کود افزایش باردهی

بازدید: 1,317 بازدید
کود افزایش باردهی
Rate this post

چرا استفاده از کود افزایش باردهی ضروری است؟

افزایش باردهی با استفاده از کوددهی مناسب شاید مهم ترین دغدغه کشاورزانی است که هر ساله اقدام به کاشت محصول می کنند. استفاده از انواع کود های مناسب برای گیاهان زمانی موثر است که در نهایت به افزایش باردهی و تولید محصولی با کیفیت منجر شود. بالا بردن تناژ محصول با استفاده از کود افزایش باردهی  به شرایط زیادی بستگی دارد که در ادامه به عواملی که در این امر تاثیر دارند اشاره می کنیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

  • نوع رقم

انتخاب رقم مناسب جهت کاشت محصول  مثلا کاشت خیار در افزایش تناژ آن بسیار اهمیت دارد. قبل از کاشت در مورد رقم مناسب برای منطقه و شرایط آب و هوایی پرس و جو کنید. رقم های نامناسب و ناسازگار باردهی بسیار کمی خواهند داشت و نهایتا بعد از مدتی مجبور به حذف انها می شوید در صورتی که ضرر اقتصادی زیادی در این باره متحمل شده اید. برای خرید بذر، نشا و یا نهال مناسب به بازدهی مناسب آن توجه کنید و از مراکز معتبرخریداری کنید.

  • شرایط محیطی

شرایط محیطی نامناسب می تواند بازدهی کود افزایش باردهی را ناقص کند و آن را کاهش دهد. شرایط محیطی شامل موارد زیر می شود.

  • آب و هوا

همه ی ما می دانیم که هر گیاهی نیاز به شرایط آب و هوایی متفاوتی دارد. بعضی از گیاهان مناسب آب و هوای گرم و خشک و بعضی سازگار با آب و هوای سرد و مرطوب است. طبیعتا اگر نیاز دمایی و اقلیم مورد نیاز گیاه مورد نظر خود را تامین نکنید دیر یا زود تاثیرش را با کاهش باردهی محصول و ضعیف شدن آن مشاهده خواهید کرد. بنابرین محصول مناسب با منطقه آب و هوایی خودتان کاشت کنید.

  • سرمازدگی

سرمازدگی این دلایل مهم ریزش شکوفه و گل در گیاهان است که موجب کاهش محصول می گردد. مصرف کود های دارای درصد بالای پتاسیم قبل از بهار موجب غلیظ شدن شیره گیاهی و کاهش خسارت سرما زدگی در گیاهان شود. کود پتاس بالای تانسو علاوه بر کاهش خسارت سرمازدگی میتواند بهترین کود افزایش باردهی برای گیاهان مختلف باشد.

  • خاک

خاک های فقیری که عناصر مورد نیاز گیاه را تامین نمی کنند برای کاشت مناسب نیستند. گیاهان برای رشد و باردهی به عناصر غذایی احتیاج دارند و در صورتی که این عناصر غذایی توسط خاک تامین نشود بازدهی خوبی نخواهند داشت. وجود املاح زیاد در خاک نیز موجب اذیت شدن ریشه ها و ضعیف شدن گیاه می شود. تحمل گیاهان مختلف نسبت به شوری و یا درصد بالای آهک در خاک بسیار متفاوت است اما اگر منطقه ی شما خاک شوری دارد که املاح و عناصر سنگین آن زیاد است باید گیاهان مقاوم تر به شوری بکارید. برای مثال درخت پسته از انواع درختان مقاوم نسبت به شوری خاک است. اصلاح خاک های فقفیر توسط کود افزایش باردهی انجام می گردد.

کود هیومیک اسید از بهترین کود های اصلاح کننده ی خاک های فقیر است. این کود علاوه بر 7غنی کردن خاک می تواند منجر به اصلاح PH خاک و کنترل املاح داخل خاک نیز بشود. فولویک اسید نوعی کود افزایش باردهی دیگر است که باعث جذب بهتر عناصر توسط ریشه گیاه می شود . کود هوماکینگ ، آراز، هومی پلاس و هومی استار از انواع کود های هیومیک اسید در بازار است که توسط شرکت آرمان بذر سپاهان وارد و بسته بندی می شود. همچنین کود فولوی استار نیز از انواع کود های دارای درصد بالایی فولویک اسید است. این کود ها دارای کیفیت بسیار خوبی هستند و برای تقویت گیاهان و افزایش باردهی محصول استفاده می گردد.

  • آب

نیاز آبی گیاهان مختلف زراعی، باغی و گلخانه ای متفاوت است. این روزها در سرتاسر ایران با مشکل کم آبی درگیر هستیم و بخش عمده ای از این مشکل نیز به دلیل مدیریت نادرست منابع آبی است. کاشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند در مناطقی که باران زیادی ندارد و با کم آبی درگیر است امری کاملا اشتباه است. کمبود آب در بازدهی محصول تاثیر مستقیم دارد و حتی با استفاده از کود افزایش باردهی نیز نمی توان این مشکل را برطرف کرد.

  • آفات و بیماری ها

کود افزایش باردهی زمانی تاثیر خوبی برای گیاه دارد که محصول کاملا سالم باشد و درگیر آفت و یا بیماری خاصی نشده باشد. گیاهانی که در حال مبارزه با آفت یا بیماری خاصی هستند توان کمتری نسبت به گیاهان سالم دارند و تمامی انرژی خود را در راستای زنده مانی و بهبود خود صرف می کنند.

این امر منجر به کمبود انرژی لازم برای افزایش باردهی می گردد. در این زمان استفاده از کود افزایش باردهی می تواند موثر باشد. انواع کود های آمینو اسید برای شرایط تنشی مانند این مورد استفاده می شود. آمینو اسید کودی ارگانیک است که خاصیت ضد تنشی برای گیاهان دارد و در مواجه با انواع تنش های دمایی و حمله آفات و بیماری ها می توان از این کود استفاده کرد.  کود آمین استار و کود آمینو اسسید مایع تانسو دو کود دارای درصد بالایی آمینو اسید است. این دو کود هم به صورت محلول پاشی و هم به صورت آبیاری استفاده می شوند. این کود را دو تا سه نوبت در شرایط تنش برای گیاهان خود استفاده کنید.

  • کاشت، داشت و برداشت اصولی

رعایت نکاتی در زمان کاشت و داشت گیاهان باعث کاهش مصرف کود افزایش باردهی می گردد که در ادامه این نکات را به شما یاداوری می کنیم.

  • کاشت متراکم

کاشت متراکم گیاهان می تواند منجر به رشد علفی آن ها و وارد نشدن گیاه به مرحله رشد زایشی گردد. در زمان کاشت به رعایت فاصله اصولی بین درختان توجه کنید و قوانین ان را رعایت کنید. رشد متراکم گیاهان باعث سایه انداختن آنها بر روی یکدیگر و دریافت نور کمتر می شود.

در این شرایط گیاهان برای دریافت نور بیشتر با یکدیگر به رقابت می پردازند و تمام انرژی خود را صرف افزایش طول ساقه می کنند. کود افزایش باردهی مناسب برای این شرایط کود های دارای درصد فسفر و پتاسیم بالا است. این کود ها برای گلدهی و میوه دهی گیاهان استفاده می شود. کود فسفر باعث افزایش گلدهی می گردد و کود پتاسیم باعث افزایش باردهی و درشت شدن سایز گل و میوه می شود.

کود ان پی کی فسفر بالا 10-52-10 تانسو دارای 52 درصد فسفر است که به راحتی نیاز گیاه شما را برطرف می کند. همچنین کود ان پی کا 12-12-36 آرمافرت از کود های پتاس بالا برای تامین پتاسیم مورد نیاز گیاهان است. این دو کود از جمله بهترین کود افزایش باردهی هستند که هر دو از محصولات تولیدی شرکت آرمان بذر سپاهان می باشند.

  • هرس غیر اصولی

تقریبا تمامی گیاهان برای باردهی بیشتر نیاز به هرس اصولی دارند. هرس برای اصلاح و تربیت درختان انجام می گیرد. با انجام هرس شاخه های بیمار و نامناسب حذف می شود و شاخه های بارده افزایش می یابد.

  • وجود علف های هرز

چمن و علف هرز در نزدیکی درختان باعث کاهش باردهی آنها می شود. رشد علف های هرز در مزارع نیز بازدهی محصول را کاهش می دهند. علف های هرز آب و عناصر غذایی را جذب می کنند و از رسیدن نور خورشید به دیگر گیاهان نیز جلوگیری می کنند.

بهترین کود افزایش باردهی:

بهترین کود افزایش باردهی
بهترین کود افزایش باردهی

بهترین کود افزایش باردهی  در مطالبی که در این مقاله مطرح شد معرفی شد. گیاهان در شرایط و مراحل مختلف رشدی به کود های مختلفی احتیاج دارند و یک کود به تنهایی نمی تواند باعث افزایش باردهی در آن ها شود. بنابرین رعایت یک برنامه تغذیه ای مناسب مخصوص به هر گیاه می تواند به میزان زیادی به باردهی گیاه کمک کند. نکته قابل توجه در مصرف کود افزایش باردهی این است که قبل از مصرف بهتر است خاک را آزمایش کرد تا از عناصر موجود در آن اطلاع پیدا کنیم.

تبدیل جوانه های زایشی به میوه با کود افزایش باردهی

یکی از مشکلات باغداران و کشاورزان عدم تبدیل جوانه ی گل ها به میوه و ریختن آنها است. استفاده از انواع کود های دارای عناصر میکرو مانند روی، بور و منگنز به همراه نیتروژن کم می تواند به گیاه شما برای تبدیل گل به میوه کمک کند. کود کلات میکرو تانسو از محصولات شرکت

آرمان بذر سپاهان است که درصد بالایی از این عناصر موجود دارد و به صورت آبیاری و محلول پاشی استفاده می گردد. همچنین کود فروتست نیز از کودهای افزایش باردهی برای درختان میوه است که در اواخر زمستان به منظور کاهش ریزش شکوفه ها و افزایش تبدیل گل به میوه به شکل محلول پاشی استفاده می گردد.

پیشگیری از سال آوری با استفاده از کود افزایش باردهی

سال آوری واژه ای است که برای درختان بیشتر از دیگر گیاهان مطرح می شود و به معنای باردهی بیش از حد درخت در یک سال و عدم باردهی یا باردهی بسیار کم همان درخت در سال بعدی است. در حقیقت سال‌آوری به دلیل نبود تعادل بین جوانه ‌های زایشی و رویشی به وجود می ‌آید.

با توجه به تعریفی که از سال آوری مطرح شد، زمانی که تعداد گل‌ ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد باید اقدام به تنک یا حذف کردن گل ها و یا میوه های گیاه یا درخت کرد. این امر باعث متعادل کردن میزان باردهی محصول می گردد. کود افزایش باردهی که دارای پتاسیم زیادی باشذد می تواند کمک زیادی به درختانی که دچار سال آوری شده اند بکند و انرژی مورد نیاز درخت را تامین کند. کود سولفات پتاسیم 0-0-52 آرمافرت از کود های خارجی مناسب برای تامین پتاسیم مورد نیاز این درختان است.

سخن پایانی

کشاورزان و باغداران عزیز قبل از کاشت محصولی در زمین مورد نظر خود باید به نکاتی که در بالا ذکر شد توجه داشته باشندو افزایش باردهی گیاهان معمولا با استفاده از یک کود انجام نمیشود و پروسه ای طولانی مدت است و نیاز به توجه و رعایت اصول زیادی دارد. کارشناسان ما استفاده از برنامه تغذیه ای اصولی  به جای استفاده از یک کود افزایش باردهی به شما پیشنهاد می کنند چرا که بسیار موثر تر است. در سایت آرمان بذر سپاهان برای تمامی محصولات زراعی، باغی، گلخانه ای و … برنامه تغذیه ای کاملی وجود دارد که به شکل جدول است و با رعایت آن می توانید باردهی گیاهان خود را به حد مطلوب برسانید.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت