کود زودرسی میوه ها

بازدید: 3,818 بازدید
کود زود رسی میوه چیست
3.5/5 - (4 امتیاز)

همه ما می دانیم که با شرایط کم آبی و فقر عناصر در اکثر مناطق ایران و به دنبال آن شیوع انواع آفات و بیماری ها، باغداری بسیار پر هزینه و سخت شده. پس تولید یه محصول با کیفیت و فروش به موقع و خوب آن چه برای مصارف داخلی و چه صادرات اهمیت زیادی برای باغداران دارد.

بازار پسند شدن میوه ها و تولید محصولی با کیفیت ظاهری خوب به شرایط زیادی بستگی دارد. اگر شرایط آب و هوایی متناسب با محصول دارید، آبیاری ها منظم است ،کیفیت آب و خاک خوب است ،رقم خوبی برای کاشت استفاده کردید، آفات و بیماری ها به خوبی کنترل میکنید و شرایط محیطی محیا است ، می توان یه محصول فوق العاده را  با روش های کود دهی اصولی و در مناسب ترین زمان به بازار عرضه کرد. چرا که هر چقدر کوددهی خوبی داشته باشیم اگر این شرایط مطلوب را نداشته باشیم نمی توانیم محصول خوبی تولید کنیم.  پس استفاده از کود زودرسی میوه ها برای درختان میوه و صیفی جات و گیاهان جالیزی اهمیت به سزایی دارد. در این مطلب همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

تاثیر ژنتیک و رقم گیاه در زودرسی میوه:

ژنتیک خود گیاه تاثیر بسیاری در زودرسی میوه ها دارد. در ارقامی که میوه ها دیررس هستند با کوددهی مناسب و اصولی نیز نمیتوان میوه ها را زودتر از موعد به بازار رساند. کود زودرسی میوه زمانی اثر می کند که ژنتیک گیاه به طور زودرس باشد. پس قدم اول در زودرس کردن میوه ها، انتخاب رقم های زودرس در کاشت نهال است. هنگام انتخاب نهال باید به این نکته توجه کنید و از منابع معتبر و مورد اعتماد نهال را خریداری کنید.

آب و هوا:

شرایط آب و هوایی تاثیر بسیاری در زودرس کردن میوه ها دارد. اکثر میوه ها به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب برای رسیدن نیاز دارند. با سرد شدن ناگهانی هوا و نوسانات دمایی در زمان تولید یا رسیدن میوه ها ممکن است تنش به گیاه وارد شود و میوه ها دیرتر از موعد برسند. شرایط آب و هوایی تنها در گلخانه ها قابل کنترل است و در فضای بیرون و باز به صورت موثر قابل کنترل نمی باشد. استفاده از کود آمینو اسید می تواند برای رفع این مشکلات مفید باشد. پس اولین کود زودرسی میوه ها آمینو اسید است.

این کود غذای آماده ی گیاه محسوب می شود. گیاهان برای انجام تمامی فهالیت های حیاطی خودشان نیاز به آمینو اسید ها دارند که این مواد را با مصرف انرژی بسیاری می سازند. استفاده از کود های آمینو اسید باعث می شود که انرژی گیاه به جای تولید آمینو اسید به سمت مصارف دیگر برود و به کلامی دیگر انرژی گیاه دو چندان می شود. در نتیجه آمینو اسید انرژی زا می تواند گیاه را در برابر بسیاری از تنش های محیطی مانند نوسانات دمایی، آفات، بیماری ها و جا به جایی مقاوم کند.

بسیاری از مشکلات محیطی مانند حمله ی آفات و بیماری ها یا مشکلات دیگری که ممکن است گیاه با آن درگیر شود باعث ضعیف شدن گیاهان می شوند. این مشکلات گیاهان را ضعیف می کند و این ضعف باعث می شود که انرژی کمتری به میوه ها برسد و در نتیجه رسیدن میوه ها به تاخیر می افتد.

حالا سوال این است که چه کودهایی برای پیش رسی و افزایش طعم و رنگ میوه ها و درشت شدنشان می شود استفاده کرد؟

اصلی ترین عناصری که بیشترین تاثیر را در باردهی و زودرسی میوه دارد پتاسیم و کلسیم است.

کود زودرسی میوه پتاسیم:

پتاسیم علاوه بر افزایش باردهی و افزایش سایز میوه ها در طعم دهی به میوه ها هم کاربرد دارد و با افزایش آنتوسیانین داخل میوه باعث افزایش قند در محصول می شود. رنگ گیری و طعم گیری محصول به منزله رسیدن آن است. پس پتاسیم اصلی ترین کود زودرسی میوه ها است.  عنصر پتاسیم پر مصرف ترین عنصر برای میوه ها نیز هست و باید چندین نوبت در سال به طرق مختلف مثل چالکود، آبیاری و یا محلول پاشی برای درختان استفاده شود.

کود زودرسی میوه
کود زودرسی میوه

کود زودرسی میوه کلسیم:

قبل از مصرف پتاسیم بهتر است از کلسیم استفاده شود. کلسیم نیز از جمله بهترین کود زودرسی میوه ها در نظر گرفته می شود. کلسیم تقسیم سلولی را زیاد می کند و کمک می کند میوه در حین درشت شدن ترک نخورد. کلسیم را بهتر است به صورت محلول پاشی استفاده کنید و ترجیحا با بقیه کودها مخلوط نکنید. همچنین کود کلسیم برای افزایش استحکام ساقه ها و همچنین افزایش طول مدت انبارداری میوه ها نیز موثر است و آن را بیشتر می کند. کلسیم جز عناصر پر مصرف برای انواع گیاهان محصوب می شود.

این عنصر را می توان با استفاده از انواع کود های کلسیم مایع و پودری تامین کرد. کود کلسیم مایع با برند تجاری تانسو از جمله کود های تولیدی شرکت آرمان بذر سپاهان است و با داشتن بیش از 22 درصد کلسیم محلول در آب  می تواند به خوبی نیاز گیاه را به این عنصر برطرف کند. این عنصر همچنین مانند آمینو اسید می تواند تا حدودی گیاه را نسبت به آفات و بیماری ها نیز مقاوم کند.

نکته : از منابع پتاسیمی که به همراه خود کلر دارند استفاده نکنید. این کار سیگنال‌های منفی به گیاه خواهد داد که برای گیاه مخرب خواهد بود. از پتاسیم‌هایی استفاده کنید که تمام کاتیون آن جذب گیاه شده و به همراه خود کلر نداشته باشند.

کود زودرسی میوه عناصر میکرو:

منیزیم ، عناصر میکرو مثل آهن و همچنین انواع آمینو اسید ها نیز در رنگ گیری و طعم دهی به میوه ها و  بخصوص زودرس کردن میوه ها دخالت دارند و برعکس مصرف بیش از حد عناصری مثل نیتروژن باعث کاهش طعم و رنگ میوه ها و تاخیر در رسیدن آنها می شود. آهن باعث افزایش سبزینگی و کلرفیل در گیاهان می شود و منیزیم هم وظیفه نسبتا مشابهی با آهن دارد. برای تامین آهن مورد نیاز درختان می توان از کود کلات آهن یا کلات آهن و روی تانسو تولیدی شرکت آرمان بذر سپاهان استفاده کرد.

این کود دارای بیش از 7 درصد عنصر آهن به فرم کلات است که به راحتی توسط ریشه ی گیاهان در خاک های نامناسب و شور هم جذب می شود. هسته ی مرکزی کلروفیل، منیزیم می باشد. همچنین منیزیم در تولید هیدروکربن ها و مواد قندی موثر است. برای برطرف کردن نیاز گیاهان به منیزیم می توان از کود سولفات منیزیم استفاده کرد. این کود دارای  بیش از 14 درصد منیزیم و 13 درصد  گوگرد می باشد. گوگرد موجود در کود نیز خاک را ضد عفونی کرده و اسیدی می کند و برای گیاه نیز مفید و قابل استفاده است.

تهیه کود زودرسی میوه:

ما تمامی کود هایی که برای درختان مورد نیاز است را در سبد کالایی آرمان بذر موجود داریم. انواع کود زودرسی میوه که در این مقاله ذکر شد مانند کود پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و آمینو اسید با برند های مختلف در آرمان بذر سپاهان موجود هستند. مصرف همه این کودها اگر با برنامه تغذیه ای خوب و مناسب نباشد ممکن است نتیجه عکس بدهد و خلاف انتظار عمل کند پس این کودها را با توجه به نیاز گیاه و با مشاوره با کارشناس استفاده کنید. برای مشاوره و خرید کود زودرسی میوه با مشاورین ما تماس بگیرید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت