کود ریشه دهی

بازدید: 436 بازدید
کود ریشه دهی
Rate this post

کود ریشه دهی همانطور که از اسمش پیداست اهمیت زیادی در افزایش ریشه در گیاهان مختلف دارد. ریشه ی هر گیاه مهم ترین بخش ان است و اگر قوی و زیاد باشد گیاه نیز پرقدرت و سرحال می شود.

اهمیت ریشه در گیاهان

ریشه در گیاهان نقش ‌های متعددی را در رشد و توسعه گیاه ایفا می ‌کند. در ادامه به برخی از اهمیت ‌های ریشه در گیاهان اشاره می ‌کنم.

  • جذب آب و مواد معدنی: ریشه گیاهان از طریق ساقه رویشی به خاک متصل شده است و مسئولیت جذب آب و مواد معدنی از خاک را بر عهده دارد. این جذب مواد مورد نیاز برای رشد و توسعه گیاه از طریق ریشه صورت می‌ گیرد.
  • ثبات گیاه: ریشه به گونه ‌ای در خاک رشد می ‌کند که به گیاه پایه و ثبات لازم را می ‌دهد. این ثبات، گیاه را در مقابل بادها و تکانه ‌های زمینی محافظت می ‌کند.
  • تأمین تغذیه: ریشه با جذب آب و مواد معدنی از خاک، تغذیه گیاه را فراهم می‌ کند. آب که در ریشه جذب می ‌شود، از طریق آوند های چوبی در ساقه به سایر بخش‌ های گیاه منتقل می ‌شود و مواد معدنی نیز از طریق آوند آبکشی جا به ‌جا می ‌شوند.
  • تعادل هیدروژنی: ریشه به وسیله تعادل هیدروژنی، pHخاک را تنظیم می‌ کند. گیاهان برای رشد و توسعه به pH مناسبی در خاک نیاز دارند و ریشه تلاش می ‌کند تا این تعادل را حفظ کند.
  • تعامل با میکروارگانیسم ها: ریشه گیاهان تعامل نزدیکی با میکروارگانیسم ‌های مفید در خاک دارد. برخی از آن ها قادرند به گیاهان کمک کنند تا مواد غذایی را بهتر جذب کنند یا عوامل بیماری ‌زا را کنترل کنند. ریشه برای این میکروارگانیسم ها محیط مناسبی برای رشد و تکثیر فراهم می ‌کند.
کود ریشه دهی
کود ریشه دهی

چه کود ریشه دهی برای گیاهان مناسب نیست؟

زمانی که تمرکز کشاورز و یا باغ دار روی افزایش رشد ریشه است نباید از کود هایی استفاده کند که مخصوص رشد رویشی و برگدهی می باشد. این کود ها معمولا دارای نیتروژن با درصد بالا هستند و نیتروژن رشد رویشی را بالا می برد. رشد رویشی باعث می شود که گیاه بر روی رشد ساقه و برگدهی تاثیر  بگذارد و تمرکزی روی رشد ریشه نداشته باشد. همچنین کود اوره که نیتروژن زیادی دارد نمک های محلول در خاک را زیاد کرده و خاک را شور می کند و نهایتا pH خاک بالا می رود.

 کود ریشه دهی مناسب برای گیاهان چیست؟

بازار کود های کشاورزی در این روز ها بسیار گسترده شده و کود های بسیار متنوعی به این بازار عرضه شده است. در این بازار بزرگ حاوی کود های ایرانی و خارجی مختلف انتخاب کودی که برای ریشه دهی مناسب باشد کاری دشوار و مهم است. کود ریشه دهی به صورت معمول دارای عناصر و موادی است که در تولید، رشد و توسعه ریشه اهمیت زیادی دارد. برای رشد ریشه تمامی عناصر مورد نیاز گیاه درگیر است و کمبود هر یک از این عناصر منجر به توقف رشد ریشه می شود. مهم ترین عنصر موثر در رشد ریشه فسفر است که در کود ریشه دهی وجود دارد. هیومیک اسید نیز تاثیر بسزایی در ریشه دهی گیاهان دارد و به نوعی دیگر به عنوان کود ریشه دهی شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: کود مخصوص رشد گیاه

کود ریشه دهی شامل فسفر

فسفر به عنوان یک جزء اساسی از  DNA،RNA  و ATP در سلول ‌های گیاهی وجود دارد. این ترکیبات برای رشد و تقویت ساختار ریشه ‌ها ضروری هستند. با استفاده از کود فسفر، رشد ریشه ‌ها تشدید می ‌شود و ریشه ‌های قوی ‌تری تشکیل می ‌شود. فسفر نقش مهمی در توسعه سیستم ریشه ‌ای گیاهان دارد. این عنصر مغذی باعث افزایش تعداد ریشه ‌ها و افزایش طول و حجم آنها می ‌شود. این به گیاهان کمک می ‌کند تا منابع آب و عناصر مغذی بیشتری را دریافت کرده و بهتر بتوانند با خاک تعامل کنند. فسفر باعث افزایش توانایی ریشه‌ ها در جذب عناصر مغذی دیگر از خاک می ‌شود. این امر منجر به تأمین نیازهای غذایی گیاهان و افزایش عملکرد آنها می ‌شود.

بهترین کود ریشه دهی دارای فسفر

کود NPK 10-52-10 یکی از کود های دارای فسفر است که دارای 52 درصد فسفر، 10 درصد نیتروژن و 10 درصد پتاسیم است. این کود تاثیر فوق العاده ای در ریشه دهی در انواع گیاهان دارد و رشد و توسعه ریشه را به صورت شگفت انگیزی زیاد می کند. کود ریشه دهی 10-52-10  به کود ان پی کا فسفر بالا نیز شناخته می شود. شرکت آرمان بذر سپاهان این کود ریشه دهی را با برند تانسو به بازار عرضه می کند. کود NPK 10-52-10  تانسو از بهترین کود ریشه دهی در بازار است و دارای کیفیت فوق العاده در رشد و توسعه ریشه است. این کود معمولا به صورت آبیاری استفاده می شود و علاوه بر ریشه دهی در جوانه زایی و تقویت کلی گیاه نیز تاثیر دارد.

کود ریشه دهی شامل هیومیک اسید

هیومیک اسید نوعی ماده آلی است که از منابع طبیعی به دست می آید و در کود های مختلف استفاده می شود. کود هیومیک اسید هومی استار یکی از کود های تولید شده توسط شرکت آرمان بذر سپاهان است. این کود 70 درصد هیومیک اسید، 12 درصد فولویک اسید و 10 درصد پتاسیم محلول است.

کود ریشه دهی
کود ریشه دهی

خواص کود ریشه دهی هیومیک اسید

1- ساختار خاک را بهبود می ‌بخشد.

2- به ریشه‌ زایی بهتر کمک می ‌کند.

3- باعث نگهداری بیشتر آب در خاک می ‌شود.

4- به رشد سریع باکتری‌ های مفید در خاک کمک می ‌کند.

5- به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو کمک کرده و در نتیجه نیاز به کود های شیمیایی را به نحو محسوسی کاهش می ‌دهد.

6- مقاومت به شوری را افزایش می ‌دهد.

7- مقاومت به کم ‌آبی را افزایش می ‌دهد.

8- مقاومت به سرما را افزایش می‌ دهد.

9- از سمیت کود ها و عناصر اضافی موجود در خاک می ‌کاهد.

10- دوام اثر آن زیاد است و تا چند سال اثر آن در خاک باقی می ‌ماند.

11- مقاومت گیاه را در مقابل انواع بیماری ‌ها افزایش داده و نیاز به مصرف سموم را به نحو محسوسی کاهش می‌ دهد.

12- سرعت جوانه ‌زنی بذر را افزایش می ‌دهد.

13- PH اسیدی این محصول به اصلاح خاک‌ های قلیایی کمک می ‌کند.

14- با طبیعت سازگار است و خطری برای گیاه و یا محیط زیست ندارد.

15- به حفظ توازن خاک کمک می ‌کند.

16- به بهبود کیفیت محصول کمک می ‌کند.

17- هیومیک اسید بهترین کلاتور طبیعی است

روش مصرف کود ریشه دهی

مصرف کود به روش پخش سطحی: در این روش مصرف کود ریشه دهی را در سطح خاک پخش می کنند و با دیسک یا کولتیواتور  با خاک مخلوط می کنند. در صورت پراکندن کود پس از سبز شدن گیاه بلافاصله با انجام آبیاری، آن را به ناحیه ریشه می رسانند.

مصرف کود به همراه آب آبیاری: در این روش کود ریشه دهی را با آب آبیاری مخلوط کرده و برای آبدهی به گیاه از آن استفاده می کنند. از فواید کود آبیاری می توان به امکان به کارگیری مقدار مورد نیاز کود با کمترین تلفات و بهترین زمان در طی دوره رشد گیاه اشاره کرد.

مصرف کود به روش محلول پاشی: بسیاری از کود ها را نیز می توان به روش محلول پاشی مصرف کرد. این کودها با دستگاه سمپاش روی گیاهان اسپری می شود و از طریق برگ جذب و مصرف می گردد.

مصرف کود به روش چالکود: چالکود معمولا در فصل پاییز یا زمستان انجام می شود و  گیاه را برای شروع فصل رشد آماده می کند. چالکود رشد ریشه را افزایش می دهد و بافت خاک را نیز برای رشد ریشه مناسب می کند.

نتیجه گیری:

کود ریشه دهی در اوایل فصل رشد و مدتی پس از کاشت بذر یا نشا در مزرعه استفاده می شود. بهترین کود های ریشه دهی کود های دارای درصد فسفر بالا و هیومیک اسید است. این دو ماده پس از جذب توسط گیاه منجر به رشد ریشه و در نهایت رشد پر قدرت گیاه می شود. بهترین کودهای هیومیک اسید و فسفر بالا را می توانید در سبد کالایی ؟آرمان بذر سپاهان پیدا کنید. برای مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت