کود مخصوص زعفران (برنامه کودی گیاه زعفران)

بازدید: 1,951 بازدید
کود مخصوص زعفران
Rate this post

تاریخچه ی کود مخصوص زعفران

امروزه با گرم شدن جهانی هوا و خشکسالی های پی در پی در سرتاسر دنیا بخصوص ایران، گیاهان مقاوم با این شرایط محبوبیت پیدا می کنند. زعفران از جمله این گیاهان است. گیاه زعفران به دلیل نیاز آبی کم و مقاوم بودن به شرایط آب و هوایی نامناسب، از مناسب ترین گیاهان برای این مناطق است. این گیاه خصوصیات منحصر به فرد بسیاری دارد. سهم ایران در تولید زعفران در جهان حدودا 90 درصد است. یعنی کشورمون 90 درصد از زعفران جهان را تولید میکند. سهم استان خراسان از 90 درصد تولید جهانی، 98 درصد تولید داخلی هست.

استان خراسان قطب کاشت زعفران محسوب می شود و کشاورزان عزیز این مناطق از قدیم الایام اقدام به کاشت و تولید زعفران می کردند. کل تولید جهانی این ادویه محبوب در سرتاسر دنیا 220 تن تخمین زده شده است. سطح كل زیر کشت زعفران در ايران ۵۰ هزار هكتار برآورد می‌شود.

کاشت زعفران در سالیان اخیر در ایران روند سعودی داشته است.  روند رو به رشد در سطح زمین‌های زیربنایی از سال ۱۹۸۸-۲۰۰۱ با ۳,۹ درصد افزایش در سطح زیر کشت با میانگین ۲۲.۴ درصد بهبود پیدا کرده است. میانگین تولید محصول زعفران به ازای هر هکتار در ایران مقدار ۴.۷ کیلوگرم در مدت زمان 25 سال گزارش شده است. به صورت سنتی از گذشته تا اکنون و به دلیل چند ساله بودن گیاه زعفران، از انواع کودهای حیوانی برای تقویت این گیاه استفاده شده است.

آیا کود حیوانی به عنوان کود مخصوص زعفران استفاده می شود؟

گفتیم که زعفران گیاهی چند ساله هست و در تمامی این سالها اقدام به گلدهی و تولید محصول می کند. برای افزایش بازدهی محصول گیاه زعفران باید به صورت مرتب و مداوم خاک این گیاه را با عناصر ضروری مورد نیازش تقویت کرد. در غیر این صورت گیاه ضعیف شده و پیاز کوچک می ماند. گیاهی که دچار کمبود عناصر باشد طبیعتا تولید محصول خوبی هم نخواهد داشت و بازدهی مزرعه در سطح پایینی باغی می ماند.

تقویت گیاه زعفران از طریق استفاده از کودهای شیمیایی یا کود npk و کود ارگانیک و آلی انجام می شود. تجربه و مطالعات نشان داده است که استفاده از کود حیوانی و شیمیایی در کنار هم می تواند برای عملکرد خوب این محصول مناسب باشد. کود حیوانی مزایای بسیاری برای تقویت زمین دارد.

این کود منبع غنی از عناصر مختلف به صورت طبیعی است. این عناصر با تجزیه شدن توسط میکروارگانیسم های مفید خاک برای گیاه قابل جذب می شود و در دسترس ریشه قرار می گیرد. کود حیوانی مزایای بسیاری دارد و مواد آلی و عناصر غذایی را به خاک برمیگرداند. کود حیوانی بافت خاک را سبک کرده و عناصر مورد نیاز گیاه را در دسترس ریشه قرار خواهد داد. برای استفاده از کود حیوانی بهترین روش زیر خاک کردن کود است که دچار اکسید شدگی و آبشویی نگردد. در ادامه به مزایای کود حیوانی به عنوان کود مخصوص زعفران می پردازیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

میزان مصرف کود حیوانی به عنوان کود مخصوص زعفران

کود حیوانی اگر در زمان و مقدار مناسب استفاده شود و از کود کمپوست شده با کیفیت استفاده شود تاثیرات بی نظیری خواهد داشت. زعفران با انواع کود های حیوانی می تواند بخش زیادی از نیاز های خود را تامین کند و با کود حیوانی سازگار شده است.

رشد و باردهی زعفران با کوددهی مناسب و استفاده از کود مخصوص زعفران رابطه مستقیم دارد. بر طبق تحقیقات 40 تا 80 درصد از عملکرد زعفران به کوددهی مناسب و 1 تا 10 درصد از عملکرد و رشد بوته ها به آبیاری مناسب بستگی دارد. بررسی های انجام شده در پنج منطقه اصلی زعفران کاری بیانگر این است که حدودا 19 درصد این مناطق از کود حیوانی استفاده می کنند. مقدار مصرف این کود به ازای هر هکتار در مناطق مختلف متفاوت است اما حدودا 20 تا 80 تن می باشد.

انواع مختلفی از کود حیوانی از قبیل کود گاوی، مرغی، گوسفندی و … برای زعفران استفاده می شود. متوسط مصرف کود حیوانی متفاوت است. مثلا کود گاوی (12 تن در هکتار) گوسفندی (8 تن در هکتار) و یا مرغی (4 تن در هکتار) مصرف می شود.  بیشترین تاثیر را کود گاوی روی محصول زعفران دارد. کود حیوانی باعث افزایش تخلخل در خاک، هوادهی بهتر خاک، ظرفیت بالای نگهداری خاک، تعادل مناسب بین عناصر غذایی و تبادل بهتر بین مواد غذایی و ریشه میگردد. به طور کلی کود حیوانی خاک رو پوک می کند و رشد پیاز و ریشه داخل خاک راحت تر انجام می شود.

مراحل رشدی زعفران

اندام های زیر زمینی بوته كه به آن بنه مادری می گویند دارای جوانه ها یا مناطق مریستمي است . در اثر رشد این مریستم ها، بنه های جدیدی به نام بنه دختری در سطح بنه مادری ایجاد مي شود. با افزایش رشد بنه های دختری در طي فصل رشد، بنه مادری نیز به مرور کوچک می شود و از بین می رود . هر بنه فقط یک سال زنده می ماند و برای سال آینده تولید بنه های جدید می کند. شرایط رشدی مناسب و استفاده از کود مخصوص زعفران باعث میشود که تبدیل بنه مادری به دختری قوی تر انجام شود و بنه های دختری به راحتی در شروع رشد بتوانند بزرگ و قوی آغاز کنند.

به صورت کلی گیاه زعفران در مناطق آب و هوایی کشورمان و در منطقه خوراسان شش مرحله رشدی اصلی دارد.

  1. مرحله ركود که اواخر اردیبهشت تا اواخر مهر ادامه دارد.
  2. از اواخر مهر تا اواخر آبان کگیاه شروع به گلدهی می کند.
  3. تشكيل و آغاز رشد بنه های دختری در اواخر آبان تا اواخرآذر.
  4. مرحله مياني رشد بنه های دختری در اواخر آذر تا اواخر دی ماه.
  5. مرحله نهایي رشد بنه های دختری در اواخر دی تا اواخر فروردین و
  6. تحليل رشد ریشه و آغاز دوره ركود اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت.
کود مخصوص زعفران
کود مخصوص زعفران

عناصر مورد نیاز در کود مخصوص زعفران

عنصر نیتروژن

عنصر نیتروژن در گیاه زعفران باعث رشد گل و بنه های دختری در اواخر فصل رشد می شود. نیتروژن از جمله عناصر متحرک است و میتواند از اندام های هوایی به ریشه نیز منتقل شود، در نتیجه می توان این عنصر را به صورت محلول پاشی نیز مصرف کرد. در پایان فصل رشد نیتروژن موجود در برگ ها با خشک شدن برگ به بنه های دختری منتقل می شوند. نیتروژن معمولا از طریق منابع کود آلی و همچنین مخلوط کردن کود اوره با خاک قبل از کاشت تامین می شود.

عنصر پتاسیم

پتاسیم از اصلی ترین عناصر برای تقویت و افزایش میزان گلدهی در زعفران است. پتاسیم سومین عنصر اصلی و اساسی مورد نیاز تمامی گیاهان از جمله زعفران است. کود پتاسیم با نماد K نشان داده می شود و به عنوان کود زایشی برای افزایش گلدهی و افزایش رشد ریشه استفاده می شود. کمبود پتاسیم در زعفران با ناسالم و بی حال شدن گیاه نمایان می شود. برگ های گیاه زعفرانی که دچار کمبود پتاسیم هستند زرد رنگ است و ریشه ها کوچک می ماند.

پتاسیم باعث غلیظ شدن شیره گیاهی می شود. پتاسیم سیستم دفاعی را تقویت کرده و باعث مقاوم تر شدن گیاه در برابر آفات و بیماری ها می گردد. همچنین با ضخیم کردن دیواره سلولی گیاه را مقاوم تر کرده و به رشد گیاه و ریشه کمک می کند. پتاسیم باعث حفظ آب می شود، تعادل داخلی کاتیون ها (یون مثبت) و آنیون ها (یون منفی) درگیاهان را تنظیم کرده، به این معنی که یون‌های مثبت و منفی داخل گیاه به تعادل می رسند و همچنین باتولید پروتئین داخل گیاه زعفران باعث انرژی دادن به گیاهان برای رشد سالم ترمی شوند.

عنصر فسفر

فسفر دومین عنصر مورد نیاز انواع گیاهان است. این عنصر در ساخت پروتئین های سلولی و اسید نوکلئیک ها تاثیر دارد. خاک های مناطق خشک و نیمه خشک با کمبود فسفر مواجه هستند چرا که میزان ماده آلی در خاک کم و PH قلیایی است و درصد کربنات خاک زیاد است. فسفر باعث رشد ریشه و رشد بنه می گردد و از این لحاظ بسیار اهمیت دارد.

کود مخصوص زعفران چیست
کود مخصوص زعفران چیست

کود مخصوص زعفران چیست؟

کوددهی برای زعفران و استفاده از کود مخصوص زعفران برای مناطق مختلف متفاوت است. هر مزرعه بسته به شرایط آب و هوایی  و ارتفاع از سطح دریا شرایط زمین و کودهی متفاوت خواهد بود. زعفران معمولا در سه نوبت آبیاری میشود. آبیاری اول حدودا از اوایل تا اواخر مهر ماه انجام می شود. بسته به شرایط آب و هوایی مختلف، تاریخ اولین آبیاری نیز متفاوت است. آبیاری دوم از اوایل تا اواخر آبان ماه انجام می گردد.

پس از برداشت زعفران باید محلول پاشی انجام گردد. این محلول پاشی ها به منظور تقویت بنه های دختری برای سال آینده انجام می شود و سایز بنه ها را افزایش می دهد.

اگر در طی پاییز و زمستان بارندگی صورت نگیرد، باید آبیاری سطحی در اواخر اسفندماه انجام شود. دلیل این کار پیشگیری از خشکی بیش از اندازه محیط اطراف پیازهای زعفران است.

در ادامه برای راحتی شما جدولی برای تغذیه زعفران تهیه کردیم. این جدول شامل کود های مخصوص زعفران است.

 

مرحله رشدی
نوع استفاده
نوع کود
عناصر موجود در کود
قبل کاشت زعفران
کودپاشی و دیسک
چالکود تانسو
کود کامل دارای همه عناصر ماکرو و میکرو
آب اول
آبیاری
هومی استار / 30-10-5 آرمافرت
هیومیک اسید و فولویک اسید/ازت زیاد، فسفر و پتاسیم
آب دوم
آبیاری
آمین استار /5-5-45 آرمافرت
آمینو اسید/ازت، فسفر و پتاسیم زیاد
بعد برداشت گل
محلولپاشی
20-20-20 آرمافرت
کود کامل دارای عناصر ماکرو
نیمه اول بهمن
محلولپاشی
کلات آهن و روی تانسو
آهن و روی
دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت