمان قطعی ای برای گال طوقه وجود نداره و بهتره اقدامات پیشگیرانه رو برای جلوگیری از ابتلای گیاه انجام بدین. از جمله اینکه درختان سالم و قوی بکارین، از کاشت درخت در مکانی که قبلا آلودگی وجود داشته خودداری کنین و در هنگام کاشت مراقب باشین که ساقه یا ریشه های اون زخمی نشن، چرا که عامل گال طوقه از طریق همین زخم ها وارد گیاه میشه.

 

بیماری های درخت هلو - بیماری گال طوقه
بیماری های درخت هلو – بیماری گال طوقه

بیماری های درخت هلو : بیماری گموز

گموز یکی دیگه از بیماری های درخت هلو هست که باعث ترشح صمغ و ایجاد گره و زخم های صمغی بر روی پوست درخت میشه و گاهی نیز تاول یا برفک روی درخت دیده میشه. این بیماری که بیشتر توسط قارچ بوتریوسفریا دوتیدیا ایجاد میشه، به مرور درخت رو ضعیف میکنه و در نهایت باعث خشک شدن اون میشه. گموز برخلاف اکثر بیماری های مربوط به درخت هلو، بیشتر در درختان جوان و تحت تنش خشکی دیده میشه و برای کنترلش، باید نواحی آلوده رو هرس کرده و درخت رو سالم و قوی نگه داشت. یادتون باشه که حتما بعد از هرس هر درخت، قیچی رو با محلول یک به ده کلر و آب استریل کنین.

بیماری های درخت هلو - بیماری گموز هلو
بیماری های درخت هلو – بیماری گموز هلو

لکه سیاه هلو

لکه سیاه هلو یکی دیگه از بیماری های درخت هلو هست که خسارت اون به صورت ظاهری و ایجاد لکه بر روی میوه هاست و به برگها اسیب وارد نمی کنه. اگر چه این امکان وجود داره که از بروز بیماری با اسپری قارچکش جلوگیری کرد، اما معمولا چشم پوشی راه بهتری برای کشاورزان هست. این بیماری نیز مانند گموز بیشتر در درختان جوان شیوع پیدا میکنه. برای پیشگیری و کنترل این بیماری بهتره از کاشت درخت در مناطق با ارتفاع پایین خودداری کنین و برای آبیاری از شیلنگ های جاذب استفاده کنین.

بیماری لکه سیاه هلو
بیماری لکه سیاه هلو

لب شتری یا پیچیدگی برگ هلو

بیماری لب شتری هلو از انواع بیماری های قارچیه که توسط قارچ  Taphrina deformansایجاد میشه. در این بیماری، برگها ابتدا بی رنگ، کلفت و چروکیده شده و بعد به شکل پفکی و پیچیده دیده میشن. سپس رنگ برگ های آلوده تغییر کرده و از سبز روشن تا زرد، قرمز و بنفش مشاهده میشن و گاهی ممکنه با لایه ای از گرد سفید، پوشیده شده، قهوه ای شده و بریزند. در این بیماری هر چند احتمال رشد دوباره برگها وجود داره، اما عملکرد و تشکیل میوه به شدت افت  میکنه. علائم بیماری لب شتری بندرت روی میوه ظاهر میشه و عامل اون در سرشاخه، بقایا و جوانه ها زمستان گذرانی میکنه و با شروع فصل رشد خسارت ایجاد میکنه. برای کاهش شدت خسارت این بیماری می تونین از سمپاشی درخت لخت با اکسی کلرور مس، مانکوزب و یا بردوفیکس استفاده کنین.

 

بیماری لب شتری (پیچیدگی) هلو
بیماری لب شتری (پیچیدگی) هلو
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت