علت کنده شدن پوست درخت

بازدید: 11,236 بازدید
کنده شدن پوست درخت
1.5/5 - (4 امتیاز)

در این مقاله سعی داریم که علت کنده شدن پوست درخت را بررسی کنیم و ببینیم آیا این کنده شدن مشکلی برای درختان ایجاد می کند یا خیر. کنده شدن پوست درختان در اثر عوامل زیادی اتفاق می افتد که چند مورد از آن را در ادامه بیان می کنیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

  • تابش مستقیم آفتاب روی تنه
  • اختلاف دمای شدید شب و روز مخصوصا در فصول سرد سال
  • حمله آفات و بیماری ها
  • ضربه فیزیکی به پوسته درختان
  • استفاده بیش از حد از کودهای ازت بالای شیمیائی در طول دوره
  • آبیاری بیش از حد نیاز و تماس مستقیم آب با تنه در زمان آبیاری

اولین علت کنده شدن پوست درخت: اختلاف دمای شب و روز

از تمام این موارد ذکر شده، علت کنده شدن پوست درخت اکثرا به دلیل استرس های محیطی اتفاق می افتد و در صورتی که به درستی از درختان مراقبت شود دچار این مشکل نخواهید شد. اگر بعد از یکروز آفتابی دمای هوا به یک باره پایین بیاید و هوا سرد شود، سرعت تغییر دما بین چوب داخلی و خارجی می تواند باعث بروز ترک و شکاف در تنه درختان میوه شود. معمولا برای پیشگیری از این اتفاق تنه درختانی چون درخت سیب را دوغاب می کنند. در این صورت در اثر سرمای زیر صفر ترک و شکاف نمی خورد و در امان است. البته درختانی که در خاک هایی با زهکشی کم هم قرار دارند، به ترکیدگی در اثر سرما و یخبندان قابلیت بیشتری دارند. هرس سنگین ، خاکورزی دیر هنگام ، خاک های شنی و خسارت سمپاشی ها می توانند موجب افزایش خسارت سرمازدگی شوند.

دومین علت کنده شدن پوست درخت: آفتاب سوختگی

از دیگر عواملی که باعث ایجاد شکاف و ترکیدگی در تنه درختان می شود، افتاب سوختگی است. آفتاب سوختگی معمولا در سمت جنوب و غرب تنه درخت و شاخه های درخت به وجود می آید. وقتی که سلول های زنده بافت زیر پوست درخت در گرما و آفتاب فعال می شوند و در سرمای شب به زیر صفر درجه می رسد، پارگی و از بین رفتن را در پی دارد و شکاف ایجاد می شود.

معایب کنده شدن پوست درختان

پوست درخت به قسمت بیرونی ساقه یا تنه گفته می شود که وظیفه ی نگهداری و محافظت از قسمت های درونی درخت را دارد. انسان پوسته خیلی از درختان را مفید و سودمند می ‌داند. پوسته ی درختان در صنایع مختلف دارویی و غذایی و … استفاده می شود. برای مثال چوب پنبه تجارتی از نرمی درخت بلوط مخصوصی بدست می ‌آید، از پوسته درخت شوکران در دباغی چرم استفاده می‌ شود. دارچین که خود چاشنی غذا می ‌باشد و همه آن را می ‌شناسیم ، گرد پوسته درختی است که در هندوستان و مالایا می ‌روید. گنه گنه از پوست درختی به همین نام بدست می ‌آید. از عصاره پوسته سایر درختان برای طعم و مزه غذا و نیز از پوسته ریشه و شاخه‌ های خیلی از درختان در پزشکی به عنوان دارو استفاده می ‌گردد.

تا اینجا متوجه شدیم که پوست درختان فواید بسیار زیادی برای آنها دارد و در صورت نبود آن درختان آسیب زیادی می بینند. بنابرین بررسی علت کنده شدن پوست درخت و پیشگیری از آن اهمیت ویژه ای برای باغدارای و علاقمندان به این حوزه دارد.

پیشگیری از کنده شدن پوست درخت

بهترین زمان برای پیشگیری از کنده شدن پوست درخت پاییز است. در این زمان می توان از ترکیب رنگی برای پایین تنه درختان استفاده کرد. رنگ زدن پایین درختان با رنگ لاتکس یا ترکیب آهک، سولفات مس و چسب باغبانی می تواند به عنوان محافظ تنه درختان استفاده شود. این ترکیب با قلمو تا ارتفاع نیم تا یک متری درختان زده می شود و باید توجه داشته باشید که تمام قسمت های تنه به این محلول آغشته باشد. این محلول یک لایه محافظ دورتادور تنه درخت ایجاد می کند که پوسته درخت را از کنده شدن یا ترک خوردن محافظت می کند. معمول ترین علت کنده شدن پوست درخت تابش آفتاب به تنه درختان است که با این روش رنگ آمیزی از این مشکل پیشگیری می شود. از دیگر علت کنده شدن پوست درخت نوسانات دمایی و تفاوت دمای روز و شب است که با رنگ آمیزی این مشکل نیز برطرف می شود.

ضد عفونی تنه درختان

به دلیل حساس بودن قسمتهای ترک خورده روی تنه درختان به هیچ عنوان از هر نوع موادی برای تنه پاشی نمی توانیم استفاده کنیم، چرا که این قسمت ها مستقیما با بافت های درونی درختان در ارتباط هستند و بافت های درونی تنه هستند که هیچگونه محافظی در برابر مواد مورد استفاده ندارند، به همین دلیل در تنه پاشی خیلی باید دقت شود از سموم با سوزانندگی (حتی بصورت جزئی) استفاده نشود، چرا که خود این استرس می تواند باعث بروز مشکلات بعضا جبران ناپذیری برای درخت و حتی از بین رفتن آن شود. پوسته ی کنده شده درختان مکان مناسبی برای تخم گذاری آفات مختلف است و قسمت های آسیب دیده محل ورود بیماری های قارچی و باکتریایی می باشد. در مصرف سموم حشره کش یا قارچکش باید با احتیاط عمل کرد و از سموم کم خطر استفاده شود.

کنده شدن پوست درخت
کنده شدن پوست درخت

کنده شدن حلقه ای پوست درخت چیست؟

گاهی اوقات ممکن است که کنده شدن پوست درخت به صورت حلقه ای اتفاق بی افتد که به آن در انگلیسی   Girdling    می گویند. این اتفاق تهدیدی جدی و مرگبار برای گیاه است و مشکلات زیادی ایجاد می کند. کنده شدن حلقه ای پوست درخت زمانی اتفاق می افتد که در بخشی از تنه درخت پوست دور تا دور آن (همانند یک کمربند) از بین رفته باشد. از آنجایی که پوست چوبی درخت برای انتقال مواد مغذی در درخت ضروریست، برطرف کردن فوری این مشکل برای نجات دادن گیاه لازم است. خسارت کنده شدن پوست تنه درخت اگر درمان نشود باعث مرگ گیاه خواهد شد. علت کنده شدن پوست درخت به صورت حلقه ای دلایل مختلفی ممکن است داشته باشد که از جمله این دلایل می توان به برخورد تصادفی ماشین آلات یا ابزار کشاورزی با تنه درختان، حمله حیوانات جونده مختلف و یا اتصال تیرچه پشتیبانی به صورتی بسیار سفت با درخت اشاره کرد.

روش درمان کنده شدن پوست درخت به صورت حلقه ای

برای درمان درختانی که درگیر کنده شدن پوستشان به صورت حلقوی هستند باید اقداماتی تقریبا تخصصی انجام دهید. راه ارتباطی پوسته درخت در این بین قطع می شود و به همین دلیل نیز باید قسمت آسیب دیده ترمیم شود تا راهی برای انتقال مواد غذایی ایجاد گردد. این راه معمولا از طریق پیوند پوست و ایجاد پل ارتباطی بین دو قسمت بالایی و پایینی انجام می شود. به این دسته از پیوند ها پیوند پلی و یا پیوند ترمیمی می گویند. قبل از انجام پیوند باید محل بریدگی را کاملا تمیز و استریل کنید و قسمت های آلوده، شل یا شکسته را حذف کنید.

شاخه ها یا ترکه هایی را که قطری برابر با اندازه انگشت شست دارند و طول آنها 7 سانتیمتر بلندتر از پهنای زخم است، از درخت جدا کنید تا برای پیوند پلی از آن استفاده کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز یک طرف انتهای هر یک از ترکه ها را ببرید به طوری که آن را روی تنه درخت به صورت مسطح بخوابانید. انتهای دیگر ترکه یا شاخه را تیز کنید و به شکل تیغه گُوِه ای شکل در بیاورید. از زخم شروع کنید و دو برش موازی در پوست درخت ایجاد کنید تا زبانه ای شکل بگیرد (بالا و پایین زخم).  برشها باید کمی طولانی تر از پل ها باشند.

زبانه ای که درست کرده اید را بلند کنید و پلی را که با ترکه آماده کرده اید، در زیر زبانه پوست درخت قرار دهید. پوست روی قطعات پل شده باید کمی زیر زبانه ها و به صورت عمودی رو به بالا قرار داده شوند. اگر لایه هایی روی تنه درخت تشکیل شوند و پلها پیوند بخورند، جریان مواد مغذی به بافتهای گیاه دوباره برقرار شده و گیاه نجات پیدا می کند.

نقش کمبود عنصر بور در ترک‌ خوردگی تنه‌ درخت پسته

عنصر بور در سنتز دیواره سلولی نقش مهمی دارد؛ و وجود آن برای ایجاد سلول ‌های جدید ضروری است. بور همچنین در میزان دسترسی گیاه به عناصر کلسیم، پتاسیم و نیتروژن مؤثر است. کمبود بور در ریشه، شاخه‌ ها و گل تأثیر می‌ گذارد. کمبود بور در مرحله ‌ی خواب درخت پسته با تداخل در جذب عناصر و کاهش مقاومت درخت به سرمازدگی منجر به شکاف در تنه‌ ی درخت می ‌شود. کود کلسیم بور تانسو می تواند به خوبی نیاز گیاه را به این دو عنصر برطرف کند و از کنده شدن پوست درخت جلوگیری کند. برای مشاوره و خرید کود با ما تماس بگیرید.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت