کود ضد تنش

بازدید: 2,122 بازدید
کود ضد تنش
Rate this post

کود ضد تنش چیست؟

تنش در لغت به معنای نا آرامی و بحران است. در کشاورزی ایجاد تنش برای گیاهان به این معنی است که گیاه به دلیل شرایط نامساعدی دچار نا آرامی و اختلال در فرایند رشد یا باردهی خود می شود. این شرایط نامساعد ممکن است به خاطر شرایط بد آب و هوایی، حمله ی آفات و بیماری ها، جابه جایی گیاه از جایی به جایی دیگر و یا آسیب فیزیکی و شیمیایی به گیاه ایجاد شود. در زمان تنش، گیاه شروع به مبارزه با شرایط پیش آمده می کند و تلاش دارد که به حالت عادی برگردد.

این پروسه بسته به شرایط پیش آمده ممکن است ماه ها به طول انجامد و گیاه را از ادامه ی رشد و تولید میوه، گل یا برگ باز دارد. در این بین ممکن است گیاه نتواند شرایط پیش آمده را مدیریت کند و آسیب انقدر جدی باشد که گیاه کاملا خشک شود. برای کنترل این شرایط ماده ای به نام کود ضد تنش ساخته شده است.

کود ضد تنش نوعی کود ارگانیک است که حاوی سری هورمون هایی است که روی ژنوم گیاه تاثیر گذاشته و باعث خنثی کردن اثر برخی از هورمون های استرس زا یا تولید بیشتر آنتی اکسیدان و افزایش مقاومت ژن کاسکاد در گیاه می شوند. مانند همه کودهای شیمیایی، استفاده از این کودهای ضد استرس و تنش نیز زمان و شرایط مشخصی دارد. گیاهان در مواجه با استرس و تنش ‌های شدید دمائی (افزایش و یا کاهش شدید دما) و یخ‌ زدگی مبادرت به تولید ماده ‌ای به نام کروپ پروتکتانت می‌ نمایند تا اثرات مخرب این تغییرات را به حداقل ممکن برسانند، حضور کود ضد تنش در این شرایط باعث افزایش چشم ‌گیر این مواد خواهد بود. در این مطلب همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

کود ضد تنش مناسب برای شرایط مختلف چیست؟

  • کود ضد تنش برای نوسانات دمایی: نوسانات دمایی از اصلی ترین عوامل موثر در ایجاد تنش در گیاهان است. سرمازدگی، گرمازدگی، و گرما یا سرمای بیش از حد می توانند به گیاهان آسیب های جدی بزنند. برای مقابله با تنش دمایی از کود ضد تنش آمین استار و آمینو اسید مایع استفاده کنید. کود پتاسیم نیز با غلیظ کردن شیره ی گیاهی خسارت سرما زدگی را کاهش می دهد.
  • کود ضد تنش برای نوسانات رطوبتی: تغییرات رطوبت هوا و خشکی بیش از حد نیز برای گیاهان آسیب زا هستند. برای مقابله با تنش رطوبتی از کود ضد تنش آمین استار و آمینو اسید مایع استفاده کنید.
  • کود ضد تنش برای خشکی و کم آبی: عدم آبیاری گیاهان و کمبود آب باعث خشک شدن ریشه ها و از بین رفتن گیاهان می گردد. تاثیرات خشکی و کم آبی با مصرف کود ضد تنش هومی استار قابل جبران است. کود هیومیک اسید نوعی کود ارگانیک است که می تواند خاک را اصلاح کرده و گیاه را نسبت به تنش های این چنینی مقاوم کند. کود هیومیک اسید می تواند PH خاک را اصلاح کرده و خاک را غنی کند. کود ضد تنش هیومیک اسید به صورت آبیاری استفاده می گردد.
  • کود ضد تنش برای بارش برف، تگرگ و باران شدید: بارش های زیاد نیز ممکن است برای گیاهان آسیب زا باشد.
  • کود ضد تنش برای عوامل بیماری زا و آفات: حمله ی آفات و عوامل قارچی و باکتریایی با تغذیه از گیاهان آنها را تا مرز نابودی می برند. گیاهی که در حال مبارزه با آفات و بیماری هاست نیاز به کود ضد تنش برای مقابله ی بهتر دارد. استفاده از کود سیفر استار و کود آمین استار میتواند به خوبی به گیاه شما برای گذر از این مرحله کمک کند.
  • کود ضد تنش برای هر گونه جابه جایی گیاه از محیطی به محیط دیگر: جابه جایی گیاهان و تغییر شرایط نگهداری آنها عوارض زیادی برای گیاهان دارد. انتقال نشا به زمین اصلی، انتقال نهال به باغ، عوض کردن گلدان گیاهان و … از موارد جابه جایی گیاهان است که ممکن است تنش زا باشد.
  • کود ضد تنش برای هرس و آسیب فیزیکی
  • کود ضد تنش برای استفاده غلط از مواد شیمیایی: مواد شیمیایی مختلف مانند انواع کود های نامناسب ، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی، کود و سموم باعث ایجاد مسمومیت در گیاهان می گردد. این مسمومیت معمولا با خاکشویی و شستن گیاهان بهتر می شود.
  • کود ضد تنش برای خاک نامناسب و شور: کود ضد تنش هیومیک اسید املاح اضافی و سنگین خاک را کاهش می دهد.

عوارض عوامل تنش زا در گیاهان:

چرا باید از کود ضد تنش استفاده کرد؟
چرا باید از کود ضد تنش استفاده کرد؟

زمانی که گیاه تحت تاثیر عوامل تنش زا قرار می گیرد، تعادل هورمون هایش بهم می ریزد.  در این شرایط گیاه قادر به ادامه حیات به صورت عادی نیست و انرژی و توان خودش را در جهت برگشت به حالت عادی خود مصرف می کند. کود ضد تنش می تواند این شرایط را به حالت عادی تبدیل کند. در صورتی که از کود ضد تنش استفاده نشود گیاه در این شرایط باقی می ماند و همه ی توان خود را برای مقابله با این شرایط به استفاده می گیرد. در این حالت ممکن است موفق به عبور از این شرایط شده و پس از گذشت چند روز تا چندین ماه به حالت عادی خود ادامه دهد و یا اینکه در برابر تنش پیش آمده شکست خورده و کاملا نابود شوند.

عملکرد کود ضد استرس در گیاهان:

کود ضد تنش از موادی تهیه شده است که می تواند گیاه را از شرایط نامساعد محیطی نجات دهد و تبعات آن را کاهش دهد. کود ضد تنش مقاومت گیاه به ژن کاسکاد را افزایش می دهد و به دنبال آن مقاومت گیاه به شرایط نامساعد و تنش زا نیز بالا می رود. کود ضد تنش در گیاهان باعث تولید آنتی‌اکسیدان و تاثیر روی ژن آنها میشود و به خنثی کردن اتیلن گیاه در زمان استرس کمک می‌کند. کود ضد تنش آمینو اسید با داشتن انواع آمینو اسید ها مانند پرولین دیواره سلولی را تقویت کرده و نسبت به تنش های محیطی مقاوم می شود.

بهترین کود ضد تنش:

کود ضد تنش انواع مختلفی دارد که در بالا به شما توضیح دادیم که در هر شرایط تنش زا می توانید کود مناسب همان شرایط را انتخاب و استفاده کنید. کود آمینو اسید از بهترین کود ضد تنش و استرس است که برای همه ی گیاهان استفاده می شود. کود ضد تنش هیومیک اسید نیز می تواند تنش ها و شرایط نامناسب خاک را اصلاح و برطرف سازد. همچنین کود پتاسیم نیز با غلیظ کردن شیره گیاهی باعث مقاوم کردن گیاهان نسبت به سرما زدگی و گرما زدگی می شود. کود جلبک دریایی نیز به دلیل داشتن هورمون های رشد می تواند هورمون های ترشح شده در شرایط تنش را از بین برده و خنثی کند.

کود ضد تنش آمینو اسید:

گیاهان در حالت طبیعی با صرف انرژی زیاد برای خودشان شروع به ساختن اسید آمینه ‌ها می ‌کنند. اما هنگامی که درگیر تنش‌ ها می ‌شوند. عملیات ساخت آنها را رها کرده و برای تامین آمینو اسید مورد نیازشان، شروع به شکستن پروتئین ‌های موجود در خود می ‌کنند، تا از این طریق اسید آمینه مورد نیاز خودشان را تامین کنند. زیرا آمینو اسید ها برای گیاهان نقش حیاتی دارند و این از جمله خواص کود اسید آمینه برای گیاهان است.

بنابرین با استفاده از کود آمینو اسید می توان این کمبود و مشکل را برطرف کرد. بعضی از آمینو اسید ها مانند گلایسین غلظت کلروفیل را در گیاه افزایش می دهد و به دنبال آن باعث افزایش فتوسنتز و انرژی در گیاهان می شود. کود ضد تنش آمینو اسید همچنین باعث افزایش باروری گرده ها ، به بار نشستن  گلها ، تشکیل میوه ها و بهبود طعم میوه ها می شود. کود ضد تنش آمینو اسید بافت های آسیب دیده ی گیاهان را ترمیم کرده و با تقویت دیواره سلولی آنها مقاومت گیاه را به شرایط تنش زا افزیش می دهد.

انواع کود ضد تنش:

کود آمین استار و کود آمینواسید مایع تانسو از دو نوع کود ضد تنش دارای آمینو اسید است .

 کود هومی استار، ایگل، آراز، هوماکینگ و هومی استار از انواع کود ضد تنش دارای هیومیک اسید است.

  کود سیفر استار کودی دارای جلبک دریایی است.

تمامی این کود ها با بهترین کیفیت توسط شرکت آرمان بذر سپاهان تولید و یا از کشور های دیگر وارد می شوند. با ما تماس بگیرید و کود مورد نظر خودتان را سفارش دهید.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

 

مطالب دیگر را نیز از سایت آرمان بذر بخوانید:

 

آموزش نحوه کاشت زردآلو

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت