کود مخصوص بادام چیست؟

بازدید: 2,621 بازدید
کود مخصوص بادام
3/5 - (2 امتیاز)

اهمیت استفاده از کود مخصوص بادام

هنگامي كه سياستگذاران كشور بر ضرورت توليد و صدور محصولات غيرنفتي تأكيد کردند، برنامه ريزان به دليل آگاهي از امکانات موجود در حوزه باغباني بخصوص تولید خشكبار، در زمينه توليد و ارزآوري، توسعه سطح زير كشت و بهبود عملكرد توليد اين محصولات را مورد توجه قرار دادند.  در سالیان گذشته در راستای اهداف و سیاست های بهبود و بالا بردن تولید و رشد و افزایش صادرات غیر نفتی کشور و همچنین استقبال کشاورزان و باغداران از احداث و توسعه  و افزایش سود آوری این محصول مورد توجه قرار گرفته است. در این مطلب همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

کشت بادام اهمیت اقتصادی و غذایی بالایی برای کشور دارد و برای حفظ استقلال کشور و بهبود وضعیت غذایی و صادراتی از این محصول می توان کمک گرفت. دنیای امروز دنیای رقابت های اقتصادی بین کشور های مختلف است، هر کشوری باید به صورت دقیق و برنامه ریزی شده ای مزیت ها و برتری های زمینه های مختلف تولیدی خود را شناسایی کرده و بهبود بخشد. در ایران هم به واسطه تحریم ها و آزادسازی منابع مالی و اهمیت صادرات غیر نفتی، توجه بسیاری و به محصولات دیگر از جمله تولیدات کشاورزی متناسب با آب و هوای کشور شده است. . اين نگراني در مورد بخش كشاورزي از اين جهت بيشتر است كه تاَمين مواد غذايي استراتژيك براي كشورها از نظر اقتصاد سياسي مهم است.

گیاهشناسی بادام

درخت بادام که نام علمی‌آن (Prunus amygdalus) است، نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر نیز محبوبیت زیادی دارد.  ارتفاع این درخت به 5 تا 8 متر میرسد که دارای برگ های ساده و میوه ای با پوست سخت و سنگی است. انواع جدیدی از ارقام بادام هستند که پوسته نازک دارند و به آنها بادام پوست کاغذی یا بادام خاتونی و یا منقا می گویند. برخی از ارقام بادام با مغزی شیرین و برخی با مغز تلخ هستند. این درخت در نواحی خشک و کوهستانی کشت داده می شود و در مناطقی چون جنگل های ناحیه ی ارسباران نیز به صورت خودرو دیده می شود.

آمریکا و اسپانیا از کشور های معروف تولید کننده این محصول هستند. در سال ۲۰۱۷ تولید جهانی بادام برابر ۲٫۲ میلیون تن بوده‌است که ۴۶٪ از این مقدار متعلق به امریکاست. در ایران نیز کاشت بادام بسیار انجام می شود. بادام محصولی محبوب و پر خاصیت است. از بادام به صورت های مختلف تازه خوری، اجیل، روغن گیری و … استفاده می شود.  این گونه انحصاری جنگل‌های طبیعی زاگرس بوده و در استان­های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان و لرستان پراکنش دارد.

کود مخصوص بادام چیست
کود مخصوص بادام چیست

کاشت بادام

کاشت بادام به روش های مختلفی از جمله کاشت بذر و همچنین قلمه گیری انجام می شود. معمول ترین روش تکثیر بادام کاشت بذر است. بذر بادام را از مراکز معتبر با ارقام محبوب و پر بازده متناسب با محل کاشت و شرایط آب و هوایی انتخاب کنید. بهتر است بذر در گلدان های کوچک در گلخانه کاشت شود چرا که در زمین اصلی شرایط متغیر است و ممکن است پاسخ دهی خوبی نداشته باشد. برای تقویت بذر ها و جوانه زنی پر قدرت تر بذر می توان از کود عصاره جلبک دریایی به صورت بذر مال استفاده کرد. این کود جوانه بذر را تقویت کرده و پر قدرت تر می کند. گلدان های کاشته شده ی بادام را پس از اینکه رشد گیاه به اندازه کافی انجام شد و نهال یک تا سه سال سن داشت می توانید به زمین اصلی منتقل کنید. برای صرفه جویی در زمان می توان برای کاشت بادام از نهال های آماده استفاده کرد.

در انتخاب نهال دقت کنید و از مراکز معتبر نهال بادام را تهیه کنید. قبل از انتقال نهال به زمین اصلی، زمین را کاملا شخم بزنید و خاک را نرم کنید، عمق چاله ها کافی باشد و در کف گودال ها می توان از کود حیوانی استفاده کرد، در صورت استفاده از کود حیوانی یک لایه خاک روی کود بریزید و سپس نهال را بگذارید تا ریشه ها در تماس مستقیم با کود نباشند و دچار آسیب نشوند، پس از کاشت نهال از کود هیومیک اسید جهت پیش گیری از تنش های وارد شده استفاده کنید، هیومیک اسید همچنین باعث تقویت نهال و همینطور افزایش گسترش ریشه ها می شود. برای نهال می توان از کود فسفر 12-61-00 نیز استفاده کرد.

فسفر باعث افزایش انرژی درخت و افزایش رشد ریشه می گردد. مکانی که برای کشت بادام انتخاب می کنید، باید آفتاب گیر و از نظر نوردهی مناسب باشد. یعنی امکان جمع شدن آب در اطراف ریشه ها وجود نداشته باشد. کاشت بادام معمولا در پاییز قبل از شروع یخ بندان و در بهار ( اسفند ماه) پس از پایان یخبندان انجام می گردد. بادام هایی نیز هستند که تولید میوه و لقاح را به تنهایی انجام نمی دهند. بنابراین باید چندین درخت را در کنار هم داشته باشید تا درخت میوه بدهد. قبل از خرید این موضوع را با فروشنده در میان بگذارید و از خرید نهالی که به تنهایی میوه نمی دهد، خودداری کنید. توجه داشته باشید که درخت بادام 3 تا 4 سال اول بار نمی دهد و برای باردهی باید سن بیشتری داشته باشد.

کود مخصوص بادام

خاکی که درختان بادام در آن کاشت می شود باید غنی از مواد غذایی باشد و تمامی عناصر مورد نیاز گیاهان را داشته باشد. استفاده از کود مخصوص بادام باعث افزایش حاصلخیزی خاک و تولید محصول بهتر و بیشتر می شود. کود مخصوص درخت بادام می تواند حیوانی یا شیمیایی باشد. کود حیوانی دارای عناصر بسیاری است که می تواند به صورت کود مخصوص بادام استفاده شود. کوددهی درخت بادام با اهداف مختلف انجام می شود، اهدافی مانند تولید شاخه های بیشتر، رشد بیشتر، برگدهی بهتر، درختی قوی با تولید محصول بادام و افزایش کیفیت و عملکرد درختان انجام می شود. کود مخصوص بادام در تمامی مراحل رشدی این درخت یعنی از زمان کاشت بذر تا زمان بلوغ، میانسالی و پیری و پایان برداشت محصول استفاده می شود.

جدول تغذیه ای کود مخصوص بادام

برای تامین عناصر مورد نیاز بادام و افزایش رشد و باردهی درختان باید از کود مخصوص بادام استفاده کرد. کود مخصوص بادام به صورت اختصاصی برای بادام طراحی نشده است، چرا که این درخت در مراحل مختلف رشدی به عناصر متفاوتی احتیاج دارد. برای تامین عناصر مورد نیاز درخت بادام و تغذیه آن می توان از کود های معمول در کشاورزی با برنامه ای درست و اصولی استفاده کرد. در ادامه جدولی برای تغذیه درختان بادام که به سن باردهی رسیده اند تهیه کردیم.

 

 

 

زمان مصرف
طریقه مصرف
نوع کود
عناصر موجود در کود
اواسط زمستان (زمان خواب کامل درختان)
چالکود
کود چالکود تانسو
تمامی عناصر ماکرو و میکرو
زمان تورم جوانه برگی و شروع بیدار شدن درخت
آبیاری/محلول پاشی
هومی استار/فروت ست تانسو
هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم/نیتروژن، آمینواسید، روی، بور
آغاز شکل گیری پوسته و تشکیل مغز میوه پس از ریزش گل ها
آبیاری/محلول پاشی
کلات آهن و روی/آمین استار
آهن، روی، گوگرد، نیتروژن/آمینو اسید، نیتروژن
بزرگ شدن مغز بادام ها
آبیاری اول/محلول پاشی دوم/آبیاری دوم
12-12-36 آرمافرت/کلات میکرو تانسو/ایگل
ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید/تمامی عناصر میکرو/هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم
دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت