کاملترین راهنمای کشت گل کلم

بازدید: 4,891 بازدید
همه چیز در رابطه با کشت گل کلم
3.3/5 - (16 امتیاز)

اگر تصمیم به کشت گل کلم داری یا علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستی، این تاپیک آرمان بذر سپاهان رو تا آخر بخون.

قبل از کشت باید به چیا توجه کنین؟

اول از همه همونطور که قطعا خودتون هم میدونین هر گیاه به آب و هوا و شرایط خاصی برای رشد نیاز داره و کشت گل کلم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اما چه اقلیمی برای پرورش کلم مناسبه؟!

در رابطه با آب و هوا، خانواده کلم دوستدار هوای خنک بهار و پاییزه و در هوای گرم تابستان به حالت سکون در میاد، در حالی که این گیاه تا حدودی قادر به تحمل سرما و یخبندان زمستان هست. بنابراین عموماً باید کلم رو در فصل بهار و پاییز پرورش داد. علاوه بر این، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کلم به نور زیاد نیاز داره و در نور کامل آفتاب بهترین رشد رو داره.

خاک مناسب پرورش برای کشت گل کلم:

در رابطه با خاک مطلوب برای کشت کلم باید بدونین که گیاه کلم به خاک غنی و با زهکش مناسب نیاز داره و خاکی رو ترجیح میده که از نظر اسیدیته، اندکی قلیایی باشه. یکی از بهترین اقداماتی که در این ارتباط بهتره هر ساله انجام بدین، آزمایش و آنالیز خاک مزرعه ست که با استفاده از نمونه گیری خاک مزرعه و تحویل اون به آزمایشگاه آب و خاک صورت میگیره و بنابراین مقدار عناصر موجود در خاک، حاصلخیزی و درصد اشباع خاک، و بافت و اسیدیته آن مشخص میشه.

فضای مناسب برای کشت کلم چطور؟ میدونی چقدره؟

در زمان کاشت کلم حتما به این نکته توجه داشته باشین که فضای کافی برای رشد رو در اختیارش قرار بدین و فضای مورد نیاز برای این گیاه با فاصله حدوداً 45 تا 70 سانتی متری تأمین میشه.

نیاز کلم به فضای کافی برای رشد مناسب
نیاز کلم به فضای کافی برای رشد مناسب

کلم چه مقدار به آبیاری و مواد غذایی نیاز داره؟

گیاه کلم دائما و به طور مرتب به رطوبت و مواد مغذی نیاز داره و در صورتی که این دسترسی باثبات و پایدار نباشه، کیفیت محصول تولیدی از نظر بافت و طعم و مزه نامرغوب خواهد بود. بنابراین زمانی تصمیم به کشت کلم بگیرین که از دسترسی به آب و تأمین نیازهای غذایی آن مطمئن باشین. گیاه کلم دائما به آب و خاک مرطوب نیاز داره، اما این مرطوب بودن به معنای غرقاب بودن مزرعه نیست.

عناصر و کودهای مورد نیاز کلم:

نیتروژن:

همون طور که میدونین اولین و مهمترین عنصر مورد نیاز برای اکثر گیاهان نیتروژنه، و گیاه کلم نیز به نیتروژن نیاز داره و استفاده از این عنصر در برنامه کودی کلم باعث افزایش باروری و برگ دهی میشه. بنابراین مقادیر زیاد نیتروژن در برنامه کودی کلم در مراحل رشد ضروریه و کمبود آن در خاک و مرتفع نشدن نیاز گیاه، میتونه عدم جوانه زنی، کاهش باروری، رنگ پریدگی، زرد شدن و کوچک ماندن برگها و همچنین خراب شدن محصول رو به دنبال داشته باشه.

فسفر:

یکی دیگه از کودهای مورد نیاز  برای کشت گل کلم، فسفره که استفاده از آن به ویژه در مراحل ابتدایی رشد از اهمیت خاصی برخورداره. فسفر باعث تقویت و قویتر شدن گیاه میشه و کمبود آن در برنامه غذایی میتونه باعث زردی برگها، ضعیف شدن گیاه، بروز بیشتر آفات و بیماریها و ایجاد اختلال در عملکرد ریشه ها شه.

پتاسیم:

عنصر اصلی بهبود کیفیت در گیاهان و از جمله در کشت گل کلم، عنصر پتاسیمه که عدم حضور آن در برنامه کودی، منجر به کمبود پتاسیم در گیاه شده و بنابراین باعث نامطلوب شدن بوته، تغییر رنگ برگها و بروز بیماریهای مختلف محصول میشه. بنابراین استفاده از کودهای پتاس بالا در مراحل مختلف رشد گیاه، به صورت محلولپاشی و یا اضافه کردن به خاک توصیه میشه.

اضافه کردن عناصر ماکرو به گیاه کلم
اضافه کردن عناصر ماکرو به گیاه کلم

عناصر ریزمغذی

عناصر ریزمغذی گروهی دیگر از عناصر مورد نیاز گیاهانه که به میزان کمتری نسبت به عناصر ماکرو مورد استفاده قرار میگیره و اما نقش مهم و مؤثری در رشد و نمو ایفا میکنند و بنابراین نباید از مصرفشون غافل شد. مهمترین عناصر ریزمغذی مورد نیاز عبارتند از: آهن، روی، بور، منیزیم، کلسیم و منگنز.

دیگر کودهای مفید کشت گل کلم:

همچنین میتونین از کودهای مفید و مؤثری از جمله کودهای ارگانیگ، دامی (گاوی، گوسفندی و مرغی) و کودهای جلبک دریایی و هیومیک اسید استفاده کنین.

 

چطور از گیاه کلم در برابر آفات محافظت کنین؟

گیاه کلم جوان و نشاءهای آن ترد و شکننده بوده و بنابراین در برابر انواع آفات از جمله شته، کرم کلم، کفشدوزک، سوسک دلقک و… آسیب پذیرند. این موضوع به خصوص در رابطه با کشت گیاه کلمی که به صورت بهاره کشت میشه، بیشتر صدق میکنه، چرا که معمولاً پایان ماههای زمستان با افزایش جمعیت حشرات همراهه. بنابراین ضروریه که بسته به نوع آفت، از سموم دفع آفات استفاده کنین. نکته ای که در این ارتباط حتما بایستی به آن توجه کنین، استفاده صحیح و طبق دستورالعمل توصیه شده است، چرا که استفاده نادرست از سموم میتونه به گیاه گل کلم آسیب زده یا باعث ناسالم شدن آن جهت مصرف بشه.

خسارت آفت کرم کلم به برگ و بوته
خسارت آفت کرم کلم به برگ و بوته

زمان برداشت کلم:

گل کلم رو باید زمانی برداشت کنید که سرهای آن بزرگ، سفید و سفت شدند. برخی اوقات نیازه برگهای اطراف سر گل کلم رو کنار بزنین تا بتونین رشد، اندازه و سفت بودنش رو رصد کنین و اجازه بدین رطوبت پس از آبیاری از بین بره. در نهایت برای برداشت گل کلم، سر گل کلم رو با چاقو از روی پایه گیاه برش داده و چند برگ رو برای محافظت از گل کلم بر روی اون باقی بذارین.

 

گل کلم آماده برداشت
گل کلم آماده برداشت

 

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت