کود مرغی برای زمین شور

بازدید: 355 بازدید
کود مرغی برای زمین شور
Rate this post

کود مرغی کودی کامل است که از فرآوری فضولات مرغی، پر، غذای باقی مانده و مواد بستر مانند نی و یونجه، براده های چوب کاج یا سرو، علوفه، برگ ها و کاغذهای بازیافتی تولید می شود. این کود سرشار از عناصر درشت مغذی و ریز مغذی شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، روی، منگنز و … است که برای رشد و نمو گیاه ضروری است و به عنوان منبعی طبیعی و کارآمد برای تغذیه گیاهان در کشاورزی به بهبود کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی کمک کند.

کود مرغی نه تنها عامل تغذیه کننده گیاه است بلکه با افزودن ماده آلی به خاک منجر به بهبود ساختار خاک، حفظ رطوبت، افزایش قابلیت زهکشی و هواد هی بیشتر در خاک می گردد.

با کاربرد این کود دسترسی ریشه گیاه به عناصر غذایی و رطوبت آسان تر می شود و منجر به ایجاد گیاهان سالم تر و پربارتر می شود. این کود از آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه که از مشکلات رایج در کشاورزی است ممانعت می کند. خاک هایی با مواد آلی بالاتر کمتر مستعد فرسایش هستند و عناصر غذایی را بهتر حفظ می کند.

از طرفی مواد آلی موجود در کود مرغی به تغذیه میکروارگانیسم های مفید خاک می رسد و در نتیجه عناصر غذایی موجود در ماده آلی سریعتر تجزیه شده و به راحتی در اختیار گیاهان قرار می گیرد. کود مرغی حاوی میکروارگانیسم های مفیدی نیز می باشد که به تجزیه مواد آلی، آزادسازی عناصر غذایی و بهبود ساختار خاک کمک می کنند.

کود مرغی برای طیف وسیعی از گیاهان از جمله سبزیجات، درختان، گل ‌ها یا درختچه‌ های زینتی مناسب است و عناصر غذایی لازم برای انواع گیاهان را فراهم می کند، با این حال باید توجه داشت که چنانچه کود مرغی به طور کامل پوسیده نشود منجر به گیاه سوزی در گیاهان می گردد. از طرفی مصرف کود مرغی به صورت تازه و پوسیده نشده دارای نیتروژن بالایی است که باعث رشد بیش از حد رویشی و مانع از رشد میوه و گل می گردد.

آیا کود مرغی برای زمین شور استفاده می شود؟

اگرچه کود مرغی را به دلیل خواص ارزشمند تغذیه ای آن برای گیاهان، اکسیر طلایی می گویند اما کاربرد هر نوعی از کود مرغی می تواند عوارضی چون افزایش شوری را در خاک ایجاد کند.

خاک، بستر رشدی گیاه است و گیاهان عناصر غذایی مورد نیاز خودشان را از طریق ریشه های خود از خاک جذب می کنند، در صورتی که شوری خاک زیاد باشد رشد ریشه داخل خاک مختل می شود و جذب عناصر توسط گیاه با مشکل روبه رو می شود.

لذا تولید کود مرغی که ضمن حفظ ارزش های غذایی خود، نه تنها خاک را شور نکند بلکه به کاهش شوری خاک کمک کند نیاز به تخصص و تجربه دارد.

در سراسر جهان به منظور افزایش بهره وری دام و طیور و به حداکثر رساندن بازده اقتصادی، به طور معمول نمک های معدنی را به خوراک دام و طیور اضافه می کنند که این امر منجر به افزایش شوری در فضولات و در نتیجه کود حیوانی حاصل از آن ها می گردد. از طرفی بسیاری از کمپانی های تولید کود ترکیباتی چون ویناس، ملاس و … را در فرآوری و کمپوست کردن کود های مرغی استفاده می کنند که متاسفانه منجر به شوری بیشتر خاک پس از استعمال این کود می گردد و عوارض جبران ناپذیری را برای گیاه و محیط زیست بر جای می گذارد. شوری خاک که در انگلیسی soil salinity گفته می شود به میزان نمک یا املاح موجود در خاک که در رشد گیاهان موثر است گفته می شود. کاتیون ‌هایی چون سدیم، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و آنیون ‌هایی مانند بی ‌کربنات، سولفات، نیترات و کلراید ازجمله املاحی هستند که منجر به ایجاد شوری در خاک ‌ها می ‌شوند.

کاهش شوری خاک با کود مرغی آرمان بذر سپاهان

 

آرمان بذر سپاهان با تیم حرفه ای تحقیقاتی خود طی سال ها تجربه، کود مرغی ویژه ای سرشار از مواد مغذی تولید کرده اند که با ترکیب مناسبی از عناصر درشت مغذی و ریز مغذی، رشد رویشی و زایشی گیاه را بهبود می بخشد. این کود رشد ریشه و جوانه زنی را تسریع می‌ کند و باعث افزایش گل دهی و ایجاد شکوفه‌ های بزرگ و معطر می ‌شود.

علاوه بر این، به عنوان یک اصلاح کننده مناسب خاک، منجر به بهبود ساختار، حفظ رطوبت، زهکشی و هوا دهی بهتر خاک می گردد. اسید آمینه و هیومیک اسید موجود در این محصول جذب عناصر غذایی توسط گیاهان را بهبود می بخشد و به افزایش مقاومت در برابر تنش های محیطی کمک می کند. وجود اسیدهای آلی موجود در این کود باعث کاهش شوری خاک و بهبود ساختار خاک می گردد. با کاربرد این کود می ‌توانید از گیاهان سالم‌تر، با کیفیت تر و باردهی بیشتر بهره مند شوید. جهت مشاوره برای خرید کود مرغی برای زمین شور با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

بیشتر بخوانید: آبیاری بعد از کود دهی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت