نحوه استفاده از هیومیک اسید در چمن کاری

بازدید: 2,685 بازدید
بهتر است هیومیک اسید و هیومات را 2 – 1 بار در سال در فصل بهار و پاییز استفاده کنید.
Rate this post

فیزیک کود هیومیک اسید

هیومیک اسید به عنوان واسطه ای برای انتقال مواد مغذی از خاک به گیاه بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
هیومیک اسید به عنوان واسطه ای برای انتقال مواد مغذی از خاک به گیاه بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

هیومیک اسید در چمن کاری به عنوان واسطه ای برای انتقال مواد مغذی از خاک به گیاه بسیار مورد توجه قرار می گیرد. چون می تواند مواد مغذی را به صورت یونیزه نگه دارند و از این طریق از شسته شدن مواد غذایی جلوگیری کند.

هیومیک اسید در چمن کاری جذب ناحیه تخلیه ریشه گیاه می شود و وقتی به ریشه می رسد آب و مواد غذایی مورد نیاز گیاه را فراهم می کند. ناحیه تخلیه، ناحیه ای نزدیک ریشه گیاه است که ریشه از این قسمت آب و مواد غذایی را بیرون می کشد. یون های مثبت به راحتی جذب ریشه گیاه می شوند. چون ریشه دارای بار منفی است به عبارت دیگر کاتیون ها با بار مثبت جذب بار منفی ریشه می شوند.

مکانیزم عملکرد هیومیک اسید

 

کود هیومیک اسید کاتیون ها را طوری نگه می دارد که راحت تر توسط ریشه گیاه جذب می شوند و این امر سبب بهبود انتقال ریز مغذی ها به گیاه می شود. برخی از ریز مغذی ها با ورود به داخل غشا ریشه از هیومیک اسید جدا می شوند. اما تحقیقات نشان می دهد که گیاه مقداری از این اسید با وزن مولکولی کم را نیز جذب می کند.

در واقع این ماده کاتیون های منیزیم، کلسیم و آهن را کلاته می کنند و از این طریق دسترسی این کاتیون ها برای گیاه بیشتری می شود. هیومیک اسید ترکیبی ثابت با دوام مولکولی بالا است و این ترکیب می تواند قرن ها بدون ایجاد مشکلی در خاک باقی بماند. اگر واقعا می خواهید یک خاک را اصلاح کنید (اصلاح خاک و استفاده از کود کشاورزی ) باید CEC آن را افزایش دهید، سطح تخلخل آن را بهبود ببخشید تا آب در آن به خوبی حرکت کند و در دسترس باشد. در این حالت خاک به یک محیط سالم برای رشد ریشه گیاهان میکروارگانیسم ها تبدیل می شود. 

چگونه از هیومیک اسید در چمن کاری استفاده کنیم؟

بهتر است هیومیک اسید و هیومات را 2 – 1 بار در سال در فصل بهار و پاییز استفاده کنید.
بهتر است هیومیک اسید و هیومات را 2 – 1 بار در سال در فصل بهار و پاییز استفاده کنید.

با توجه به مزایای استفاده از هیومیک اسید در چمن کاری می توانید از آن برای چمن کاری بهره ببرید. برای انجام این کار باید وقتی که چمن سبز و در حال رشد است در بهار یا پاییز یک روز بدون باد را انتخاب کنید. برنامه ریزی کنید و صبح قبل از ساعت 9 یا عصر بعد از ساعت 5 اقدام کنید و کود ارگانیک را به عنوان سوخت به میکروارگانیسم های خاک چمن بدهید.

در هر گالن آب 2 اونس هیومیک اسید بریزید و با استفاده از یک سمپاش با نازل 6 – 2 اینچ روی چمن اسپری کنید. به ازای هر 100 فوت مربع چمن یک گالن ترکیب هیومیک اسید و آب استفاده کنید. اسید هیومیک بلافاصله کار می کند و میکروارگانیسم های مفیدی را در خاک شما تولید می کند. سپس میکروارگانیسم ها به تجزیه کود گرانوله می پردازند و از آن تغذیه می کنند. میکروارگانیسم ها در صورت لزوم نیتروژن و سایر مواد مغذی را برای چمن آزاد می کنند.

هر چند وقت یکبار می توان از هیومیک اسید در چمن کاری استفاده کرد؟

 

اگر از هیومیک اسید در ترکیب با آب روی چمن استفاده می کنید نیازی به آبیاری ندارد و بلافاصله شروع به نفوذ به داخل خاک می کند.
اگر از هیومیک اسید در چمن کاری در ترکیب با آب استفاده می کنید نیازی به آبیاری ندارد و بلافاصله شروع به نفوذ به داخل خاک می کند.

بهتر است هیومیک اسید و هیومات را 2 – 1 بار در سال در فصل بهار و پاییز استفاده کنید. اولین مرحله را در اوایل بهار در زمان سبز شدن چمن به کار ببرید. سپس این ماده را در پاییز درست بعد از استفاده از کود پاییزی مورد استفاده قرار دهید. استفاده بیش از حد از این ماده سبب اتلاف وقت و انرژی می شود و سودی برای گیاه شما ندارد. برای دریافت بهترین نتیجه از مصرف کود هیومیک اسید بهتر است یک روز بدون باد را انتخاب کنید چون وزش باد سبب تبخیر مخلوط حاوی هیومیک و کاهش کارایی آن می شود.

آیا بعد از استفاده از هیومیک اسید نیاز به آبیاری است؟

اگر از هیومیک اسید در چمن کاری در ترکیب با آب  استفاده می کنید نیازی به آبیاری ندارد و بلافاصله شروع به نفوذ به داخل خاک می کند. البته برنامه استاندارد آبیاری خود را حتما اجرا کنید. این ماده به اعماق خاک نفوذ می کند ولی اگر آبیاری بیش از حد صورت بگیرد سبب شستن و خارج شدن آن از دسترس گیاه می شود.

اما اگر از انواع گرانوله آن استفاده می کنید باید بعد از پخش آن در زمین  بر اساس دستورالعمل موجود روی بسته عمل کنید و آبیاری انجام دهید تا هیومیک اسید وارد خاک شود.

 

آیا می توان مقدار زیادی هیومیک اسید را روی چمن قرار داد؟

استفاده بیش از حد هیومیک اسید در چمن کاری به چمن آسیب نمی زند، به طور عمده این ماده سبب افزایش جمعیت میکروب های خاک می شود و از این طریق خاک بهتر می تواند آب و کود کشاورزی را به خود جذب و نگهداری کند. برخلاف برخی از کود ها، هیومیک اسید چمن را نمی سوزاند. این ماده اسیدیته خاک را کمی بالا می برد که خیلی جای نگرانی نیست.

اگر احیانا احساس کردید پی اچ خاک شما خیلی اسیدی است بهتر است کمی آهک به آن اضافه کنید. درست است که استفاده زیاد از هیومیک اسید در چمن کاری مشکلی ایجاد نمی کند ولی سبب هدر رفت سرمایه می گردد و بهتر است از زیاده روی در مصرف این ماده خودداری کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت