کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می شود؟

بازدید: 1,089 بازدید
کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می شود
Rate this post

آیا می دانید کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می شود؟ تغییر رنگ برگ گیاهان بارزترین ویژگی ظاهری کمبود مواد مغذی است. معمولا علت اصلی کمبود مواد مغذی ناشی از عدم وجود مواد مغذی در محیط رشد است. اما گاهی عوامل محیطی نیز می توانند در این کمبود نقش داشته باشند، به طوری که چنانچه محیط رشد بیش از حد اسیدی یا قلیایی باشد یا گیاه تحت تنش خشکی یا غرقابی قرار گرفته باشد گیاه توانایی جذب مواد غذایی را از دست می دهد. درواقع علت زرد شدن برگ های جوان به دلیل کمبود برخی عناصرمغذی غیرقابل حرکت در گیاه است که در صورت کمبود آن ها، توانایی انتقال و حرکت از برگ های پیرو پایینی به سمت برگ های بالایی و جوان را ندارند.

 حال به این نکته می پردازیم که کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می شود؟ چهارعنصر مهم شامل گوگرد (درشت مغذی)، روی، آهن و منگنز(ریزمغذی) باعث زردی در برگ های جوان می شود. حال به تفصیل در مورد هر عنصر و علائم  کمبود آن ها می پردازیم.  گوگرد از عناصر درشت مغذی است که علائم کمبود آن گاها شبیه به علائم کمبود نیتروژن ظاهر می شود. نمای کلی گیاه رو به زردی می رود با این تفاوت که علائم زرد شدن برگ های جوان شدیدتر می باشد. از طرفی برگ ها و حتی رگبرگ ها به طور کامل زرد می شوند.

این کمبود بیشتر در خاک های شنی و اسیدی یا خاک هایی با مواد آلی کم دیده می شود. کمبود گوگرد در خاک های سرد و خشک و در ابتدای فصل که آزادسازی گوگرد از مواد آلی به تاخیر می افتد نیز دیده می شود، اگرچه علائم کمبود در این شرایط، در ابتدای فصل و با بهبود شرایط دمایی و رطوبت ناپدید می شوند. آرمان بذر سپاهان با تولید محصول گوگرد مایع تانسو تمام نیاز گوگردی گیاه را برطرف می کند. این محصول دارای میزان قابل توجهی از گوگرد و پتاسیم محلول است. با توجه به ساختار آهکی و قلیایی بیشتر اراضی کشاورزی کشور و کمبود ماده آلی خاک، حلالیت و جذب عناصر مغذی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. گوگرد با اصلاح خاک قلیایی، موجب افزایش حلالیت و جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاه می شود. از طرفی گوگرد خاصیت قارچ کشی داشته و همچنین منجر به کاهش تجمع نیترات در محصولات کشاورزی می شود. گوگرد مایع تانسو قابل استفاده برای همه محصولات کشاورزی است.

در بین ریزمغذی ها، کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می گردد؟

حال برای آنکه بدانیم در میان ریزمغذی ها، کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می شود ابتدا به عنصر روی می پردازیم. روی  باعث زرد شدن برگ های جوان می شود اما رگبرگ ها و معمولاً حاشیه برگ، ناحیه میانی و نوک برگ سبز باقی بماند. از طرفی فاصله میان گره ها و ساقه ها کوتاه تر شده و گیاه حالت روزت را به خود می گیرد. در کمبود شدید عنصر روی ممکن است برگ های جدید به صورت کاملا سفید ظاهر شود که در اصطلاح به آن جوانه سفید یا White bud می گویند. عوامل مختلفی کمبود روی و دسترسی آن برای گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله این عوامل شامل، خاک هایی با مواد آلی کم، شنی و PH بالا، خاک های سرد و مرطوب و وجود مقادیر بالایی ازعناصر مولیبدن، منگنز و فسفرکه کمبود این عنصر را بیشتر ظاهر می کند. آرمان بذر سپاهان با تولید محصولات کلات آهن- روی تانسو و همچنین کلات میکرو تانسو نیاز عنصر روی در گیاهان را برطرف می کند. این محصولات قابل استفاده برای همه محصولات کشاورزی به صورت محلول پاشی و آبیاری است.

آهن نیز از عناصر مهم ریز مغذی است که کمبود آن منجر به زرد شدن برگ های جوان می شود. این عنصر در سنتز کلروفیل و آنزیم ها، ساخت پروتئین های گیاهی و افزایش متابولیسم گیاهی نقش اساسی دارد. از مهمترین علائم کمبود این عنصر زرد کمرنگ تا سفید شدگی برگ است به طوری که رگبرگ سبز باقی می ماند. در این شرایط حالت روزت شدن یا لکه های نکروزه یا سوخته بر روی برگ های گیاهان دیده نمی شود. کمبود آهن در خاک‌های آهکی و نامتعادل در میزان PH (بالا یا پایین)، خاک‌های سرد و مرطوب با هوادهی کم، و همچنین مناطقی تحت تنش خشکی یا غرقابی بیشتر اتفاق می افتد. با این حال، کمبود آهن همچنین می تواند زمانی رخ دهد که منگنز، مس یا روی بیش از حد در خاک وجود داشته باشد و مانع جذب آهن توسط گیاهان شود.

برای جبران این کمبود آرمان بذر سپاهان، کلات آهن تانسو را به شما پیشنهاد می دهد. این ترکیب با دارا بودن مقادیر معینی از آهن به فرم کلاته همراه با ترکیبات گوگرد، پتاسیم و آمینواسید محصولی منحصربه فرد در رفع زردی ناشی از کمبود آهن را برای شما محیا می کند. آهن موجود در این محصول به دلیل ساختار ویژه کلاته و همراه بودن با گوگرد قابلیت جذب بالایی حتی در خاک های آهکی و با PH بالا دارد.  کلات آهن تانسو قابل استفاده برای همه ی محصولات کشاورزی به روش آبیاری و محلول پاشی می باشد. منگنز دیگر عنصر ریزمغذی است که علائمی شبیه به کمبود آهن را نشان می دهد. علائم شامل زرد شدن برگ های جوان است با این تفاوت که فاصله بین رگبرگ ها به طور کامل زرد نیست و نواحی سبز رنگی نیز بین رگبرگ ها دیده می شود. از طرفی نواحی سوخته یا نکروتیک در سطح برگ نیز دیده می شود.

منگنز در عملکرد کلروفیل، فتوسنتز، تنفس و تقسیم سلولی گیاه نقش دارد و کمبود آن به شدت بر رشد گیاه تأثیر می گذارد. PH  نامناسب و عدم تعادل در مواد مغذی محتمل ترین عوامل کمبود این عنصر به حساب می آیند. از طرفی، وجود آهن بیش از حد در محیط رشد نیز می تواند باعث کمبود منگنز شود و دسترسی گیاهان به منگنزرا تحت تاثیر قرار می دهد. اولین راهکار، آبیاری گیاهان با PH متعادل و دارای ماده مغذی منگنز است. آرمان بذر سپاهان برای کمبود منگنز، کلات میکرو تانسو را در نظر گرفته است. این محصول قابل استفاده برای همه محصولات کشاورزی به صورت محلول پاشی و آبیاری است. حال در این مقاله پی بردیم کمبود کدام عناصر باعث زرد شدن برگ های جوان می شود و راهکارهایی برای این کمبود به شما ارائه دادیم. آرمان بذر سپاهان با بیش از 15 سال سابقه در زمینه واردات و تولید کودهای باکیفیت همواره کنار شما عزیزان است.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت