کود سه بیست

بازدید: 1,875 بازدید
کود سه بیست آرمافرت
Rate this post

کود سه بیست چیست؟

کود سه بیست از کود های بسیار رایج و عمومی است. این کود برای تمامی محصولات باغی، زراعی، سبزی، صیفی، گلخانه ای و حتی گیاهان آپارتمانی استفاده می شود. کود سه بیست به دلیل داشتن عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم دقیقا به یک اندازه محبوب شده است. مقادیر هر یک از این عناصر در این کود بیست درصد است. بسیاری از انواع کود های سه بیست عناصر میکرو مانند آهن، روی، منگنز و بور نیز به مقدار کم موجود دارد. در این مطلب همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

انواع کود سه بیست

اگر برای خرید کود های سه بیست به بازار مراجعه کرده باشید، با انواعی از این کود روبه رو می شوید. محصولاتی که از لحاظ کیفیت با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال برخی از کود ها در کیفیت و قیمت بالایی عرضه می شوند. با مصرف مقدار کمی از این کود ها نتیجه ای شگفت انگیز مشاهده می کنید. اما برخی از کود های موجود در بازار، قیمت و کیفیت پایینی دارند. با خرید این محصولات باید میزان بیشتری از کود را مصرف کنید تا نتیجه دلخواه شما مشاهده شود. بنابراین در خرید کود به قیمت توجه نکنید و تنها کیفیت آن را مد نظر قرار دهید.

کود سه بیست آرمافرت (کود 20 20 20) از شرکت آرمان بذر سپاهان در بین انواع کود های سه بیست وارداتی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و به جرات می تواند با بهترین کود های اروپایی و آمریکایی رقابت کند. اگر تا به حال از برند هایی از کود سه بیست  استفاده نکرده اید محصول خریداری شده را تنها در یک پنجم از زمین خود امتحان کنید. با گذشت زمان و مقایسه این بخش از زمین با سایر قسمت های زمین خود متوجه عملکرد کود خواهید شد. به این ترتیب امکان انتخاب و خرید کود با کیفیت و جنس عالی برای شما وجود دارد. کود سه بیست به سه فرم فیزیکی مایع، پودری و گرانول وجود دارد که فرم پودری پر طرفدار ترین و رایج ترین فرم کود سه بیست است.

 

کود سه بیست آرمافرت
کود 20 20 20

کود سه بیست پودری

کود سه بیست پودری همانگونه که از نامش پیداست به صورت پودر در بازار موجود است. این پودر ها به راحتی داخل آب حل شده و اغلب به صورت آبیاری و محلول پاشی استفاده می شود. رنگ کود سه بیست بسته به شرکت تولید کننده آن متفاوت است. اولین کودهای سه بیست وارداتی به رنگ آبی بودند و به همین دلیل کود سه بیست آبی در بین کشاورزان معروف است.

اولین کود npk یی که وارد ایران شدند با برند کریستالون بودند و به همین دلیل کشاورزان و باغداران کود سه بیست را به اسم کریستالون آبی نیز می شناسند. بنابر این کود کریستالون آبی همان کود ان پی کا سه بیست پودری است. کود سه بیست آرمافرت نیز به صورت پودر آبی رنگ در بازار عرضه می شود و در بسته بندی ده کیلویی قابل سفارش است.

طریقه مصرف کود سه بیست

طریقه استفاده کود 20 20 20 دغدغه بسیاری از مردم فعال در حوزه ی کشاورزی و گل و گیاه است. مقدار مصرف کود سه بیست به صورت معمول روی بسته بندی کود ها به تفکیک هر گیاه نوشته شده است. روش استفاده از کود 20 20 20 مایع و روش استفاده کود 20 20 20 پودری  به یکدیگر تقریبا شبیه است. اما باید توجه داشته باشید که محلول پاشی کود 20 20 20 و طرز استفاده کود 20 20 20 به صورت آبیاری متفاوت است.

در این مقاله از آرمان بذر  تلاش داریم طرز استفاده ی کود سه بیست را برای گیاهان مختلف و به شکل های آبیاری و غبار پاشی با کود سه بیست شرح دهیم. میزان مصرف کود سه بیست آرمافرت برای گیاهان زراعی مانند گندم، جو، پیاز، ذرت و … 10 تا 15 کیلوگرم در هکتار به صورت آبیاری و 2 تا 4 کیلوگرم در هزار لیتر آب به صورت محلول پاشی است. میزان مصرف کود سه بیست برای درختان میوه کمی بیشتر از گیاهان زراعی می باشد و در روش آبیاری تا 15 تا 20 کیلوگرم در هکتار و در روش محلول پاشی تا 3 تا 5 کیلوگرم در هکتار افزایش می یابد. به همین منوال این میزان برای گیاهان گلخانه ای و سبزیجات 5 تا 12 کیلوگرم در هکتار و برای محلول پاشی 1 تا 2 کیلوگرم در هکتار است.

روش مصرف کود سه بیست
روش مصرف کود سه بیست
  • طریقه مصرف کود سه بیست در بهار و تابستان

بهترین زمان مصرف کود سه بیست بهار و تابستان است. چرا که زمان رشد و نمو گیاهان و کاشت اکثر محصولات کشاورزی در این زمان انجام می شود.  و در این دو فصل گیاه شما شروع به زدن جوانه های جدید و یا اقدام به میوه دهی می‌ کند. بنابراین لازم است بر اساس نیاز گیاه و عناصر موجود در خاک، از این کود استفاده کنید.

  • طریقه مصرف کود سه بیست در پاییز و زمستان

زمان خواب گل ها و گیاهان در فصل پاییز و زمستان است. به خصوص در فصل سرد زمستان که میزان رشد گیاه نیز بسیار پایین است. بنابراین کود دادن به آن ها مفید نیست. البته لازم به ذکر است که در مناطقی با آب و هوای گرم که عمده محصولات کشاورزی در فصول پاییز و زمستان کاشت و برداشت می شود و یا درختان مرکبات که در این فصول اقدام به باردهی می کنند در این زمان ها نیاز به کوددهی بیشتری دارند و از این جریان مستثنی می شوند.

نکات محلول پاشی  و آبیاری کود 20-20-20 :

1-        در خاک های سفت و آهکی از کود سه بیست  به همراه هیومیک اسید استفاده کنید و یا اینکه قبل از مصرف کود 20-20-20  از هیومیک اسید استفاده شود.

2-        محلول پاشی را قبل از طلوع آفتاب یا در هنگام عصر انجام دهید تا جذب بیشتری توسط برگ ها انجام شود.

3-        بدون مشورت با کارشناس کود سه بیست را با هیچ نوع کود دیگری مخلوط نکنید و ترجیحا به تنهایی استفاده شود.

4-        از ریختن کود به صورت مستقیم در تانک آب یا استخر خودداری کنید. بهتر است قبل از آن کود را در ظرف کوچکتری کاملا حل کنید.

5-      برای محلول پاشی کود ترجیحا از سمپاش های همزن دار استفاده کنید.

کود سه بیست برای باغات

کود سه بیست برای انواع درختان میوه مانند هلو، زردآلو، بادام، انگور، مرکبات و درختان زینتی مانند کاج، سرو، زبان گنجشک، اقاقیا، بید، نخل و انواع دیگر گیاهان زینتی بسیار مفید و کاربردی است. این کود عناصر مورد نیاز درختان را تامین کرده و باعث رشد و تقویت آنها می شود. نیتروژن موجود در آن برای رشد رویشی و برگدهی درختان موثر است. کود سه بیست دارای بیست درصد فسفر قابل حل در آب نیز هست.

فسفر برای رشد زایشی و ریشه دهی موثر است. فسفر برای انواع نهال های تازه کاشت شده بخصوص در اوایل رشد آنها مفید است. سومین عنصر موجود در این کود پتاسیم است. پتاسیم شیره گیاهی را غلیظ کرده و گیاه را در برابر تنش های محیطی مانند سرمازدگی محافظت می کند. از پتاسیم میتوان برای انواع درختان گلدار و میوه برای افزایش گلدهی و میوه دهی استفاده کرد. پتاسیم برای افزایش اندازه میوه ها و افزایش رنگ و طعم آنها نیز کاربرد دارد.

کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی به آن دسته از گیاهان اطلاق می شود که در محیط های بسته و به دور از فضای آزاد و نور خورشید بتوانند رشد کنند و با این شرایط به حیات خود ادامه دهند. این گیاهان به دلیل عدم مقاومت به سرما باید در محیطی مناسب و مساعد و با توجه به نیازهایشان از جمله نور، درجه حرارت، رطوبت و … در قسمت های مختلف آپارتمان نگهداری شوند.

اما همانگونه که گفته شد گیاهان آپارتمانی با توجه به فراهم نبودن شراید محیطی مناسب در مقایسه با گیاهانی که در فضای باز نگهداری می شوند نیازمند مراقبت های ویژه ای هستند. استفاده از کودهای شمیایی و معدنی می‌تواند بخش قابل توجه ای از نیازهای گیاه را برطرف نماید.

کود سه بیست یکی از انواع مختلفی از کود های شیمیایی است که می تواند شما را در این امر یاری دهد و به شما اجازه دهد از داشتن یک گلخانه خانگی لذت ببرید. کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی معمولا هر دو هفته یکبار بسته به نیاز گیاه و به صورت آبیاری استفاده می شود. محلول پاشی کود سه بیست برای گیاهان آپارتمانی زیاد رایج نیست و این کود ترجیحا به شکل آبیاری استفاده می شود.

مضرات کود سه بیست چیست؟

در حالت کلی و در صورت استفاده درست از کود سه بیست، این کود هیچ عوارض و مضراتی برای گیاهان و محصولات باغی شما ندارد اما اگر میزان مصرف کود سه بیست رعایت نشود گیاه و محصولات شما را دچار مشکلات خفیف مانند گیاهسوزی خواهد کرد. مضرات کود سه بیست بیشتر بر اثر استفاده نادرست و غیر اصولی اتفاق می افتد در کنار این موارد این کود بخاطر داشتن ازت (نیتروژن) بالا برای گیاهانی مانند کاکتوس و ساکولنت توصیه نمی گردد و نباید خیلی زیاد برای این گونه از گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی های کود 20-20-20 آرمافرت:

بهبود عملکرد در گیاهان

تامین نیاز گیاه به عناصر غذایی و به حداقل رساندن مصرف کودهای پایه

برطرف کردن کمبود های گیاهان

کود سه بیست آرمافرت فاقد کلر، سدیم و فلزات سنگین است

قابل استفاده به صورت آبیاری و محلول پاشی

 

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت