کود ارگانیک بهتر است یا شیمیایی؟

بازدید: 200 بازدید
کود ارگانیک یا شیمیایی
1/5 - (1 امتیاز)

کودهای ارگانیک، کودهای طبیعی هستند که از مواد گیاهی و حیوانی ساخته شده اند و به دلیل توانایی‌شان در بهبود ساختار خاک و پایداری طولانی‌مدت بسیار ارزشمند هستند. از سوی دیگر، کودهای شیمیایی، کودهایی هستند که به صورت شیمیایی ساخته می شوند و عناصر غذایی مشخصی را به صورت فوری در اختیار گیاه قرار می دهند. در این مقاله برای اینکه بدانید کود ارگانیک بهتر است یا شیمیایی سعی داریم به تفاوت ها، مزایا و معایب کودهای ارگانیک و شیمیایی بپردازیم.

مزایای کودهای ارگانیک

کود ارگانیک سازگار با محیط زیست اند، پایدارند و به دلیل منشاء طبیعی خود باعث ارتقای سلامت اکوسیستم ها می شوند. این کودها با رشد میکروارگانیسم های مفید خاک منجربه حفظ آب و عناصر غذایی در خاک، بهبود ساختار خاک، جذب بیشتر عناصر غذایی در گیاه و در نتیجه افزایش عملکرد گیاه می شوند.

کودهای ارگانیک در مقایسه با کودهای شیمیایی عناصر غذایی کمتری دارند، به تدریج تجزیه می شوند و عناصر غذایی را به آرامی آزاد می کنند. در نتیجه گیاه برای مدت طولانی منبعی ثابت از عناصر غذایی را در اختیار دارد. کاربرد این کودها خطر شستشوی عناصر غذایی و درنتیجه آلودگی آب را کاهش می دهند،  و نیاز به کاربردهای مکرر را به حداقل می رساند. از مهمترین کودهای ارگانیک می توان سیفر استار (شامل جلبک دریایی)، هوماکینگ و هومی استار (شامل کود هیومیک اسید) و فولوی استار (شامل فولویک اسید) اشاره کرد.

محدودیت های استفاده از کودهای ارگانیک

کودهای ارگانیک عناصر غذایی را به کندی برای گیاهان آزاد می کنند و مقدار عناصر غذایی در مقایسه با کودهای شیمیایی کمتر است، بنابرین در حجم بیشتری باید مصرف شود. این کودها معمولا گرانتر از کودهای شیمیایی است و به دلیل ماهیت حجیم تر آن ها در مقایسه با کودهای شیمیایی به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارند. برای مشاهده اثرات مطلوب کود های ارگانیک بر رشد و عملکرد گیاه به زمان بیشتری احتیاج است.

کود ارگانیک یا شیمیایی
کود ارگانیک یا شیمیایی

ویژگی های کودهای شیمیایی

کود شیمیایی از فرآیندهای شیمیایی به دست می ‌آیند و عناصر غذایی ضروری را برای گیاهان فراهم می‌کنند. این کودها به دلیل راحتی و اثربخشی به طور گسترده در کشاورزی و باغبانی استفاده می شوند. این کودها به گونه ای فرموله شده اند که به راحتی در آب حل و به سهولت توسط گیاهان جذب می شوند. کودهای شیمیایی معمولاً از منابع غیر زنده مانند ذخایر معدنی یا ترکیبات صنعتی به دست می‌آیند.

در کودهای شیمیایی سرعت دسترسی گیاهان به عناصر غذایی تا حدی قابل تنظیم است. عناصر غذایی در کودهای شیمیایی تند رهش بلافاصله پس از کاربرد، آزاد و به سرعت توسط گیاه جذب می شوند. کودهای آهسته رهش یا با رهش کنترل شده به تدریج عناصر غذایی را در یک دوره طولانی آزاد می کنند و یک منبع غذایی پایدار را برای گیاه فراهم می کنند، در نتیجه این امر خطر شستشوی عناصر غذایی را کاهش می دهد و دفعات مصرف کود را به حداقل می رساند.

مزایای کودهای شیمیایی

یکی از مزایای قابل توجه کودهای شیمیایی، عملکرد سریع آن ها است. برخلاف کودهای ارگانیک که برای تجزیه و رهاسازی عناصر غذایی به زمان نیاز دارند، کودهای شیمیایی به سرعت تجزیه و در گیاه جذب می شوند. نسبت دقیق عناصر غذایی در کودهای شیمیایی از دیگر مزیت های آن ها است. این کودها با دستورالعمل‌های دقیق و نسبت عناصر غذایی مشخص ارائه می‌شوند و باغبانان را قادر می‌سازند تا عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان را تأمین کنند. مزیت دیگر کودهای شیمیایی در دسترس بودن آن ها در بازار است. از مهمترین کود های موجود در بازار، کود کامل سه بیست آرمافرت، کودهای پتاس بالا مانند سولوپتاس آرمافرت، ریز مغذی و چالکود تانسو را می توان نام برد.

محدودیت های استفاده از کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی علیرغم مزایایی که دارند، دارای محدودیت های متعددی هستند که باید در نظر گرفته شود. یکی از نگرانی های مهم استفاده از این کودها آسیب احتمالی آن ها به محیط زیست است. هنگامی که کودهای شیمیایی بیش از حد استفاده می شوند یا قبل از بارندگی شدید استفاده شوند، عناصر غذایی شسته شده و منابع آبی آلوده می گردد. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از کودهای شیمیایی می تواند سلامت خاک را کاهش دهد. استفاده مداوم از کودهای شیمیایی می تواند حاصلخیزی خاک را کاهش دهد .

محدودیت دیگر کودهای شیمیایی ایجاد وابستگی گیاهان به این کود ها است. هنگامی که گیاهان عناصر غذایی مورد نیاز خود را از این کودها دریافت می کند، ریشه قابلیت خود را در جذب عناصر غذایی از خاک از دست می دهد. این وابستگی می تواند سازگاری گیاهان را به محیط طبیعی کاهش دهد و زمانی که مصرف کود کاهش یابد یا متوقف شود گیاه در برابر کمبود عناصر غذایی آسیب جدی می بیند.

کود ارگانیک بهتر است یا شیمیایی

حال با شناخت ویژگی های کودهای ارگانیک و شیمیایی این ما هستیم که تصمیم می گیریم از چه کودی برای کشت های خود استفاده کنیم و کود ارگانیک بهتر است یا شیمیایی . کاشت به روش های سنتی منجر به برداشت معمولی و کمتر از استاندارد می شود. در حالیکه با تغذیه ای اصولی و برنامه ریزی شده از کود های ارگانیک و شیمیایی می توان برداشت را به چند برابر افزایش داد. پرداخت هزینه برای اصلاح برنامه غذایی (کودی) در واقع نوعی سرمایه گذاری است که سودی چند برابر از برداشت را نصیب کشاورز می کند.

به عنوان مثال نقش کودهای شیمیایی در بهبود عملکرد برنج 59 درصد است، اما این مقدار با استفاده از کودهای شیمیایی و ارگانیک می تواند تا 69٪ افزایش یابد. ترکیبی متناسب از کودهای شیمیایی و ارگانیک با نظر کارشناسان می تواند ضمن حفظ محیط زیست بالاترین کارایی را برای گیاهان به ارمغان آورد. آرمان بذر سپاهان با بیش از 15 سال سابقه در تولید و واردات کودهای ارگانیک و شیمیایی، با کیفیت ترین کودها را مطابق با استاندارد جهانی در اختیار کشاورزان قرار می دهد. برای اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان آرمان بذر سپاهان مشورت کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت