علت میوه ندادن درخت و میوه دهی نامناسب

بازدید: 21,441 بازدید
علت میوه ندادن درخت
4.7/5 - (111 امتیاز)

نکاتی برای استفاده از کود میوه دهی

در رابطه با استفاده از کود و عناصر غذایی مه نتظور کود دهی به این نکات توجه کنید:

– از هر نوع کودی استفاده نکنید و حتما کود مناسب و متناسب به نوع گیاهتون رو به کار ببرید.

– به زمان اضافه کردن کود و عناصر غذایی به گیاه توجه داشته باشید، چرا که برای مثال سرعت جذب عناصر در درختان به نسبت سایر گیاهان پایین­تر و این فرآیند زمان‌برتر هست. بنابراین همیشه باید یه قدم جلوتر از زمان نیاز تغذیه‌ای درختان عمل کنید و بهترین زمان کاربرد عناصر غذایی قبل از زمان گلدهی کامل و میوه­ دهی و به­ عبارت دیگه در زمان 80% گلدهی هست. هر چند در صورت گذشتن از این زمان، باز هم می­تونید کود دهی رو تا انتهای زمان تبدیل گل به میوه انجام بدید.

– حتما به مقدار مورد نیاز کود توجه کنید تا از ایجاد کمبود و یا اوردوز در گیاه جلوگیری شه.

– از مقادیر بالای اوره به دلیل خاصیت سوزانندگی زیاد آن استفاده نکنید.

– از کاربرد کود به صورت ریشه­ای به علت احتمال گل­سوزی خودداری کنید و در عوض از محلول­پاشی استفاده کنید.

– ترجیحا از کود ارگانیک مانند کود هیومیک اسید به جای کود شیمیایی استفاده کنید و برای تامین آمینواسید مورد نیاز شکوفه­ ها، ترکیب کود عصاره جلبک دریایی به صورت محلول­پاشی رو به کار برید.

میوه دهی مناسب یا علت میوه ندادن درخت

با شروع سال جدید فصل بهار و آغاز شکوفه دهی و گلدهی درختان اکثر باغداران و کشاورزان استرس اینکه درختان آنها، دچار ریزش گل و میوه شوند را دارند و معمولا این سوال را در ذهن خود دارند  چه کود کشاورزی برای درختان استفاده کنند و یا چه کار کنند که از ریزش گل ها و  میوه دهی ضعیف درختان پیشگیری کنند و یا علت میوه ندادن درخت چیست؟‌ در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید

معمولاً عوامل و مشکلات زیادی هستند که باعث ریزش گل و میوه دهی ضعیف درختان می شود. گاهی نیز تا حدودی این ریزش، کاملاً طبیعی است. جای هیچگونه نگرانی ندارد و می‌توان این مشکلات را با تغییر کود کشاورزی و تقویت درختان و خاک به کار رفته در پای درختان حل کرد.

علت میوه ندادن درخت، ثمر دهی ضعیف و ریزش گل ها معمولا در اثر وجود آفات و انواع بیماری گیاهان مختلف، شرایط نامساعد جوی، تغذیه نامناسب درختان و موارد دیگری از این قبیل می‌باشد. اگر این مشکلات به موقع تشخیص داده شوند قابل حل  می باشند و می توان از ریزش گل ها جلوگیری کرد.

علت میوه ندادن درخت
علت میوه ندادن درخت

 چه عواملی باعث میوه دهی ضعیف و ریزش گل در درختان می شود

همیشه تعداد گل ها بر روی درختان به مراتب بیشتر از میوه‌هایی است که از درختان به دست می آید. معمولاً این مشکلات باعث می‌شود که اکثرا باغداران در پی حل این مشکل و در نهایت به ثمر نشستن گل‌ها و درختان باشند.

اگر بخواهیم با علم کشاورزی و باغداری به این مهم توجه کنیم، ریزش گل ها و همچنین ریزش میوه درختان، همیشه به ضرر باغداران نیست و گاهی نیز می‌تواند به نفع درختان و همچنین باغداران باشد. چرا که اگر تمامی گل هایی که بر روی درخت به وجود می‌آید به میوه تبدیل می‌شود، در حقیقت از توان درخت بیشتر می باشد و ممکن است که در آخر میوه‌های بی‌کیفیتی بدهند. همچنین میتوانند باعث شکستن شاخه ها شود و همچنینی مقاومت ریشه و ساقه درخت را تضعیف کند و باعث به وجود آمدن آفات و بیماری هایی به در درخت شود.

ریزش گل های درختان میوه و میوه دهی ضعیف آنها عوامل و علت‌های بسیار زیادی دارد. بعضی از آنها بستگی به سن درخت، مشکلات گرده افشانی،  شناخت منطقه‌ای که درخت در آن کشت شده است، هرس، فاصله‌گذاری مناسب، شرایط آب و هوایی خاص و موارد زیادی از این قبیل دارد. بعضی از این مشکلات قابل درمان در زمین می باشد که  از جمله آن می توان به روش های کود دهی مناسب و به موقع درختان و شناخت دقیق و مناسب نوع خاک زمین جهت تقویت آن،  میزان تغذیه خاک و تغذیه غیر اصولی و موارد دیگری از این قبیل که اگر توسط کشاورزان و باغداران رعایت شود، به مراتب میوه دهی بر روی درختان بسیار بهتر و مناسب تر می شود، اشاره کرد.

علل سقط شکوفه

دلایل اصلی سقط شکوفه و تبدیل نشدن گل‌ها به میوه، گرده‌افشانی و تلقیح ضعیف گل‌های تشکیل شده روی بوته به دلایلی از جمله آبیاری و روش های کود دهی نامناسب، تنش­ های محیطی مثل سرمازدگی و یا گرمای شدید در زمان گرده­ افشانی (که باعث سقط دانه­ های گرده میشه) و نیز بیش از حد بودن تعداد گل­هاست که در نهایت منجر به ایجاد اختلال در میوه ­دهی گیاه میشه.

سقط شکوفه های بادام در اثر سرما
سقط شکوفه های بادام در اثر سرما

 

مختصری در مورد تغذیه نامناسب خاک بعنوان یک علت میوه ندادن درخت

بعضی مواقع یکی از علل میوه دهی نامناسب و یا بارور نشدن درختان، تغذیه نامناسب خاک است. خاک‌ها به خاطر استفاده بیش از حد از کود شیمیایی ( یا کود npk) و انواع کودهای مختلف دیگر باروری مناسبی ندارند. بنابراین در هنگام فصل‌ بهار باید تغذیه خاک را در نظر داشته باشیم و بتوانیم آن را با انواع کود تقویتی قوی کنیم. که در زمان  افزایش سرما و بتواند باعث تقویت تنه اصلی درخت و جلوگیری از بروز انواع آفات و بیماری ها شود.

کوددهی مناسب یک علت میوه ندادن درخت است
کوددهی مناسب یک علت میوه ندادن درخت است

معمولاً روش های کود دهی و محلول پاشی درختان در اواخر زمستان صورت می گیرد. این امر باعث می‌شود که ریزش گل ها و میوه ها در درختان کمتر شود و علت میوه ندادن درخت شود. همچنین باعث می شود که یک گروه از عناصر مهم، که در زمان باروری درختان مورد نیاز می‌باشند را به  خاک منتقل می کند. این عناصر  عبارتند از: روی، نیتروژن و بور که  به عناصر فروت ست نیز مشهور هستند. باید در زمان مناسبی که درختان رشد خود را شروع می کنند، این عناصر به خاک تزریق و در اختیار گیاهان و درختان قرار بگیرند که بتوانند به گرده افشانی و تشکیل میوه آنها کمک کنند. پس اگر مقاله علمی کمبود نیتروژن در گیاه و علائم کمبود فسفر در گیاه و علائم کمبود بور در گیاه را هنوز مطالعه نکرده اید حتما بخوانید.

 

کود میوه دهی

از عواملی که خیلی در میوه­ دهی گیاهان و افزایش ضریب تبدیل گل به میوه تأثیر داره، مقدار، نوع و چگونگی اضافه کردن کود و مواد غذایی به اونه. به زبان ساده، اگر درخت توان کودی لازم برای تبدیل گل به میوه رو نداشته باشه، با توجه به مقتصد بودن گیاه و برای حفظ بقا، بیش­تر گل‌هایی رو که نمی‌تونه به میوه تبدیل کنه، حذف می‌کنه. از جمله برخی عناصر که کمبودشون باعث کاهش میوه ­دهی و ضریب تبدیل میشه عبارتند از روی، بور و پتاسیم. همچنین مصرف بیش از حد کودهای ازته­ای مانند اوره در زمان تبدیل گل به میوه، باعث کم شدن میوه ­دهی گیاه میشه. بنابراین استفاده از برنامه­ کودی اصولی و مخصوص مرحله تبدیل گل به میوه، نقش بسیار مهمی در بالا رفتن ضریب تبدیل گل به میوه ایفا می­کنه.

همان­قدر که کمبود و بیش­بود مواد غذایی می­تونه تأثیر منفی روی میوه­ دهی گیاهتون داشته باشه، استفاده ­ی متعادل از کود NPK با نسبت مناسب و کودهای پتاس بالا در سیستم آبیاری، و محلول­پاشی کودهای فروت­ست حاوی روی، بور و ازت می­تونه تأثیر مثبت در میوه ­دهی گیاه داشته باشه. چرا که وجود عناصر روی و بُر در کنار یکدیگر به بهبود و افزایش گل­دهی و میوه ­دهی کمک می­کنه و کیفیت محصول رو هم بالا می­بره. اگر همراه با روی و بر، آمینواسید هم استفاده شه، گیاه در برابر سرمای دیررس بهاره مقاوم شده و بنابراین عوارض ناشی از سرمازدگی نیز کم میشه.

 برای میوه دهی صبور باشید…

نکته بسیار مهمی که باغداران و کشاورزان باید در نظر داشته باشند این است که عناصری که در فصل رشد مورد مصرف گیاهان و درختان قرار می گیرد. در حقیقت از سال قبل از اندوخته شده‌اند. اینطور نیست که اگر امسال کوددهی برای ثمر دادن درختان را شروع کردید انتظار داشته باشید که همین امسال نتیجه بدهد. بنابراین کود ها و محلول‌هایی که برای تقویت درختان مورد استفاده قرار می گیرد در حقیقت از یک سال قبل باید زمینه را برای سال آینده فراهم کنند تا درختان بتوانند ثمر مناسبی بدهند.

چرا که اگر از سال قبل درختان به خوبی تغذیه نکرده باشند عمل گرده افشانی تلقیح و مواردی که باعث تولید میوه درخت می شود به خوبی صورت نمی گیرد و با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین یکی از بهترین زمان ها برای کودک دهی درختان که بتوانند به خوبی ثمر دهند زمانی است که  برداشت میوه انجام می گیرد. به این صورت که عملیات کود دهی سریع بعد از برداشت میوه باید انجام بگیرد تا زمینه برای میوه دهی مناسب در سال آینده فراهم کند.

کوددهی نامناسب علت میوه ندادن درخت میوه
کوددهی نامناسب علت میوه ندادن درخت میوه

عناصر مهمی که برای جلوگیری از ریزش میوه و همچنین میوه دادن نامناسب درختان لازم می باشد

وقتی که درختان میوه دچار ریزش گل و میوه‌چه می شوند در حقیقت سه عنصر مهم در این درختان کم شده است. روی کلسیم و بور.بنابراین باید توجه داشته باشیم که این سه عنصر حتما در فصل رشد گیاهان و درختان میوه با آنها تزریق شود. و درختان به نحو احسن تقویت شوند. چرا که در زمانی که دانه‌های گرده برای درختان به ما می‌رسد وجود عناصر روی بور و آزاد دردمون درختان برای تبدیل این دانه ها به میوه بسیار ضروری و واجب می باشد. همچنین علائم کمبود بور در گیاه را میتوانید از این قسمت مطالعه نمایید.

 

آبیاری مناسب 

دقت کنید که نیاز گیاه به آبیاری در زمان میوه­ دهی و رسیدن میوه ­ها، کمی از نیاز گیاه در زمان اوج رشدش کم­تره.  همونطور که تنش خشکی می­تونه باعث کاهش محصول شه، آبیاری بیش از حد هم تأثیر نامطلوبی روی میزان میوه­دهی گیاه داره. پس حتما روش های آبیاری رو بر اساس نیاز گیاه انجام بدین، نه بیشتر و نه کم­تر! اما سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه که چطور تشخیص بدیم درخت به آب نیاز داره یا نه؟!

زمانی باید آبیاری رو انجام بدید که حدود 50% آب خاک تخلیه شده باشه و برای تشخیص این مقدار باید بدونید خاکی که حدود 50% آب در دسترس داره، تقریباً خشک به نظر می­رسه و اگر سعی کنید اون رو با دست به شکل گلوله در بیارید، بسته به نوع خاک حالات مختلفی رو نشون میده. مثلا در خاک لومی گلوله تقریبا از هم می­پاشه و خاک شکل­پذیر نیست، اما برای خاک رسی گلوله به خوبی شکل می­گیره، رنگ تیره داره و کمی چسبنده ا­ست. بنابراین حتما باید زمان آبیاری رو با توجه به نوع خاک و گیاهتون تشخیص بدید و آبیاری قبل از پژمردگی دائم گیاه و اما نه زودتر از موعد، به طور کامل و مطلوب صورت بگیره.

آبیاری درختان در زمان گلدهی
آبیاری درختان در زمان گلدهی

نتیجه گیری علت میوه ندادن درخت

درختان از لحاظ تغذیه به مواد بسیار مهمی جهت تقویت ریشه و ساقه نیاز دارند.  به دلیل مشکلات مختلف، از جمله بارندگی های نامناسب در مکان های مختلف، نوع خاک های مختلف، وجود بیماری ها و آفات در زمین، تقویت درختان و تقویت  خاک مورد استفاده جهت کاشت آنها، میوه دهی هر منطقه با هم متفاوت می باشد. بنابراین توصیه می شود که قبل از اقدام به کاشت باغ و درختان حتما خاک مورد استفاده را آزمایش کرده و نمونه برداری خاک انجام شود. در نتیجه کمبودهای خاک از لحاظ مواد مغذی را جبران کنید.

چرا که تمامی مشکلات و کمبودهایی که در مورد درختان و خاک در اینجا گفته شده است به پارامتر های متفاوت بستگی دارد.  به صورت عمومی بوده و محصولات و میوه های هر منطقه بسته به خاک، نوع آب و هوا، شرایط جوی و میزان مرغوبیت خاک آن مناطق متفاوت بوده و میزان نیاز خاک به مواد کود npk، کود ارگانیک و بطور کلی کود کشاورزی در هر منطقه در قالب برنامه کودی با هم فرق دارد.

در اینجا توصیه می‌شود برای آگاهی بیشتر در مورد میوه دهی و علت  میوه ندادن درخت میوه  از طریق وب سایت  https://armanbazr.com/  به نام مجموعه آرمان بذر سپاهان در ارتباط باشید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

4 پاسخ به “علت میوه ندادن درخت و میوه دهی نامناسب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت