کاشت سیب زمینی

بازدید: 1,462 بازدید
راهنمای جامع کاشت سیب زمینی
1/5 - (1 امتیاز)

سیب زمینی از محبوب ترین صیفی جات پر مصرف است که بعد از گندم، ذرت و برنج، پر استفاده ترین محصول کشاورزی است. سیب زمینی معروف ترین محصول از خانواده ی بزرگ سولاناسه است. این خانواده محصولات دیگری از جمله گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل را نیز شامل می شود.

کاشت سیب زمینی در 140 کشور مختلف دنیا انجام می گردد و ارقام بسیار متنوعی دارد. انواع سیب زمینی های پوست قهوه ای، پوست زرد، شیرین، انگشتی، قرمز در سرتا سر دنیا کاشت می گردد که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. نزدیک به 4 هزار نوع سیب‌زمینی وجود دارد که هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. دانشمندان به این نتیجه رسیده ‌اند که احتمالا سرمنشأ سیب‌زمینی‌ های امروزی به یک گیاه واحد که بیش از 7 هزار سال قبل در پرو کشت می‌ شده، بر می ‌گردد.

انواع سیب زمینی

گونه های مختلفی از سیب زمینی در سرتاسر جهان وجود دارند. معروف ترین این ارقام شامل: سولانوم ، استنوتوموم ، فورجا ، آجانهیری، گونیوکالیکس، جوز پزوکی، چائوکا، کورتیلوبوم، توبروسوم، آندی جنا می باشد. در ایران نیز انواع مختلفی از سیب زمینی های زودرس و دیر رس در اکثر مناطق کشور کاشت می گردد. گفته می شود که برای اولین بار در زمان فتحلی شاه قاجار وارد کشور شده است و در منطقه ی پشند از توابع استان البرز کاشت شده و به نام سیب زمینی معروف گشته و در سبد غذایی خانواده های ایرانی جای باز کرده است.

کشور های چین، هند، روسیه، اکراین و آمریکا 5 کشور تولید کننده برتر سیب زمینی در دنیا هستند و ایران با تولید سالیانه 5 میلیون و 200 هزار تن سیب زمینی رتبه ی 13 را در دنیا دارا می باشد. تولید سیب زمینی در ایران، پس از گندم در رتبه دوم قرار دارد.

شرایط آب و هوای مورد نیاز کاشت سیب زمینی

کاشت سیب زمینی معمولا در فصول سرد سال انجام می شود. این محصول آب و هوای سرد و خنک را می پسندد. دمای هوای مناسب برای کشت این محصول، روزها 20 درجه سانتی‌گراد و شب‌ها بین 12 تا 14 درجه سانتی‌گراد است. به ‌طورکلی سیب زمینی در هر نوع خاکی با عمق و زهکشی مناسب قابل‌کشت است؛ اما خاک ترجیحی برای کشت سیب زمینی، لوم یا لوم شنی با PH کمی اسیدی می باشد. خاک مورد نیاز سیب زمینی خاکی سبک و حاصلخیز است که غنی باشد. عملیات آماده‌ سازی زمین تحت کاشت سیب زمینی بایستی به‌ گونه ‌ای باشد که خاک به اندازه کافی شخم زده شود تا عمقی کافی برای رشد ریشه ‌های سیب زمینی را فراهم نماید.

شخم زدن را در زمانی انجام دهید که خاک مقداری رطوبت دارد و کلوخ ها را با دیسک خورد کنید. همچنین خاک باید فضای خالی کافی و قابلیت زهکشی نیز داشته باشد. گیاه سیب زمینی در خاک های سفت و آهکی با لایه سنگی بازده خوبی ندارد و محصول با کیفیت با تناژ بالا تولید نمی کند چرا که ریشه ی سیب زمینی ضعیف است.

کاشت سیب زمینی
کاشت سیب زمینی

آماده کردن بذر برای کاشت سیب زمینی

برای کاشت سیب زمینی از خود سیب زمینی استفاده می کنند. اگر کوچک باشد غده ی سیب را مستقیم داخل خاک می کارند و اگر بزرگ باشد هر سیب زمینی را به چند تکه تقسیم می کنند به صورتی که در هر قسمت دو چشم سیب زمینی قرار گیرد. جوانه های سیب زمینی از طریق همین چشم ها انجام می گردد و اگر بیش از دو چشم باشد بوته ها نزدیک به هم رشد می کنند و کیفیت محصول کاهش می یابد. سیب زمینی ها را حدودا 4 تا 6 هفته قبل از کاشت برش می زنند و با قارچکش آغشته می کنند تا غده ها ضد عفونی شده و به راحتی جوانه زنند. در صورت عدم استفاده از قارچکش می توان سیب زمینی ها را در آفتاب پخش کرد تا ضد عفونی توسط نور آفتاب انجام گردد و خشک شود.

سیب زمینی های قاچ خورده را در مکانی نگهداری می کنند تا از محل چشم ها جوانه زده و سبز شود. پس از آماده سازی زمین، سیب زمینی ها به با دستگاه بذر کار و یا به صورت سنتی در عمق مناسب 7.5 تا 13 سانتی متر داخل خاک روی پشته می کارند. در ایران و مناطق معتدل سیب زمینی در ماه های اسفند و فروردین کاشت می گردد. در کاشت سیب زمینی های معمولی و اصلی رعایت فاصله سی و هشت سانتی متری و با هفتاد و پنج سانتی متر فاصله بین ردیف ها الزامی می باشد.

برنامه کامل تغذیه سیب زمینی

تغذیه سیب زمینی به منظور بهبود کیفیت محصول و افزایش تناژ برداشت انجام می گردد. تغذیه اصولی می تواند بازده و سود دهی را تا حد زیادی افزایش دهد. در ادامه جدولی تهیه کردیم تا بدانید در چه زمانی چه کودی استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از تغذیه سیب زمینی باید آزمون خاک انجام دهید و کود های مورد نیاز را با توجه به نیاز های گیاه و خاک انجام دهید.

استفاده از هر نوع کود ارگانیک یا شیمیایی به هر میزان، فقط با توجه به آزمون خاک توصیه می شود زیرا این احتمال وجود دارد که خاک شما بطور مثال اصلا نیاز به کود فسفات نداشته باشد و یا کمتر از میزان مصرف شما نیاز داشته باشد در حالی است که شما از یک طرف هزینه سنگینی برای مصرف آن کود پرداخت کرده اید و از طرف دیگر بجای تقویت خاک، باعث مسمویت خاک هم شده اید.

 

 

زمان مصرف
طریقه مصرف
نوع کود
عناصر موجود در کود
آماده سازی زمین قبل از کاشت
سرک و بعد از شخم قبل از دیسک زنی
چالکود تانسو محصول شرکت آرمان بذر سپاهان
تمامی عناصر ماکرو و میکرو
پس از شروع برگدهی
آبیاری
کود مرغی مایع تانسو
عصاره مایع مرغی
زمان خاک دهی پای بوته
آبیاری اول/محلول پاشی
زمان خاک دهی پای بوته
زمان خاک دهی پای بوته
زمان مصرف
طریقه مصرف
نوع کود
عناصر موجود در کود
آماده سازی زمین قبل از کاشت
چالکودسرک و بعد از شخم قبل از دیسک زنی
چالکود تانسو
تمامی عناصر ماکرو و میکرو
پس از شروع برگدهی
آبیاری
کود مایع مرغی تانسو
عصاره مایع مرغی
زمان خاک دهی پای بوته
آبیاری اول/محلول پاشی/آبیاری دوم
کود NPK10-52-10/کلات میکرو مایع تانسو/NPK20-20-20
ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید/تمامی عناصر میکرو/ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید
غده دهی
آبیاری/محلول پاشی
هومی استار/سیفر استار
هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم/آلژنیک اسید، ماده آلی، پتاسیم، آمینو اسید
تورم غده
آبیاری/محلول پاشی
5-5-45 NPK آرمافرت/آمین استار
ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید/آمینو اسید، نیتروژن
دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت