تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ

بازدید: 1,039 بازدید
تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ
Rate this post

بیشتر وقت ها حال خوب و بد گیاهان را می شود از وضعیت برگ گیاهان تشخیص داد. تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ به دلیل عوامل مختلف ایجاد کننده آن کمی دشوار است. اصولا عوامل مختلفی چون آفات، بیماری ها، شرایط بد آب و هوایی و همچنین خاک نامطلوب اثرات خود را بر روی برگ گیاهان نشان می دهند. برای تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ به علائم زیر و علل ایجاد آن توجه بفرمایید.

قهوه ای شدن نوک و لبه های برگ

آبیاری نامناسب: آبیاری کم یا بیش از حد گیاهان از مهمترین عوامل قهوه ای شدن نوک برگ هاست. قبل از آبیاری از نیاز آبی گیاهتان اطلاعات کافی پیدا کنید.

هوای خشک: از عوامل قهوه ای شدن نوک و لبه برگ است. پس توجه داشته باشید که با توجه به آب و هوای منطقه گیاهان خود را انتخاب کنید. اگر گیاهان را در منزل نگهداری می کنید و هوای خانه خشک است، آنها را در مکانی مرطوب مانند آشپزخانه قرار دهید و یا گیاهان را بر روی سینی پر از سنگریزه و کمی آب قرار دهید. دستگاه رطوبت ساز بهترین روش برای ایجاد رطوبت است.

نور مستقیم خورشید: نوک قهوه ای برگ می تواند نشانه سوختن باشد، اگر گیاه زیر نور مستقیم خورشید است در صورت امکان جابه جا شود.

برگ های زرد

تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ
تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ

تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ های زرد کمی دشوار است و باید عوامل مختلف را در نظر گرفت.

سن گیاه: با افزایش سن برگ ها زرد شده و می ریزند. این یک فرآیند طبیعی است. در غیراینصورت برگ‌های زرد کم‌رنگ را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد.

آب و هوای نامناسب: آبیاری نامتناسب، نور کم یا زیاد

آفات و بیماری ها: آفاتی که شیره گیاهی را می مکند از جمله شته، شپشک و زنجرک ها باعث زردی برگ گیاه می شوند. کنه ها نیز رنگ برگ ها را زرد می کنند. معمولا به دنبال بسیاری از آفات مکنده کپک های سیاه بر روی برگ گیاه ایجاد می گردد. قارچ هایی چون سفیدک ها نیز بر روی برگ لکه های زرد رنگ یا پوشش سفید تا خاکستری ایجاد می کنند. رشد قارچ فتوسنتز را برای گیاهان دشوار می کند و در نتیجه آنها را بسیار ضعیف می کند. آبیاری بیش از حد، رطوبت بالا و جریان هوای کم از مهمترین عوامل بیماری های قارچی است که ریشه را ضعیف کند، در نتیجه برگ ها رو به زردی می روند. بهتر است گیاه را در شرایط ایده ال قرار دهید و از قارچکش های متناسب استفاده گردد.

pH نامناسب خاک و کمبود عناصر غذایی: از دیگر عواملی است که منجر به زردی برگ گیاهان می شود. گیاهان در شرایط نامناسب pH قادر به جذب عناصر غذایی از خاک نیستند. کمبود مواد مغذی از جمله روی، منگنز، منیزیم، آهن، نیتروژن و گوگرد باعث ایجاد برگ های زرد می شود. استفاده مناسب و به موقع از کودها و اصلاح خاک علائم کمبود را رفع می کند.

گلدان نامناسب: کاشتن گیاهان آپارتمانی در گلدان های بزرگ موجب زردی می گردد.

بیشتر بخوانید: برای ریشه زدن گیاه چه کنیم؟

لکه هایی روی برگ

بیماری لکه برگی قارچی: این بیماری نیز با ایجاد لکه هایی نکروزه بر روی برگ گیاهان علائم خود را نشان می دهند.

نور مستقیم خورشید: لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ سوختگی باشد.

آفات: آفاتی چون تریپس رگه های نقره ای یا برنزی رنگ روی برگ ها ایجاد می کنند که در نهایت قهوه ای، خشک و خرد می شوند. مینوزها نیز تونل های رنگ پریده در زیر سطح برگ های ایجاد می کند.

پژمرده شدن برگ و گیاه

آبیاری کم یا بیش از حد: با توجه به نیاز گیاه و بررسی خاک آبیاری کنید.

زهکشی ضعیف: خاک مناسب انتخاب کنید. بررسی کنید که آب از گلدان خارج می شود و در گلدان نمی ایستد.

کمبود رطوبت: نیاز گیاه به رطوبت را مدنظر بگیرید.

آفات و بیماری ها: لارو برخی آفات با تغذیه از ریشه و آسیب به گیاه باعث پژمردگی گیاه می شوند. بسیاری از بیماری های گیاهی نیز با ضعیف کردن گیاه علائم پژمردگی را ایجاد می کنند.

ریزش بیش از حد برگها

تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ هایی که بیش از حد می ریزند از طریق سه عامل کم نوری، هوای سرد و آبیاری بیش از حد مشخص می شود.

گیاهان باریک رشد می کنند

گیاهان برای دریافت نور خورشید، به شدت خود را کش می دهند. اگر گیاهانی در منزل دارید گهگاهی گیاهان را بچرخانید تا تمام نواحی گیاه بتواند نور را به طور کامل جذب کنند.

برگ های پیچ خورده

تشخیص بیماری گیاهان از روی برگ های پیچ خورده عوامل مشخصی دارد که در زیر به آن پرداخته شده است.

برگ های جدید: معمولا برگ های جدید کمی پیچ می خورند که کاملا طبیعی است و با بزرگ شدن به حالت عادی برمی گردند.

آبیاری کم: لبه برگ ها در صورت آبیاری کم، پیچ خورده و قهوه ای می شوند.

تنش گرمایی: در تنش گرمایی نیز لبه‌های برگ‌ها به سمت داخل می پیچند و حالت فنجان را تشکیل می‌دهند. برگهای بالایی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

آفات: بسیاری از آفات مانند تریپس، شته، شپشک ها، مگس سفید و مینوزها باعث پیچ خوردن برگ و گیاه، کوتاهی ساقه، زردی، پژمردگی و ریزش برگ می شوند. حشرات گاه برگها را می پیچانند تا در برابر شکارچیان از خود محافظت کنند.

ایجاد سوراخ ها و خوردگی روی برگ

بسیاری از آفات از جمله پروانه ها، سوسک ها و حلزون ها با خوردن سطح برگ سوراخ هایی را بر روی آن ایجاد می کنند.

کلام آخر

عوامل نامطلوب بسیاری قادرند اثرات سوء خود را بر روی گیاهان بگذارند. در بسیاری از مواقع گیاه با تغذیه مناسب، قادر خواهد بود از بحران های پیش روی خود به سلامت عبور کند. معمولا کمبود عناصر غذایی باعث ضعیف شدن گیاه می شود و گیاه در مواجهه با عوامل تنش زا توان دفاعی خود را از دست می دهد. استفاده از کود مناسب گیاه و متناسب با مرحله رشدی اش بسیار کمک کننده خواهد بود. آمینو اسیدها از عوامل مغذی هستند که گیاه را در برابر تنش های محیطی مقاوم می کند. آمین استار از برند آرمافرت با بالاترین میزان آمینو اسید نقش مهمی در مقاومت گیاه به تنش های محیطی شامل گرما و سرما، خشکی، آفات و بیماری ها دارد. آرمان بذر سپاهان با تولید و واردات تمام کودهای استاندارد و با کیفیت همیشه در کنار شما عزیزان خواهد بود.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت