کود مخصوص هویج + برنامه غذایی و کودی هویج (رایگان)

بازدید: 2,146 بازدید
کود مخصوص هویج
2.2/5 - (4 امتیاز)

هویج از محصولات مهم و حیاتی در سرتاسر دنیا است. جز سبزی ها طبقه بندی میشه و منبع غنی از مواد مغذی مانند کاروتن هست. هویج را بصورت تازه، مربا، آبمیوه و یا عصاره مصرف می‌کنند و از نظر وجود ویتامین A و سایر ویتامین‌های مورد نیاز بدن ارزش غذایی بسیار زیادی برای سلامت جامعه دارد. همچنین هویج را می توان در انواع غذا ها و برای مثال در سالاد، خورشت و سوپ‌ها و سایر سبزی‌ها به کار برد.

به غیر از تهیه غذا، قسمت های مختلفی از گیاه هویج را می‌توان برای اهداف مختلف دارویی نیز استفاده کرد. حال که از اهمیت و موارد مصرف این محصول آگاه شدیم در ان مقاله تصمیم داریم روش تغذیه اصولی و مناسب این گیاه را به اطلاع شما برسانیم و کود مخصوص هویج را به شما معرفی کنیم.  پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

گیاهشناسی هویج

هویج، گیاهی دو ساله از خانواده چتریان هست که اسم علمی اون Daucus carota var. stivus می‌باشد. جنس Daucus شامل حدود 60 گونه است که فقط چند گونة آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و هویج یکی از آنها است. گیاه هویج جز سبزی ها دسته بندی می گردد و قسمت خوراکی آن ریشه ی آن است.

هویج‌ معمولی موجود در بازار از گونه ی هویج ‌های وحشی محلی در آسیا، اروپا و آفریقا منشأ گرفته‌ است و در واقع از لحاظ ژنتیکی، هویج معمولی با ترکیب دو ژنوتیپ اصلی  ایجاد شده است که یکی از آنها هویج‌ های آنتوسیانینی است که آسیا (به ویژه افغانستان که در حال حاضر هویج‌ های ارغوانی یا بنفش رنگ در آنجا کاشته می ‌شوند) منشا گرفته  و دیگری هویج‌ های کاروتنی که از اروپا منشأ گرفته ‌اند. گیاه هویج در سال اول اقدام به تولید ریشه ی ضخیم و خوراکی و اندکی برگ کرده و در سال دوم اقدام به تولید گل و بذر می کند. هر گل کامل است و جنس نر و ماده را شامل می شود. هویج دارای رنگها و طعم های متفاوت است. در کشور ما ایران، هویج نارنجی محبوب ترین هویج است.

کود مخصوص هویج چیست؟
کود مخصوص هویج چیست؟

خاک مخصوص هویج

قسمت خوراکی و اقتصادی گیاه هویج در قسمت ریشه ی آن تشکیل می شود، بنابر این جنس خاک در تولید یک محصول با کیفیت و مناسب اهمیت زیادی دارد. هویج برای رشد و نمو به خاک های بسیار سبک مانند خاک های شنی نیاز دارد. خاک های سنگین و گلی و سنگی به هیچ عنوان برای گیاه هویج مناسب نیست. معمولا برای تولید تجاری گیاه هویج از ترکیب خاک های لومی، شنی، سیلت، و مقداری کود حیوانی پوسیده استفاده می شود تا خاک نرم و ریزی به دست بیاید. پی اچ مناسب برای هویج 5.2 تا 5.6 است و در این خاک ها به خوبی رشد می کند. بد شکل شدن و کاهش بازارپسندی و ظاهر نامناسب محصول هویج اغلب به دلیل کاشت این گیاه در خاک های سنگین می باشد.

کاشت گیاه هویج

هویج در مناطق معتدل تا گرم مانند اکثر مناطق ایران به صورت پاییزه کاشت می شود. این محصول را از اواسط شهریور ماه تا اواخر مهر ماه می کارند. این گیاه به دمای حدودی 15 تا 21 درجه برای رشد و نمو نیاز دارد. نوسان دمایی زیاد و دماهای بسیار بالاتر و پایین تر منطقه ی کاشت شده ی این محصول باعث کاهش تناژ محصول و همچنین بی کیفیت شدن محصول می گردد. اگر هویج در مناطقی با دمای پایین و نسبتا سرد سیر کشت شود ایجاد ساقه های باریک، دراز و علفی و کمرنگ کرده و این ساقه ها شروع به گلدهی می کنند. ریشه نیز کمرنگ شده و کوچک می ماند.

شرایط جواب دهی کود مخصوص هویج

گیاه هویج برای جواب دهی بهتر به کود مخصوص، نیاز به شرایط رشدی مناسب دارد. آبیاری مزرعه هویج باید منظم باشد. آبیاری ها در اوایل کاشت بذر باید با فاصله زمانی کم انجام شود و به مرور زمان با رشد گیاهچه، فواصل آبیاری افزایش یابد. گیاه هویج نباید دچار تشنگی و کمبود آب شود و از این طریق به آنها تنش ابیاری وارد شود. تنش های آبیاری و کمبود آب باعث ترک خوردن ریشه ی گیاه و سفت شدن آن می گردد.

همچنین شرایط غرقابی نیز برای این گیاه مناسب نیست و باعث رواج بیماری های مختلف در ریشه ی هویج می شود. همچنین رطوبت بیش از حد خاک باعث کوتاه ماندن طول ریشه ی هویج، افزایش قطر و کم رنگ شدن آن می شود. حدودا با در نظر گرفتن بافت خاک و شرایط آب و هوایی منطقه، مدت زمان 10 روز در بین آبیاری ها مناسب است.

برنامه کودی هویج
برنامه کودی هویج

کود مخصوص هویج

کود دهی در رشد  باردهی این محصول تاثیر زیادی دارد. کود های مخصوص هویج در بازار محبوبیت زیادی ندارند. اما در مراحل مختلف رشدی، کود های متنوعی به عنوان کود مخصوص هویج استفاده می شود که باید با توجه به مرحله رشدی گیاه، از عناصر متناسب با نیاز گیاه در آن مرحله استفاده کرد. کود مخصوص هویج ممکن است منبع شیمیایی یا ارگانیک داشته باشد. قدم اول در استفاده از کود مخصوص هویج، استفاده از کود های حیوانی مخلوط با خاک، برای تقویت خاک مزرعه قبل از کاشت هویج است.

در این مرحله مقدار مشخصی از کود حیوانی ( حدودا 25 تا 30 تن در هکتار) را با خاک سطحی مخلوط کنید و سپس اقدام به کاشت بذر نمایید. افزایش نیتروژن موجود در خاک یاعث می شود که رشد رویشی گیاه هویج افزایش یابد و گیاه دارای شاخ و برگ بیشتری نسبت به ریشه دارد. انجام آزمون خاک قبل از کاشت بذر توصیه می گردد.


 

مرحله رشدی
نوع کود
روش مصرف
عناصر موجود در کود
کاشت بذر
بذر مال
سیفر استار
آلژنیک اسید، ماده آلی، پتاسیم، آمینو اسید
چند برگی شدن
آبیاری
12-61-00 آرمافرت
نیتروژن، فسفر، آمینو اسید، فولویک اسید
رشد رویشی
آبیاری اول
کود مایع مرغی
عناصر ماکرو و میکرو
رشد رویشی
محلول پاشی
تمامی عناصر میکرو، آمینو اسید، گوگرد
کلات میکرو مایع تانسو
تشکیل غده و درشت شدن
آبیاری اول
هومی استار
پتاسیم، هیومیک اسید، فولویک اسید
تشکیل غده و درشت شدن
محلول پاشی
ویتامین مایع تانسو
تمامی عناصر ماکرو و میکرو به همراه آمینو اسید
تشکیل غده و درشت شدن
آبیاری دوم
12-12-36 آرمافرت
نیتروژن، فسفر، پتاسیم

 برای مشاوره و تهیه تمامی کود های موجود در جدول و دیگر کود های مورد نیاز خودتون با شماره های آرمان بذر سپاهان تماس بگیرید.

نویسنده: نیلوفر مسیبی کارشناس ارشد گیاهپزشکی

 

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت