کود نیتروژن بالا

بازدید: 2,878 بازدید
کود نیتروژن بالا
Rate this post

تاریخچه و مصرف کود نیتروژن بالا

کود نیتروژن و تاثیر آن در خاک برای گیاهان از زمانی که مردم شروع به کشاورزی کردند شناخته شده بود. کشاورزان از قدیم الایام می دانستند که مصرف کود های حیوانی برای انواع گیاهان زراعی و باغی مفید و موثر است. امروزه می دانیم که کود حیوانی دارای درصد بالایی نیتروژن و دیگر عناصر است که به همین دلیل باعث تقویت خاک می شود و رشد، برگدهی و عملکرد گیاه را بهبود می بخشد. این شاید اولین تجربه بشریت از مصرف کود نیتروژن بالا باشد.

بعد ها در نیمه ی اول قرن 19 ام میلادی نقش عناصر شیمیایی در داخل گیاهان کشف شد و این کشف باعث شد که انقلاب صنعتی در عرصه ی تغذیه گیاهان اتفاق بی افتد. این اتفاق باعث شد که معادن مختلفی برای استخراج کود های کشاورزی کشف و استفاده شوند و پیرو آن صنایع شیمیایی، معدنکاری، حمل و نقل و تولید انواع کود رونق گرفت. امروزه در جهان بیش از 110 میلیون تن کود  نیتروژن در سال تولید و دو سوم کشورهای در حال توسعه بزرگترین مصرف کنندگان هستند. این در حالی است که روند مصرف در کشورهای توسعه یافته منفی است به دلیل محدودیت های قانونی و ارتقاع کشاورزی صنعتی به کشاورزی ارگانیک در حالی که تقاضا برای کود نیتروژن در کشورهای در حال توسعه نسبت به 30 سال گذشته 3 برابر شده است.

زمان مصرف کود نیتروژن بالا

بهترین زمان مصرف کود شیمیایی ازت نیاز به مدیریت دقیق دارد ، زیرا که این کود ها به سرعت در خاک از طریق آبشویی، فرسایش و تصاعد می توان از دسترس گیاه خارج شوند. نیتروژن در خاک های شنی نسبت به خاکهای ریز بافت (رسی) به دلیل سطح تبادلی پایین تر مستعد هدررفت می باشد. تحقیقات نشان داده که در صورت عدم استفاده در زمان صحیح، حدود 50-60 درصد از مقدار کود استفاده شده از طریق روش های گفته شده تلف خواهد شد.

به عنوان مثال ، اگر نیتروژن خیلی زود بکار رود ، قبل از آنکه گیاه واقعاً به آن احتیاج داشته باشد ، ممکن است قبل از برداشت محصول قسمت قابل توجهی از ازت از بین برود. همچنین در شرایط قلیایی می توان از کود سولفات آمونیوم جهت بهبود وضعیت PHخاک استفاده کرد. بنابراین زمان نیتروژن در خاک قبل از برداشت گیاه باید به حداقل برسد. استفاده از روش سرک نیتروژن یکی از راه های انجام این کار است. تقسیم کاربرد نیتروژن ریسک از بین رفتن نیتروژن را کاهش می دهد و کارایی کاربرد آن را بهبود می بخشد. البته با مصرف کودهای اوره با پوشش گوگودی تا حدودی از این تلفات می توان کاست.

کود نیتروژن بالا چیست؟
کود نیتروژن بالا چیست؟

میزان و روش مصرف کود نیتروژن بالا

میزان مصرف کود نیتروژن بالا به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به این عوامل و بررسی آنها می پردازیم.

  • نوع گیاه: این یک امر بدیهی است که مصرف کود نیتروژن بالا برای انواع گیاهان مختلف متفاوت است. بعضی از محصولات به کود نیتروژن بالای بیشتری در مقایسه با دیگر گیاهان دارد. برای انواع گیاهان زراعی مانند ذرت، گندم، جو و برنج مصرف کود نیتروژن بالا امری ضروری و مهم است که بدون مصرف این کود میزان بازدهی محصول به صورت چشم گیری کاهش می یابد. مصرف کود نیتروژن برای درختان میوه ضروریت زیادی ندارد و مصرف آن در طول سال بسیار پایین است.
  • زمان مصرف: مصرف کود نیتروژن برای گیاهان مختلف در زمان های رشدی متفاوت است. برای مثال در زمان رشد رویشی ، برگدهی و پر کردن دانه مصرف نیتروژن اهمیت بیشتری نسبت به دیگر زمان ها دارد.
  • میزان کمبود نیتروژن در خاک: قبل از مصرف کود نیتروژن بالا باید میزان نیتروژن داخل خاک را با انجام آزمایش خاک اندازه گیری کرد و پس از مشاهده ی نتیجه و مشورت با متخصص تغذیه اقدام به مصرف این کود کرد.
  • روش مصرف: روش مصرف کود نیتروژن بالا نیز در میزان مصرف این کود تاثیر دارد. میزان مصرف کود نیتروژن بالا به شکل آبیاری بسیار بیشتر از محلول پاشی است چرا که در این روش حجم آب زیادی مصرف می شود و طبیعتا برای تاثیر گذاری بهتر باید میزان کود بیشتری نیز مصرف کند.
  • روش آبیاری: در برآورد میزان کود نیتروژن بالای مصرفی، روش آبیاری نیز اهمیت دارد. در روش آبیاری غرقابی حجم آب بیشتری در مقایسه با روش هایی مانند آبیاری قطره ای مصرف می گردد و به دنبال آن میزان مصرف کود نیز افزایش می یابد.

انواع کود نیتروژن بالا شرکت آرمان بذر سپاهان

کود نیتروژن بالا NPK30-10-5 آرمافرت

آرمافرت 30-10-5 دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد و با میکرو المنت هایی نظیر آهن، روی، بور، منگنز و مولیبدن غنی شده است که ترکیبی بسیار مناسب جهت تامین نیاز غذایی گیاه در طول دوره ی رشد و به ویژه مراحل ابتدایی رشد می باشد. کلاته بودن فرم عناصر ریز مغذی موجود در این محصول مانع رسوب عناصر، در خاک شده و میزان جذب آنها را به میزان قابل توجهی افزیش می دهد. آرمافرت 100 درصد قابل حل در آب و فاقد هرگونه ترکیبات کلریدی، سدیمی و عناصر سنگین است.

کود نیتروژن بالا NPK 40-5-5 تانسو

تانسو 40-5-5 دارای عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشد و با میکروالمنت هایی نظیر آهن، روی، بور، منگنز و مولیبدن غنی شده است. کلاته بودن فرم عناصر ریزمغذی موجود در این کود مانع رسوب عناصر در خاک می شودو میزان جذب آنها را به نسبت قابل توجهی افزایش می دهد. این محصول با دارا بودن نسبت بالایی از نیتروژن، مناسب جهت استفاده در مراحل ابتدایی رشد گیاه، جهت افزایش رشد رویشی و سبزینگی گیاه می بشد. این محصول 100 درصد قابل حل در آب و فاقد هرگونه ترکیبات کلریدی، سدیمی و عناصر سنگین است.

خرید کود نیتروژن بالا

برای خرید کود نیتروژن بالا باید به نکات زیادی توجه کنید

  • اولین مورد باید به کیفیت کود خریداری شده توجه کرد و کود های با کیفیت با تاثیر فوق العاده مصرف کرد
  • قدم بعدی برای خرید کود نیتروژن بالا توجه به شرکت تولید کننده ی کود است. برای خرید کود نیتروژن بالا باید به شرکت تولید کننده ی آن کود و برند تجاری آن توجه کنید که از شرکت های معتبر و برند های شناخته شده باشد. اگر کودی را برای اولین بار استفاده می کنید بهتر است که ابتدا در قسمتی از زمین تست کنید و بعد از آن برای تمامی محصول استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که کود خریداری شده اصل باشد. برای اطمینان از اصل بودن کالا می توانید شماره ثبت ماده کودی آن را جستجو کنید و از اصل بودن ان مطمئن شوید.
  • تاریخ تولید و انقضای کود را چک کنید.

برای خرید کود نیتروژن بالای با کیفیت و مناسب می توانید با مشاورین آرمان بذر سپاهان تماس بگیرید.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت