بهترین کود برای پیاز چیست؟

بازدید: 7,646 بازدید
بهترین کود برای پیاز
3.2/5 - (10 امتیاز)

کود مخصوص پیاز

پیاز یکی از سبزیجات پرمصرف در سطح جهانه که از خانواده نرگسیان بوده و گیاهی دو یا سه ساله است و بنابراین اطلاع از نحوه کاشت و بهترین کودهای قابل استفاده در اون اهمیت زیادی داره. در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

یکی از سوالاتی که همواره برای کشاورزان در رابطه با کشت پیاز پیش میاد اینه که:

چطور میتونیم پیازهای درشت تری داشته باشیم؟

ببینین اولا باید توجه کنید که عوامل متعددی بر اندازه نهایی پیاز مؤثره، برای مثال یکی از عواملی که خیلی روی اندازه پیاز تأثیرگذار هست، نوع رقم و واریته ایه که شما با توجه به منطقه و سایر شرایط اقلیمی و محیطی برای کشت انتخاب می کنین. معمولا نواحی شمالی کشور، پیازهای بزرگتر و شیرینتر رو تولید می کنند، در حالی که در مناطق جنوبی، پیازهای کوچکتر و تندتر رشد خوبی دارند که از نظر ماندگاری، طول عمر بیشتری دارن. و یا یه عامل دیگه که بر رشد و کیفیت و اندازه غده پیاز تاثیر داره، نحوه آبیاری و زمان اون هست؛

بدین صورت که بهترین شرایط رو گیاه پیاز زمانی خواهد داشت که خاک اون همواره تا حدی مرطوب باشه و به همین دلیل آبیاری قطره ای خیلی میتونه مفید واقع شه (آبیاری رو ترجیحاً اوایل صبح یا عصر انجام بدین تا تبخیر از سطح خاک دیرتر صورت بگیره). بنابراین اگر به دنبال تولید بهترین و درشت ترین محصول پیاز هستین، باید در تمامی مراحل به نکات مورد نیاز توجه کنین و شرایط رو از نوع پیاز گرفته تا استفاده از بهترین کود پیاز، رعایت زمان آبیاری و … برای آن فراهم آورید.

در نهایت چیزی که بزرگ بودن پیاز رو تضمین میکنه، بیشتر بودن تعداد برگهای اون هست و شما باید تمام تلاش خودتون رو برای بالا بردن این آیتم به کار بگیرین. به عبارت دیگه، به ازای هر برگی که در پیاز وجود داره، یک حلقه به حلقه های پیاز اضافه میشه.

درشت شدن پیاز در شرایط مساعد رشدی و با مصرف کودهای مورد نیاز
درشت شدن پیاز در شرایط مساعد رشدی و با مصرف کودهای مورد نیاز

بهترین کود برای پیاز

برای داشتن برگ بیشتر و تولید محصول با عملکر و کیفیت بیشتر، مهمه بدونین بهترین کودی که برای پیاز در هر مرحله باید استفاده کنین چیه، بنابراین ما اینجاییم تا در این رابطه اطلاعات بیشتری رو بهتون بدیم!

بهترین کود پیاز در مرحله کاشت بذر و نهال

یکی از کارهای مفید قبل از کاشت پیاز، بارور کردن خاک با بهترین کودهاییه که در این مرحله میتونین مورد استفاده قرار بدین. از جمله کودهایی که استفاده ازشون در این زمان ضروریه و مفید واقع میشه، کود 10-10-10 و یا کود 12-12-12ه که باید اونو با خاک مخلوط کنید. فسفات و کودهای فسفره نیز از بهترین کودهایین که بعنوان شروع کننده و استارتر میتونین استفاده کنین. فسفر ریشه های گیاه رو تقویت و رشدشون رو تحریک میکنه و بنابراین کمک میکنه در ادامه نیز گیاه قوی تری داشته باشین. اگر تمایل به استفاده از کودهای آلی و ارگانیک هم داشته باشین میتونین از کودهای خوب پوسیده شده و یا کمپوست با ضخامت چند سانتی متر استفاده کنید. توجه داشته باشین که استفاده از هیومیک اسید نیز میتونه یکی از راهکارهایی باشه که تأثیر بسیار مثبتی بر حاصلخیزی خاک مزرعه و همچنین کیفیت محصولات کشت شده شما خواهد داشت.

 

– بهترین کودهای ریزمغذی برای پیاز 

علیرغم این که پیاز به مقادیر کمی از عناصر ریزمغذی نیاز داره، اما مصرف این عناصر کاملا ضروریه و کمبود اون ها در خاک میتونه باعث کاهش رشد و کیفیت، کاهش سرعت رشد و جوانه زنی و به طور کلی خسارت محصول بشه. بنابراین استفاده از کودهای ریزمغذی حاوی روی، آهن، بور، مس، منگنز و… رو فراموش نکنین.

پیاز کشت شده در خاک حاصلخیز و سرشار از مواد آلی
پیاز کشت شده در خاک حاصلخیز و سرشار از مواد آلی

بهترین کود پیاز در طی رشد رویشی

پیاز نیز مثل اکثر محصولات زراعی و غده ای، در طی فصل رشد، به ویژه برای بزرگ تر شدن نیاز به مصرف ازت داره. بنابراین بهترین کودی که در طی فصل رشد میتونین استفاده کنین، کودهاییه که مبتنی بر نیتروژن باشند. در همین ارتباط بسته به اسیدیته خاک مزرعه می تونین از کود سولفات آمونیوم و یا نیترات آمونیوم استفاده کنین (سولفات آمونیوم برای خاک قلیایی و نیترات آمونیوم برای خاک های با خاصیت اسیدی).

اولین زمان مصرف این کود، حدودا باید سه هفته پس از کاشت گیاه باشه و در ادامه، مصرف رو هر دو تا سه هفته یکبار تا 4 هفته مانده به برداشت محصول ادامه بدین و پس از استفاده از کود نیز مزرعه رو آبیاری کنید. زمان اوج نیاز گیاه به ازت، در اواخر زمان تولید برگه. نکته ای که باید بهش توجه کنین اینه که کاربرد دیرهنگام کود ازته میتونه باعث نرم شدن پیاز و از بین رفتن اون شه، بنابراین پس از اواسط تابستان و از حدود یک ماه قبل از برداشت، کوددهی رو متوقف کنید!

پتاسیم، کلسیم و گوگرد از دیگر کودهای مفیدی هستند که باید به مقدار مورد نیاز در پرورش محصول پیاز استفاده شن. پتاسیم باعث افزایش مقاومت به کم آبی و بیماری ها، حفظ استحکام، افزایش عملکرد و ماندگاری و همچنین بزرگ تر شدن اندازه پیاز میشه. کلسیم برای رشد برگها ضروریه و گوگرد نیز عنصریه که پیاز برای رشد مناسب، بهش نیاز داره.

در انتها یک نکته در رابطه با برداشت و انبارداری پیاز:

دقت داشته باشین که پیازی به طور کامل بالغ شده محسوب میشه که قسمت بالای اون افتاده باشه. و در رابطه با ماندگاری و خاصیت انبارداری، هر چه محصول پیاز شیرینتر باشه، آبدارتر نیز بوده و بنابراین ماندگاری کمتری داره، و بالعکس هر چه پیاز تندتر باشه، مستحکم تر بوده و بنابراین برای نگهداری طولانی مدت و انبارداری مناسبتره.

مرحله استفاده از بهترین کود برای پیاز و مورد نیاز پیاز در طول دوره رشد
مرحله استفاده از بهترین کود برای پیاز و مورد نیاز پیاز در طول دوره رشد

 

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت