کود مخصوص درشت شدن میوه چیست؟ برای درشت شدن میوه بهترین کودی که میشه استفاده کرد چیه؟

بازدید: 16,113 بازدید
بهترین کود مخصوص درشت شدن میوه
3/5 - (7 امتیاز)

اینجاییم که راجع به به روش های افزایش سایز میوه هایی از قبیل هلو، شلیل، آلو، انگور، سیب، گردو، خرما، مرکبات و…، همچنین صیفی جاتی مانند کدو، پیاز، گوجه فرنگی و…. بیش تر بدونیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

گیاهان برای رشد و نمو خود به عناصر پرمصرف و همچنین عناصر ریزمغذی در کنار آب و نور خورشید نیاز دارند. اما مقدار و چگونگی در اختیار قرار دادن عناصر و کودهای مختلف، و همچنین زمان استفاده از آن ها اهمیت زیادی داشته و در کمیت و کیفیت میوه و محصول تأثیر بسزایی داره. در ادامه به این می پردازیم که استفاده از چه عناصری می تونه به درشت تر شدن میوه کمک کنه و بهترین کود مخصوص درشت شدن میوه چیه.

عوامل مؤثری که در راستای درشت تر شدن میوه های درخت باید بهشون توجه کرد:

در ابتدا باید بدونید که هر گیاهی برای این که بتونه محصول و میوه با کیفیت تر و درشت تری تولید کنه، نیاز داره که شاخ و برگ های سبز، شاداب و بزرگ تری نیز داشته باشه. بنابراین جهت درشت شدن میوه نباید در طول فصل رشد از درخت غافل شد و به تغذیه آن در زمان درشت شدن میوه اکتفا کرد، بلکه بایستی از همان اوایل رشد به تأمین نیازهای نوری، آبی و برنامه غذایی و روش های کود دهی گیاه پرداخته شود تا گیاه در تمامی مراحل، از ریشه دهی، تا مرحله رویشی و در نهایت مرحله زایشی، عناصر و مواد مورد نیاز خودش رو دریافت کنه.

در این صورته که گیاه می تونه مراحل رشد و نمو رو به خوبی سپری کرده و با افزایش تعداد شکوفه های بارور، افزایش تعداد سلول های میوه و افزایش اندازه این سلول ها، حداکثر میوه با بزرگترین سایز و رنگ و کیفیت رو تولید کنه (به یاد داشته باشین که درشت شدن اندام ها و میوه در گیاه از دو طریق افزایش تعداد سلول و بزرگ شدن اندازه سلول اتفاق میفته).

ضمن این که باید توجه داشته باشین که هر میوه و محصول، بسته به رقم و خصوصیات ژنتیکی ای که داره، حداکثر  می تونه میوه ای با یک سایز بخصوص تولید کنه و برخی ارقام ذاتاً دارای میوه های ریز هستند؛ بنابراین مهمه که در زمان کاشت به نوع رقم مورد کشت نیز دقت شه.

کود درشت شدن پرتقال و مرکبات
کود درشت شدن پرتقال و مرکبات

زمان و نحوه مصرف کود مخصوص درشت شدن میوه

– کوددهی برای افزایش تعداد سلول و تقسیمات سلولی

از آن جا که افزایش تعداد سلول های میوه، در ابتدای تشکیل میوه و یا زمان ارزنی شدن اتفاق میفته، بنابراین در این مرحله باید با انجام اموری که تقسیم سلولی رو بیشتر میکنه، ظرفیت و پتانسیل درشتی میوه رو افزایش داد. در این مرحله هنوز جذب ریشه درخت و فعالیت اون پایینه و جذب عناصر به خوبی صورت نمی گیره، بنابراین باید تغذیه و تقویت جوانه ها رو از سال قبل و پس از برداشت انجام داد که کودهای فروت ست و کلسیم در این مرحله می تونن مفید واقع شن.

محلول پاشی با فروت ست
محلول پاشی با فروت ست

– کوددهی برای درشت شدن میوه

مرحله بعدی که در درشتی میوه ها خیلی اهمیت داره، زمانیه که میوه ها اصطلاحاً به چغاله تبدیل میشن و حالت نخودی شکل دارند. در این مرحله باید حجم قندهای موجود در سلول رو افزایش داده تا با ایجاد پتانسیل اسمزی و افزایش جذب آب، رشد سلول ها تضمین شه.

یکی از مهم ترین عناصری که باعث انتقال و افزایش تجمع قند در سلول میشه، عنصر پتاسیمه و بر همین اساس، ضروریه که در مرحله فندوقی شدن میوه، از کودهای پتاس بالا استفاده کنید که کود مخصوص درشت شدن میوه هست تا علاوه بر این که باعث درشت شدن میوه ها شود، به رنگ گیری بهتر و افزایش عطر و طعم و کیفیت میوه نیز کمک کنه. این کوددهی باید تا پایان دوره، 2  الی 3 بار تکرار شه.

در نهایت در آخرین مرحله باید عناصر پتاسیم، کلسیم، بر، آهن و اسیدآمینه ها رو بر روی گیاه به کار برد.

حال این سوال پیش میاد که کودهای مربوطه رو با چه روشی باید به گیاه اضافه کرد؟

در ابتدای مرحله رشد میوه، محدودیت خاصی در رابطه با روش استفاده از کود وجود نداره، و کوددهی می تونه به صورت ریشه ای و یا محلول پاشی در اختیار گیاه قراره بگیره، اما در مراحل انتهایی رشد میوه، افزدون عناصر و پتاسیم باید به روش محلول پاشی صورت بگیره؛ چرا که در این زمان، تبخیر و تعرق گیاه کاهش یافته و فشار ریشه ای نیز کم میشه و بنابراین انتقال و جذب پتاسیم در گیاه به روش محلول پاشی می تونه بهتر و سریعتر صورت بگیره.

افزایش اندازه میوه توت فرنگی با مصرف به موقع پتاسیم روی گیاه
افزایش اندازه میوه توت فرنگی با مصرف به موقع پتاسیم روی گیاه

مزایا و فواید پتاسیم در گیاه:

در انتها در رابطه با نقش، مزایا و فواید پتاسیم در گیاه بیش تر بدونیم:

1- پتاسیم تنظیم روزنه ای برگها و باز و بسته شدن روزنه ها رو بر عهده داره و بنابراین ارتباط مستقیمی با تبخیر و تعرق و فتوسنتز گیاه داره.

2- پتاسیم در تولید پروتئین و سوخت و ساز گیاه نقش ایفا می کنه.

3- سوخت و ساز هیدروکربن های درون گیاه به پتاسیم نیاز داره.

4- با استفاده از پتاسیم، مقاومت و کیفیت گیاه افزایش یافته و بنابراین احتمال ابتلای آن به بیماری های قارچی کاهش می یابد.

5- پتاسیم خاصیت انبارداری میوه ها رو افزایش داده و به طول عمر آن ها می افزاید.

6- پتاسیم باعث افزایش و بهبود طعم و عطر میوه میشه.

7- عنصر پتاسیم مقاومت گیاه رو در برابر تنش های محیطی و از جمله سرمازدگی افزایش میده و با افزایش تجمع قندها در سلول و افزایش غلظت شیره سلولی، نقطه انجماد رو پایین آورده و از یخ زدگی تا دماهای پایین تری جلوگیری می کنه.

 

کود پتاس بالای 52-0-0 مناسب افزایش سایز و کیفیت میوه
کود پتاس بالای 52-0-0 مناسب افزایش سایز و کیفیت میوه (کود مخصوص درشت شدن میوه)

کمبود پتاسیم در گیاه چه علائمی رو به دنبال داره؟

– در شرایط کمبود پتاسیم، تشنگی و پژمردگی گیاه در اثر کمبود آب سریع تر از حالت معمول بروز پیدا میکنه و به عبارت دیگر، مقاومت گیاه نسبت به خشکی کم میشه.

– کمبود پتاسیم، باعث سوختگی حاشیه و نوک برگها به ویژه در برگ های پایینی میشه.

– در برخی میوه ها از جمله خیار، کمبود پتاسیم باعث چاق، کوتاه و نوک کشیده و دوکی شدن میوه میشه.

– کمبود پتاسیم در گیاه باعث حساس تر شدن گیاه و همچنین کندی رشد اندام ها شده و گیاه شادابی خودش رو از دست میده.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

5 پاسخ به “کود مخصوص درشت شدن میوه چیست؟ برای درشت شدن میوه بهترین کودی که میشه استفاده کرد چیه؟”

  1. سلام .من حدودنیم هکتارکدو اجیلی کاشتم از اولین اب هم کود هیومیک و ۲۰ ۲۰ دادم .الان ۲اب تا پایان ابدهی هست میخواستم پتاس بالا بدم .ولی گفتند زیاد کود دادی مسموم میکنه .ایا لازمه چیزی بدم .میوه ها هم بزرگ هستن کوچیک زیاده و بوته های زیادی هم هست که هنوز نداده

    1. درود، وقتتون بخیر، اگر از آخرین کوددهی یک هفته می گذره می تونین کود جدید مصرف کنید. اتفاقا الان پتاسیم با توجه به شرایطی که گفتین خیلی کمک میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت