آماده سازی زمین کشاورزی + نکات اساسی در آماده کردن زمین برای کشت

بازدید: 2,093 بازدید
آماده سازی زمین کشاورزی
3.4/5 - (5 امتیاز)

عملیات آماده سازی زمین کشاورزی و مراحل آن اهمیت فراوانی در کیفیت و کمیت محصولات شما دارد. برخی از افراد بدون توجه کافی به این مرحله انتظار برداشت محصولات با کیفیت و پر بازده از زمین های کشاورزی خود را دارند. در این مقاله شما را با مهمترین مراحل آماده سازی زمین کشاورزی آشنا می کنیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

 شخم زدن زمین

5 دلیل برای شخم زدن زمین:

شخم زدن زمین جزو مهمترین مراحل آماده سازی زمین برای کشاورزی است که در مراحل اولیه آماده کردن زمین نقش به سزایی داشته و می تواند در بهبود کیفیت محصول نهایی بسیار تاثیر گذار باشد.

1.طبق بررسی های انجام شده توسط محققان شخم زدن زمین خاکهای حامل باکتری های مفید برای تثبیت ازت را در مناطق مختلف پراکنده کرده و باعث تامین مقداری از ازت مورد نیاز گیاه می شود .

2.شخم زدن زمین باعث پوک شدن خاک و جدا شدن خاکهایی که به صورت کلوخه در آمده اند و یا سله بسته اند می شود .

3.شخم زدن خاک و یا زیرو رو کردن خاک باعث ایجاد اختلاط بین خاکهای سطح زیرین خاک با سطح بالایی آن و اختلاط خاکهای مرطوب زیریمن با خاکهای خشک رویی می شود .

4.همانطور که می دانیم در زمینهایی که کشت قبلی به تازگی برداشت شده بقایای گیاهی آنها طی 6 ماه تا یکسال پوسیده شده می تواند به عنوان سبز کود استفاده شده و نقش موادی آلی مغذی را در خاک داشته باشند .

5.شخم زدن زمین همچنین آفات و انواع بیماری گیاهان موجود در سطح زیرین خاک و همچنین لانه های حاوی تخم آنها را از بین برده و مانع آسیب و خسارت به محصول بعدی خواهد شد.

 روش های کود دهی و سمپاشی کردن زمین

پس از شخم زدن زمین با توجه به اینکه برای کشت محصول نیاز به خاکی مغذی و مملو ازعناصر ماکرو و میکرو برای جوانه زنی و رشد گیاه داریم باید کود دهی طبق استانداردهای موجود انجام شود . طبق اصول کوددهی درزمان مناسب و مکان مناسب می توان کیفیت خاک ومتعاقب آن کیفیت محصول را افزایش داد.

به طور مثال پس از شخم زنی و قبل از کشت محصول می توان از کود ارگانیک حاوی آمینواسید مثل کود مایع تانسو، کود آمین استار، کود ایگل و کود آراز از شرکت آرمان بذر سپاهان استفاده کرد. که بسیار در جوانه زنی بذر رشد ریشه ،رشد ساقه، گلدهی ومیوه دهی تاثیرگذاراست. یا بعضی از کودهای میکرو مانند آهن و منگنز که در اثر هوا دیدگی کانیها آزاد شده و به شکل دو ظرفیتی وارد محلول خاک می شوند . این شکل قابل استفاده گیاهان می باشد .

مکانیزم عملکرد کود کشاورزی در آماده سازی زمین کشاورزی

در اثر ترکیب با یون هیدروکسیل و یا اکسید شدن بیولوژیکی این عناصر به شکل غیرمحلول و درنتیجه غیرقابل استفاده گیاه درمی آیند. در خاکهای قلیایی به علت تشکیل ترکیبات هیدروکسید و اکسید آهن و منگنز غیر محلول کمبود این عناصر متداول کمبود این عناصر متداول است، گیاهانی که به کمبود آهن حساس می باشند شامل رز، بلوط،آزالیا ، معین اتجار و خیلی از درختان میوه و درختان زینتی  می باشند. غلات و گیاهان علفی ازجمله نیشکر نیز در خاکهای قلیایی دچار کمبود منگنز می شوند. در صورتی که کشتها به صورت متداول باشند و پس از برداشت محصول کشت بعدی شروع میشود بهتر است از کودهای کامل مثل کامل کود 20 20 20 آرمافرت شرکت آرمان بذر سپاهان که علاوه برتامین کودهای ماکرو حاوی کودهای میکرو مانند آهن ،روی ، بورو منگنز و مولیبدن می باشد .

یا به طور مثال کمبود مس در خاکهای آلی تازه تشکیل شده و خاکهای شنی شسته شده برای برخی گیاهان وجود دارد .از علائم کمبود مس در گیاه کلروز و کاهش رشد ، افتادگی برگ وپژمرده شدن را می توان مشاهده کرد. که با استفاده از کلات میکرو تانسو می توان تمام علائم کمبود را نه تنها در کمبود مس بلکه در کمبود علائم سایرعنصرمیکرو می توان استفاده کرد .

در صورتی که بیماری در محصول عواملی غیر از کمبودها تشخیص داده شد مثلا قارچ طوقه گیاه یا آفات مختلف باید اقدام به سمپاشی نمود .

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت