بهترین زمان چالکود درختان

بازدید: 339 بازدید
بهترین زمان چالکود درختان
Rate this post

چالکود برای افزایش راندمان باغات و حاصلخیزی خاک کاربرد دارد. در روش چالکود مواد مغذی ضروری در ناحیه ریشه در اختیار گیاه قرار می گیرد تا عناصر غذایی ضروری در ابتدای فصل رشد به راحتی جذب گیاه شود. برای تمام درختان می توان چالکود در نظر گرفت. کود های چالکود خاصیت آهسته رها دارند و به آرامی در آب حل می شوند. این خاصیت کود های چالکود موجب شده است که عناصر غذایی برای مدت طولانی تری در دسترس گیاه قرار بگیرد. به طوری که با هر بار آبیاری بخشی از این کود توسط ریشه جذب می شود. با استفاده از کود چالکود در طی چند سال کمبود های عناصر میکرو و ماکرو گیاه برطرف می شود، رشد گیاه بیشتر و کیفیت محصولات باغی بالاتر می رود.

بهترین زمان چالکود درختان زمانی است که درختان در اولویت استفاده از چالکود قرار بگیرند. درختانی که علائم کمبود مواد غذایی را از خود نشان می دهند، برگ های آن زرد و میوه ها از کیفیت پایینی برخوردارند و همچنین درخت های چند ساله که نیاز به بازیابی دوباره دارند اولویت بیشتری برای این کار دارند

چگونه چالکود درست کنیم؟

در روش چالکود بهتر است 2 تا 6 چاله (بسته به سن درخت) با قطر حدود 40 تا 60 سانتی متر و ارتفاع 30 تا 60 سانتی متر را در یک سوم انتهایی سایه  انداز درخت ایجاد کنیم. در کندن چاله احتیاط شود که ریشه های قطور آسیب نبیند و البته آسیب به ریشه های ضعیف تر یا مویی مشکلی برای درخت ایجاد نخواهد کرد بلکه ریشه زایی را تحریک می کند. بهتر است چالکودﻫـﺎ در مسیر ﺳﯿﺴـﺘﻢ آﺑﯿﺎري ﻗﻄﺮه اي در زﯾﺮ ﻗﻄﺮه چکانﻫﺎ و در ﺳﯿﺴﺘﻢ آﺑﯿﺎري ﺳﻄحی، در ﻣﺴﯿﺮ ﺣﺮکت آب ﺣﻔـﺮ گردد و ﻫﺮﺳﺎل میﺗﻮان کودﻫﺎي ﺷﯿﻤﯿﺎیی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز را ﺑﻪ ﺳﻄﺢ چالهﻫﺎ اﻓﺰود. اﻣـﺎ پـﺲ از گذﺷـﺖ چنـﺪ ﺳـﺎل، ﺑـﻪ دﻟﯿـﻞ اﻓـﺰاﯾﺶ ﻗﻄـﺮ ﺗـﺎج و ﺳـﺎﯾﻪ اﻧـﺪاز درﺧﺘـﺎن، چالکودﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺣﻔﺮ ﺷﻮد که در دراز ﻣﺪت می ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ اﺻﻼح ﻣﻮضعی ﺧﺎك ﻣﻨﻄﻘﻪ رﯾﺸﻪ ﺷﻮد. . بهتر است چالکود را هر ساله یا دو تا سه سال یکبار تکرار کرد. سن درخت در میزان مصرف چالکود اهمیت دارد، به طوری که هرچه سن درخت بیشتر شود میزان مصرف چالکود نیز بالاتر می‌رود.

بهترین زمان چالکود درختان چه موقع است؟

کود دهی به روش چالکود در بازه زمانی خاصی صورت می پذیرد. بهترین موقع چالکود زمانی است که گیاه خزان کرده و خواب زمستانی شروع شده تا قبل از بیدار شدن درختان و هنگامی که جوانه ها شروع به تورم می کنند. کود چالکود برای جذب توسط ریشه به زمان نیاز دارد. به همین دلیل است که باید در هنگام خواب درخت در اختیار ریشه قرار بگیرد تا در هنگام بهار و شروع فعالیت درخت توسط ریشه جذب شود. بنابراین زمان استفاده از کود چالکود بستگی به منطقه جغرافیایی باغات دارد. اگر عملیات چالکود در دی و بهمن ماه انجام گرفته است معمولا نیازی به آبیاری درختان نیست، اما اگر عملیات چالکود در اسفند ماه انجام شود بهتر است آبیاری مختصری نیز صورت پذیرد. آبیاری در دی و بهمن از این جهت ضرورتی ندارد که ترکیب چالکود معمولا با بارش‌های موجود ترکیبات خود را آزاد و اثرات خود را در هنگام بیدار شدن درخت اعمال می‌کنند.

ترکیبات چالکود

قبل از هر چیز بهتر است آزمایشی از خاک انجام شود تا موارد کمبود عناصر غذایی خاک مشخص شود. معمولا درون چالکود ها کود حیوانی و کودهای مخصوص چالکود می ریزند. کود حیوانی شامل مرغی، گوسفندی و گاوی است که سرشار از فسفر و پتاسیم و نیتروژن است، ساختار خاک را بهبود می دهد و باعث حاصلخیزی خاک می گردد. سپس ترکیب طلایی و فوق العاده چالکود تانسو رو درون چاله می ریزیم. ترکیبات چالکود و عناصر غذایی موجود در آن بسیار مهم است. کود چالکود باید دارای انواع درشت مغذی ها و ریزمغذی های مورد نیاز گیاه باشد.

ﻣﺼﺮف کودﻫﺎيی ﺑﺎ ﺣﻼﻟﯿﺖ بالا و ﻫمچنین ﻣﺼﺮف مقادیر زیادی از کود در داﺧﻞ چالکود، ﺷﺴﺘﺸﻮي آﻧﻬﺎ را ﺗﺸـﺪﯾﺪ ﻣـی کند. به عنوان مثال کود اوره به دلیل حلالیت فوق العاده بالا سریع شسته می شود، PH خاک رو بالا می بره و باعث تجمع نیتریت و سمیت و مرگ ریشه می شود و در نهایت درخت شروع به ریزش برگ، خشکیدگی سرشاخه و زوال می کند. برخی از ترکیبات همچون منگنز قابلیت انتقال از ریشه به برگ را ندارد لذا بهتر است به صورت محلول پاشی بر روی گیاه استفاده گردد و در چالکود به مقدار حداقل استفاده گردد. بهترین راه برای جذب فسفر چالکود هست. فسفر عنصری غیر محلول است و گاها در سطح خاک به مقدار بالایی وجود دارد ولی چون در منطقه جذب ریشه کم هست. قابل جذب برای گیاه نیست. آرمان بذر سپاهان ترکیبات چالکود تانسو را با دقت و زیر نظر بهترین متخصصین فراهم می کند تا بالاترین جذب رو در ریشه گیاه داشته باشد و از هدر رفت کود جلوگیری شود.

مزایای چالکود

از مهمترین مزایای چالکود گسترش و تراکم بیشتر ریشه است که منجر می شود گیاه به راحتی از طریق ریشه موارد مورد نیاز خود را جذب می کند. از طرفی با در دسترس قرار گرفتن کود در ریشه گیاه به مقدار کمتری هدر رفت کود را خواهیم داشت و هزینه ها کمتر می شود. استفاده از چالکود با بهبود کیفیت خاک منجر به تهویه بیشتر خاک و دسترسی بیشتر اکسیژن در خاک های سنگین می شود، ظرفیت نگهداری آب در خاک را بالا می برد، و همچنین منجربه افزایش سطح برگ و بهبود کیفیت میوه‏ها در درختان میوه می گردد. با توجه به اینکه بهترین روش کوددهی باغات چالکود می باشد و اطلاعات بیشتری از زمان چالکود درختان بدست آورده ایم، آرمان بذر سپاهان توصیه می کند برای بالا بردن کیفیت باغات خود حتما در فصل زمستان و طبق شرایط توصیه شده از چالکود تانسو استفاده گردد.

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان چالکود درختان

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت