کود مخصوص رشد سریع درخت

بازدید: 2,547 بازدید
کود مخصوص رشد سریع درخت
3/5 - (1 امتیاز)

دلایل مصرف کود مخصوص رشد سریع درخت

هر باغداری دوست داره که درختای داخل باغش رشد عالی داشته باشن و محصول خوبی بدن. درختی که سالم باشه هم به خوبی رشد میکنه و هم سالم و سرحال و سرسبزه.

درختای مثمر علاوه بر رشد خوب باید باردهی مناسبی هم داشته باشن. مصرف کود مخصوص رشد سریع درخت میتونه باغداران رو در این امر یاری کنه تا بتونن تمامی نیاز های درختان خودشون رو برطرف کنن و شاهد رشد و سلامت درخت باشند. کود مخصوص رشد سریع درخت مخصوصا برای باغات تازه تاسیس شده کاربرد خوب و موثری دارن و رشد و باردهی این درختان رو سرعت می بخشن و رشد زایشی و رویشی رو بهبود می بخشن. در این مطلب همراه آرمان بذر باشید.

 

کود مخصوص رشد سریع درخت

رشد هر درخت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین فاکتور نور مناسب است.

  • گیاهانی که به اندازه کافی نور دریافت نمی کنند رشد مناسبی هم نخواهند داشت. از کاشت درختان با نیاز نوری زیاد در زیر سایه ی دیگر درختان اکیدا خودداری کنید و فاصله استاندارد را در بین درختان رعایت کنید تا این مشکل به وجود نیاید.
  • آبیاری مناسب و مرتب نیز در رشد سریع درختان تاثیر دارد. درختان برای رشد کافی به آب کافی نیاز دارند. در اوایل کاشت نهال نیاز آبی درختان بیشتر است ولی هرچه سن گیاه بالا تر می رود رشد ریشه ها عمیق تر می شود و آب مورد نیاز درختان از عمق بیشتری تامین می گردد و فواصل آبیاری بیشتر می شود.
  • خاک مناسب نیز از عامل موثر در رشد درختان است. منظور از خاک در درجه اول بافت خاک و در درجه دوم عناصر موجود در آ؛ن است. درختانی که در خاک های بسیار سفت و یا برعکس بسیار سبک کاشت می شوند، رشد مناسبی نخواهند داشت. این عدم رشد می تواند به دلیل عدم رشد صحیح و مناسب ریشه ها در داخل خاک باشد. عدم وجود موتد غذایی کافی در خاک نیز از عوامل بسیار مهم محدود کننده رشد درختان است. هر گیاهی به 17 عنصر غذایی برای رشد و باردهی احتیاج دارد. اگر این عناصر تامین نشود و یا به اندازه کافی موجود نباشد گیاه را با مشکلات مختلفی روبرو می کند. خاک های اکثر مناطق ایران به دلیل استفاده و بهروری اشتباه از خاک، دچار فقر عناصر شده اند. این فقر عناصر طی هزاران سال به مرور زمان برطرف می گردد. در این شرایط استفاده از کود های ارگانیک و شیمیایی برای جبران کمبود های خاک و کمک به اصلاح خاک پیشنهاد می گردد.

 

کود مخصوص رشد سریع درخت
کود مخصوص رشد سریع درخت

عناصر موجود در کود مخصوص رشد سریع درخت

همانطور که گفتیم، درختان به عناصر غذایی برای رشد و تقویت گیاهان احتیاج دارند. این عناصر را می توان از طریق کود مخصوص رشد سریع درخت در اختیار آن قرار داد. این امر کمک شایانی به درخت برای رشد و باردهی بهتر و بیشتر خواهد کرد. آزمون خاک برای تشخیص کمبود گیاهان و استفاده بهتر از کود های مخصوص درختان توصیه می شود. هر کود باید در زمان مناسب و مرحله رشدی مناسب استفاده شود.

درخت مانند یک کارخانه عناصر موجود در کود را جذب کرده و در مکان های متفاوت استفاده و ذخیره می کند. از عناصر مورد نیاز درختان می توان به انواع عناصر ماکرو اولیه، ثانویه و عناصر میکرو اشاره کرد. عناصر کود NPK از عناصر اصلی و پر مصرف ترین عناصر در تهیه کود مخصوص رشد سریع درختان هستند.

  • نیتروژن

نیتروژن اصلی ترین و پر مصرف ترین عنصر برای همه ی گیاهان است. عنصر نیتروژن باعث افزایش رشد رویشی، برگدهی و افزایش طول ساقه در درختان می شود. این عنصر اصلی ترین عامل در کود مخصوص رشد سریع درختان است. از قدیم الایام تا اکنون کود اوره استفاده می شده و به عنوان پر مصرف ترین و محبوب ترین کود در عرصه کشاورزی شناخته می شود. نکته ای که باید باغداران عزیز در نظر داشته باشند این است که اگر چه نیتروژن به عنوان موثر ترین عنصر برای رشد سریع درختان شناخته شده است اما اگر در زمان مناسب استفاده نشود، نتیجه عکس خواهد داشت.

به عنوان مثال استفاده از این کود در دوره ی رشد زایشی وبه وجود آمدن شکوفه یا میوه ، باعث می گردد که درخت همواره به رشد رویشی ادامه داده و تشکیل شکوفه ها به تاخیر بیافتد. در این صورت باردهی و رشد زایشی درختان افت کرده و خسارت زیادی به محصول وارد می گردد.

  • فسفر

فسفر دومین عنصر پر مصرف برای گیاهان است. وجود عنصر فسفر نیز برای تهیه کود مخصوص رشد سریع درخت ضروری است. این عنصر در تامین انرژی برای درختان کاربرد دارد، باعث گل انگیزی و رشد ریشه و افزایش پاجوش دهی در درختان می شود. به همین منظور استفاده از این کود در مراحل اولیه رشدی و ریشه دهی برای نهال های جوان کاربرد بسیاری دارد.

  • پتاسیم

سومین عنصر و مهم ترین عنصر برای افزایش باردهی و میوه دهی، پتاسیم می باشد. این عنصر در مرحله رشد زایشی استفاده می شود و کود اصلی برای درختان میوه و گلدار محسوب می شود. پتاسیم گلدهی را افزایش داده و باعث افزایش کیفیت و کمیت میوه ها می گردد. طعم و رنگ میوه ها را بهتر کرده و اندازه آنها را نیز افزایش می دهد. پتاسیم را برای درختان میوه در طول سال باید چندین نوبت استفاده کرد.

  • گوگرد

گوگرد از جمله عناصر ماکرو ثانویه است که نسبت به عناصری که در بالا ذکر شد، مصرف کمتری دارد. این عنصر خاصیت قارچکشی و ضد عفونی کنندگی خاک را دارد و برای درختان انگور به منظور مبارزه با بیماری سفیدک پودری مو یا سیابور انگور استفاده می گردد. بهتر است بدانید که گوگرد در ساختار سبزینگی گیاه به اندازه نیتروژن نقش دارد در نتیجه کمبود آن، رشد گیاه را کاهش می دهد.

  • منیزیم

منیزیم در کلرفیل گیاهان نقش اساسی ایفا می کند. این عنصر فتوسنتز را در گیاهان افزایش داده و ازین طریق گیاه تقویت می گردد.

  • آهن

آهن از عناصر میکرو است و پر مصرف ترین عنصر میکرو به حساب می آید. آهن در گیاهان و بخصوص درختان میوه و گلدار اهمیت بسیاری دارد. این کود در افزایش باردهی و میوه دهی تاثیر زیادی دارد.

کود مخصوص رشد سریع درخت چیست؟
کود مخصوص رشد سریع درخت چیست؟

جدول تغذیه ای درختان زینتی و برگ سبز و نهال درختان میوه

برای راحتی حال شما و اینکه بدانید چه کودی را در چه زمانی باید مصرف کنید تصمیم گرفتیم که جدول تغذیه مخصوص درختان را برای شما به طور کلی بیاوریم و به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته یاشید که این جدول کودی برای درختان زینتی و برگ سبز و همچنین نهال های تازه کاشت شده مفید است چرا که تمرکز مصارف کودی بر روی افزایش رشد رویشی و مصرف کود مخصوص رشد سریع درخت قرار گرفته است و برای درختان میوه بارده مناسب نمی باشد چرا که منجر به گلدهی، باردهی و میوه دهی نمی گردد.

 

 

زمان مصرف
طریقه مصرف
نوع کود
عناصر موجود در کود
اواسط زمستان (زمان خواب کامل درختان)
چالکود
کود چالکود تانسو
تمامی عناصر ماکرو و میکرو
زمان تورم جوانه برگی و شروع بیدار شدن درخت
آبیاری/محلول پاشی
هومی استار/آمین استار
هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم/نیتروژن، آمینواسید
آغاز فصل رشد در بهار
آبیاری/محلول پاشی
30-10-5 آرمافرت/کلات میکرو تانسو
نیتروژن، فسفر، پتاسیم/تمامی عناصر میکرو
طول فصل رشد
آبیاری اول/محلول پاشی دوم/آبیاری دوم/محلول پاشی دوم
گوگرد مایع تانسو/سیفر استار/20-20-20 آرمافرت/ویتامین مایع تانسو
گوگرد، پتاسیم/آلژنیک اسید، ماده آلی، پتاسیم، آمینو اسید/ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید/تمامی عناصر ماکرو و میکرو
پایان فصل
آبیاری اول/محلول پاشی/آبیاری دوم
کلات آهن و روی/کلسیم مایع تانسو/ایگل
آهن، روی، گوگرد، نیتروژن/نیتروژن، کلسیم، بور، آمینو اسید/هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم
قبل از به خواب رفتن درختان
آبیاری
سولفات پتاسیم
پتاسیم، گوگرد
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت