شایع ترین انواع بیماری گیاهان را بشناسید

بازدید: 2,713 بازدید
بیماری گیاهان بر اثر کمبود ریز مغذی های موجود در خاک
Rate this post

شناخت شایع ترین بیماری گیاهان 

شایع ترین انواع بیماری گیاهان را بشناسید
شایع ترین انواع بیماری گیاهان را بشناسید

در یک طبقه بندی کلی انواع بیماری گیاهان را می توان شامل دو دسته بیماری های ناشی از عوامل آبیوتیک (غیر زیستی) و بیماری های ناشی از عوامل بیوتیک (زیستی) در نظر گرفت. عوامل آبیوتیک به عنوان مثال می توانند شامل تنش های آبی وارد بر گیاه، تنش های دمایی، آسیب های ایجاد شده بر اثر وزش باد شدید، کمبود مواد مغذی در دسترس گیاه و … باشند. در حالی که بیماری های بیوتیک گیاهان را می توان شامل بیماری هایی دانست که از انواع ارگانیسم های زنده همچون باکتریها، قارچ ها و … به وجود می آیند.

هر چند که یک گیاه در طول دوران حیات خود ممکن است به انواع بیماری گیاهان مثل شانکر باکتریایی مبتلا شده و تحت تاثیر آنها قرار بگیرد اما در اینجا به ذکر چند مورد از شایع ترین این مشکلات می پردازیم. هر کشاورز با تجربه ای بایستی با شایع ترین انواع بیماری گیاهان آشنایی داشته باشد. پس در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

شایع ترین موارد بیماری گیاهان- بیماری های ناشی از عوامل بیوتیک

بیماری هایی نظیر لکه برگی زاویه ای، آنتراکنوز (سیاهی رگبرگ های گیاه)، سفیدک پودری، بیماری لکه موجی (بیشتر در مورد گیاه گوجه فرنگی اتفاق می افتد) و … از جمله بیماری های گیاهی قارچی هستند که میتوانند برگ ها، ساقه و حتی میوه انواع گیاهان را دچار زخم کنند. پیگیری روش های درمانی مخصوص در مورد هر یک از این مشکلات می تواند در جلوگیری از گسترش بیماری و درمان آن کمک کننده باشد. در این موارد برای اطلاع از بهترین سموم و راهکارها می توانید به یک مرکز گیاه پزشکی معتبر مراجعه کنید.

علاوه بر بیماری های ناشی از قارچ ها، گیاهان ممکن است به بیماری های دیگری که بر اثر عوامل بیوتیک به وجود می آیند مبتلا شوند. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری لکه باکتریایی اشاره کرد که عامل به وجود آورنده آن باکتری ها هستند. گیاهانی چون گوجه فرنگی و فلفل بیشتر مستعد ابتلا به بیماری باکتریایی هستند. علایم دچار شدن انواع گیاه به این نوع از بیماری گیاهان می تواند شامل ظهور ضایعات آبکی روی برگ های گیاهان، برگ های زرد آلوده شده، میوه های دچار زخم های پوستی باشد. در هر حال در مورد تمام بیماری های ناشی از عوامل بیوتیک مراجعه به گیاهپزشک متخصص بهترین راهکار برای درمان است که می تواند از گسترش و انتقال بیماری از برگ ها و ساقه به میوه گیاهان جلوگیری کند.

بیماری گیاهان بر اثر کمبود ریز مغذی های موجود در خاک

بیماری گیاهان بر اثر کمبود ریز مغذی های موجود در خاک
بیماری گیاهان بر اثر کمبود ریز مغذی های موجود در خاک

در گیاهان ممکن است بیماری بر اثر کمبود ریز مغذی های موجود در خاک (بستر رشد گیاه) نیز اتفاق بیفتد. ریز مغذی هایی چون میکرو مغذی ها و انواع درشت مغذی ها برای حفظ سلامت و مقاومت گیاه از جمله مواد ضروری محسوب می شوند. تعدادی از این عناصر از جمله نیتروژن، گوگرد، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، نیکل، روی، مس، بور، کلر، مولیبدن و … در مقادیر مختلف برای رشد و نمو انواع گیاهان ضروری هستند. کمبود هر یک از این عناصر می تواند مشکل آفرین شده و بازدهی زمین کشاورزی را تا حد زیادی پایین بیاورد. کشاورزان برای جبران این کمبودها در خاک پیش از کشت یا در حین کشت انواع گیاهان در خاک اقدام به اصلاح خاک و استفاده از کود کشاورزی برای غنی سازی آن می کنند.

در مورد انواع بیماری گیاهان نیز پیشگیری بهتر از درمان است

در مورد بیماری گیاهان نیز پیشگیری بهتر از درمان است
در مورد بیماری گیاهان نیز پیشگیری بهتر از درمان است

در مورد انواع بیماری گیاهان نیز همچون بیماری ها و مشکلات سلامتی انسان ها پیشگیری می تواند به عنوان کلید موفقیت در یک کشاورزی پر بازده عمل کند. شما می توانید از طریق راهکارهایی همچون موارد ذیل از دچار شدن انواع گونه های گیاهی به بیماری ها پیشگیری کنید. با این کار هم از هزینه درمان کم می کنید و هم می توانید راندمان کشاورزی خود را تا حد زیادی در تولید محصولات سالم، مقاوم و عاری از هر گونه سم بالا ببرید.

  • آبیاری گیاهان را بسته به نیاز آنها به آب به صورت منظم انجام دهید.
  • روش های کود دهی به موقع برای اصلاح خاک، تقویت رشد و افزایش مقاومت انواع گونه های گیاهی را فراموش نکنید.
  • از رشد علف های هرز در پیرامون گیاهان جلوگیری کنید، این علف ها نیز می توانند در ایجاد و گسترش انواع بیماری گیاهان نقش داشته باشند.
  • در صورت امکان پیش از کاشت هر گونه گیاه، خاک را ضد عفونی کنید (این موضوع می تواند در از بین بردن عوامل بیوتیک بیماری زا بسیار موثر باشد).
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت