بهترین کود مخصوص کاکتوس چیست؟

بازدید: 6,398 بازدید
کود مخصوص کاکتوس
2/5 - (7 امتیاز)

کاکتوس ها از گیاهان محبوب و خاص آپارتمانی است که امروزه در منازل همه ی ما نوع و رقمی از آن یافت می شود. گیاه کاکتوس از گیاهان کند رشدی است که نیاز آبی کمتری در مقایسه با گیاهان آپارتمانی دارد و به همین دلیل کود معمول گیاهان آپارتمانی برای این گیاهان قابل استفاده نیست و باید کود مخصوص کاکتوس برای آنها استفاده گردد. در ادامه ویژگی های این گیاه و کودی که برای آن استفاده می شود را توضیح می دهیم.  پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

معرفی گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس از گیاهان جذاب آپارتمانی و فضای باز است. این گیاه جذاب و زیبا گیاهی نیمه بیابانی و خاردار از راسته ی میخک سانان Caryophyllales و خانواده ی  Cactaceae که دارای ۱۲۷ گونه اصلی و حدود ۱۷۵۰ زیر گونه کشف شده تا امروز می‌باشد. کلمه ی کاکتوس از زبان یونانی استخراج شده و برای گیاهان خاردار به کار می رفته است. این گیاهان اشکال، رنگ ها، اندازه و زیستگاه های متفاوتی دارند. زیستگاه اصلی این گیاهان مناطق خشک و بی آب هستند و به صورت معمول در بیابان های آمریکا زندگی می کنند. کاکتوس ها برای سازگاری با شرایط خشک دارای تنه ها و برگ های گوشتی هستند و آب را در این ساقه و برگ ها ذخیره می کنند.

برگ های حقیقی در این گیاهان از بین رفته و خار ایجاد شده است. این خار ها برگ های اصلاح شده ای هستند که با ایجاد سایه نیز از تبخیر جلوگیری می کند و همچنین از گیاه کاکتوس در برابر حیوانات نیز محافظت می کند. شکل کروی و گرد کاکتوس ها نیز باعث می شود که تبخیر از سطح این گیاهان کمتر انجام شده و آب به راحتی در آن ذخیره شود. کاکتوس ها کاربرد های بسیاری نیز دارند. از جمله کاربرد کاکتوس ها در تولید دارو، تولید میوه، تولید چرم، تولید رنگ طبیعی خوراکی  و علوفه برای دام است. کاکتوس ها از لحاظ شکل ظاهری به انواع کاکتوس های شاخه ای، ستونی، کروی یا توپی و … دسته بندی می شود.

بهترین کود مخصوص کاکتوس چیست؟
بهترین کود مخصوص کاکتوس چیست؟

خاک مناسب گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس به خاک های با زهکشی بسیار بالا نیاز دارد. خاک هایی که آب را در خود نگه ندارند و به راحتی عبور دهند برای این گیاه مناسب هستند. شن و ماسه ی شیرین و شسته شده می تواند گزینه ی خوبی برای ترکیب خاک برای کاکتوس باشد. این شن و ماسه به تنهایی برای کاکتوس مناسب نیست. برای تهیه ترکیب خاک مناسب کاکتوس میتوان این شن و ماسه را با خاک باغچه و یا کوکوپیت مخلوط کرد و مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که خاک باغچه به تنهایی برای کاکتوس مناسب نمی باشد.

چرا از کود مخصوص کاکتوس استفاده کنیم؟

کاکتوس ها نیز مانند همه ی گیاهان به مواد مغذی برای رشد و نمو احتیاج دارند و این مواد را از خاک و از طریق ریشه ها جذب می کنند. یک کود مناسب می تواند رشد سالم ، گل دهی و رنگ خوبی را به کاکتوس شما بدهد و ظاهر آن را زیباتر از قبل کند. کاکتوس به یک گیاه مقاوم در برابر عوامل محیطی شناخته شده است و می تواند تا مدت زمان طولانی تری نسبت به گیاهان دیگر در مقابل شرایط بد و نامناسب و خشکی مقاومت کند. البته این مورد به این معنا نیست که نباید هیچ گونه مراقبت مخصوصی از آن انجام دهید. یکی از این مراقبت ها کود دادن به گیاه و تامین عناصر مورد نیاز آن است.

حال فرقی ندارد که این گیاه شما بیرون از خانه یا داخل آن باشد ، می توانید با کود دادن به این گیاه ، سلامت و شادابی بیشتر را در آن تضمین کنید. کود دادن به این گیاه باعث افزایش رشد و سرعت بیشتر آن می شود و همچنین می تواند بسیاری از نیازهای آن را رفع کند. گیاه کاکتوسی که برای تقویت و تامین نیاز هایش از کود مخصوص کاکتوس استفاده کرده در مقایسه با کاکتوس هایی که هیچ کودی دریافت نکرده یا کود نامناسب برای تقویت آنها استفاده شده است، بسیار شاداب تر، پر آب تر و رشد بهتری دارند. این کاکتوس ها سریعا جوانه زده و تکثیر می شوند و همچنین گلدهی و میوه دهی منظم انجام می دهند.

کود مخصوص کاکتوس چیست؟

برای تقویت و تامین عناصر مورد نیاز کاکتوس ها باید از کود های کامل استفاده کنید. این کود ها باید دارای ازت پایینی باشند چرا که ازت بیش از حد موجب رشد علفی و قد کشیدن کاکتوس ها شده و تنه آنها باریک و نازک می شود. این مدل کاکتوس ها چون ظاهر زیبایی ندارند، پر طرفدار نیستند. مصرف کود به صورت نادرست این مشکلات را ایجاد کرده و غیر قابل جبران است. کود های دارای جلبک نیز مین مشکل را برای کاکتوس ها ایجاد می کند. کود جلبک دارای تمامی عناصر ماکرو و میکرو است، همچنین آمینو اسید و هورمون هایی نظیر آلژنیک اسید نیز در کود عصاره خالص جلبک دریایی وجود دارد. این کود نیز به دلیل مواد موجود داخل خود باعث رشد علفی کاکتوس ها می شود.

بهترین کود مخصوص کاکتوس چیست؟

بهترین کود برای تقویت ساکولنت ها و کاکتوس ها کود های کامل دارای درصد ازت و جلبک کم است. این کود ها میتوانند به خوبی گیاه کاکتوس را تقویت کرده و نیاز های ان را برطرف کنند. در هنگام خرید کود مخصوص کاکتوس به درصد عناصر آن توجه داشته باشید. کود مخصوص کاکتوس نباید دارای ازت بیشتر از 12 درصد باشد. درصد جلبک و هیومیک اسید نیز در این کود ها باید کم باشد. کود NPK 12-12-36،   5-5-45 با برند آرمافرت و NPK 10-6-40، و 10-52-10  با برند تانسو برای تقویت کاکتوس ها مناسب است. همچنین کود های کامل مایع مانند کود ویتامین تانسو نیز برای گیاه کاکتوس استفاده می شود.

کود ویتامین تانسو، کود مخصوص کاکتوس با داشتن 9 درصد نیتروژن و نداشتن جلبک کودی مناسب برای تقویت گیاهان آپارتمانی و کاکتوس است. این کود تمامی عناصر ماکرو و میکرو مورد نیاز گیاهان و آمینو اسید را نیز دارد. کود ویتامین تانسو تمام عناصر مورد مصرف کاکتوس ها را دارد. آمینو اسید موجود در کود ویتامین تانسو، مانند انرژی زایی قوی برای گیاهان عمل می کند. این کود خاصیت ضد تنش و استرسی دارد و گیاه را در برابر آفات و تنش های محیطی مقاوم می کند. درصد گوگرد بالای کود ویتامین تانسو نیز باعث ضد عفونی خاک شده و قارچکشی نیز برای گیاه انجام می دهد. برای مشاوره و خرید انواع کود مخصوص کاکتوس با شماره های آرمان بذر سپاهان تماس بگیرید.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت