اصول مهم در روش سمپاشی گیاهان

بازدید: 1,863 بازدید
روش سمپاشی گیاهان
Rate this post

پرورش گل و گیاه در منزل و یا باغ می تواند شما را با چالش های مختلفی روبرو سازد که شاید تصور آن در ابتدای کار برایتان وجود نداشته باشد. آفات و انواع بیماری گیاهان دو عامل جدای از هم هستند که هر دو به روش خود می توانند موجب از دست رفتن محصولات یا حتی گلدان های کوچکی که در منزل پرورش می دهید باشند. برای حل این مشکل باید گونه و روش سمپاشی گیاهان خود را به خوبی بدانید و بررسی نمایید که در محلی که قصد پرورش آن را دارید چه آفاتی موجب خرابی همه یا بخشی از محصولات شما خواهد شد.

بدین ترتیب می توانید با یک پیشگیری هوشمندانه محصولات خود را نجات دهید و یا به طور کلی از کشت و کار محصول مورد نظر در منطقه ی جغرافیایی خاصی پرهیز کنید. لازم است از نکات آماده سازی زمین کشاورزی نیز آگاه باشید. در این مقاله به بررسی نکات مهم در روش سمپاشی گیاهان خواهیم پرداخت. پیش از آن لازم است بدانید که چند روش سمپاشی گیاهان وجود دارد. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

نکات مهم در روش سمپاشی گیاهان

از دیرباز استفاده از مواد و روش هایی جهت از بین بردن آفات و بیماری های گیاهی امری مهم بوده است. امروزه استفاده از سموم دفع آفات در برخی باغات و مزارع به صورتی غیر اصولی مورد استفاده قرار می گیرد که علت آن عدم آگاهی باغدار در استفاده نوع سموم و یا عدم آشنایی با روش سمپاشی گیاهان به صورت صحیح می باشد. در ابتدا لازم است مواردی را پیش از سمپاشی مورد بررسی قرار دهید و سپس با دانستن اطلاعاتی در خصوص انواع روش سمپاشی آشنا گردید.

قبل از سمپاشی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید؟

قبل از آغاز به کار در هر کسب و کاری نیاز است که تحقیقات اولیه انجام گیرد. در زمینه ی پرورش گیاهان مخصوصا به صورت تجاری نیاز است این اطلاعات را حتی پیش از کاشت گیاهان در اختیار داشته باشید:

  • محل کشت و کار را از نظر آب و هوایی، نوع خاک و آفات گیاهی باغات اطراف خوب شناسایی نمایید.
  • نوع گونه گیاهی که قرار است پرورش دهید را به خوبی بشناسید. این موضوع باعث می شود اطلاعات مفیدی درباره نیازهای گیاهی، فصل کاشت و داشت و برداشت، آفات و بیماری ها و… داشته باشید و کار شما در این امر هوشمندانه پیش خواهد رفت.
  • با شناخت آفات مربوط به گونه گیاهی خود می توانید انواع سموم و دوز مصرفی خود را تعیین کنید و در فصل مناسب اقدام به سمپاشی نمایید.

دانش روش سمپاشی گیاهان

در انواع سمپاشی گیاهان علاوه بر مواردی که گفته شد بهتر است به موقعیتی که گیاه در آن قرار دارد نیز توجه گردد. به عنوان مثال اگر به مقدار زیاد یا در زمان نامناسب و حتی با استفاده از روشی نامناسب اقدام به سمپاشی به نشاء یا قلمه گیاهان نمایید احتمال اینکه گیاه از بین برود و در اثر سمپاشی دچار سوختگی گردد بسیار زیاد است از طرفی سمپاشی در دوز بسیار پایین هم باعث بی اثر شدن سم بر روی آفات خواهد شد. به این منظور برخی از انواع روش سمپاشی گیاهان را در ادامه برای شما خواهیم گفت.

روش سمپاشی گیاهان
روش سمپاشی گیاهان

به طور کلی انواع روش سمپاشی گیاهان که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد به موارد زیر تقسیم می گردد:

  • تیمار پخش گسترده
  • نواری
  • نواری روی شیار بذر
  • فروبردن نشاء یا قلمه
  • سمپاشی روی گیاهان
  • سمپاشی تک به تک
  • سم آبیاری

حال هر کدام از این روش سمپاشی گیاهان در شرایط زمانی خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • تیمار پخش گسترده و نواری معمولا در زمانی پیش از کشت اولیه انجام می گیرد که به منظور حذف نماتدها، علف های هرز و… پیش از کاشت گیاه می باشد. در روش پخش گسترده سم را به صورت کلی در مزرعه پراکنده می سازند و در روش تیمار نواری تنها قسمت هایی که قرار است گیاه در آن شیارها کشت گردد سمپاشی می شود. در این روش رطوبت خاک باید به اندازه ظرفیت مزرعه باشد.
  • در روش نواری روی شیار بذر هنگام کاشت بذر سم مورد نظر را در شیار بذر قرار می دهند.
  • در روش فروبردن در سم و سم پاشی روی گیاهان برای نشاء یا قلمه ها مورد استفاده قرار می گیرد. و معمولا در نشاء سینی نشاء را در سم فروبرده و خارج می سازند. و در روش سمپاشی روی گیاهان نیز سم محلول را بر روی گیاهان می پاشند.
  • روش سم پاشی تک به تک و سم آبیاری معمولا در مراحل پس از کاشت و داشت انجام می گیرد. به این صورت که گیاهان را به صورت تک به تک سمپاشی می کنند که به دو صورت ریختن سم بر پای گیاه یا ریختن سم به صورت گرانول می باشد. در روش سم آبیاری نیز مقدار دوز مشخصی از سم را در آب آبیاری ریخته و به گیاهان می دهند.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت