کوددهی در آبیاری بارانی

بازدید: 243 بازدید
کوددهی در آبیاری بارانی
Rate this post

آبیاری بارانی یکی از روش ‌های مؤثر آبیاری است که در آن آب به صورت باران مصنوعی بر سطح زمین و گیاهان پاشیده می‌ شود. این روش برای کوددهی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کوددهی در آبیاری بارانی امکان توزیع کود را از طریق لوله ‌کشی و  پمپاژ محلول کودی به لوله ها و رساندن آن به آبپاش ها فراهم می کند، سپس مخلوط آب و کود به قطرات کوچکی مانند باران تبدیل شده و به محلول پاشی کودی بر روی گیاهان منجر می شود. در این مقاله، نحوه کوددهی در آبیاری بارانی، مزایا، معایب و سایر جنبه‌ های مرتبط با این روش بررسی می ‌شود.

مزایای کوددهی در آبیاری بارانی:

کوددهی در آبیاری بارانی به دلایل زیر مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کارایی بالا درتأمین عناصر غذایی: این روش عناصر مورد نیاز گیاهان را به صورت محلول پاشی تامین می کند و امکان توزیع نسبتا یکنواخت کود را در مزارعی با سطح بستر هموار فراهم می‌ کند.

صرفه ‌جویی در زمان و هزینه :راه اندازی سیستم آبیاری بارانی اگرچه آسان اما نیاز به سرمایه دارد. پس از راه اندازی دیگر نیازی به صرف هزینه های زیادی برای نیروی کار نخواهد بود و از این بابت این روش را مقرون به صرفه می کند. به منظور محلول پاشی کود نیز می توان از این سیستم استفاده کرد و منجر به کاهش نیاز به ماشین ‌آلات کشاورزی و کارگر برای پخش کود خواهد بود.

کاهش اثرات مخرب زیست ‌محیطی :در صورت تنظیمات دقیق به کاهش هدر رفت کود و جلوگیری از آلودگی منابع آبی کمک می کند.

کوددهی در مناطق وسیع: سیستم کوددهی در آبیاری بارانی بهترین روش برای تغذیه گیاهان به صورت محلول پاشی در مناطق بزرگ و مسطح کشت است. آبپاش های چرخشی می توانند مسافت های بسیار وسیع را پوشش دهند. از طرفی لوله های آبی که آب را به آبپاش ها می رسانند در زیر زمین قرار می گیرند تا مانع از حرکت ماشین های کشاورزی نشود.

تجهیزات مورد نیاز کوددهی در آبیاری بارانی:

سیستم کوددهی با آبیاری بارانی شامل پمپ‌ها، لوله‌ها، نازل‌ها، مخازن کود (برای نگهداری و تهیه محلول کود(، پمپ ‌های تزریق کود (برای تزریق دقیق و کنترل شده کود به سیستم آبیاری) و فیلترها (برای حذف ذرات معلق و جلوگیری از گرفتگی نازل‌ها) می باشد.

مراحل کوددهی در آبیاری بارانی:

انتخاب کود مناسب: به منظور کوددهی در آبیاری بارانی، کود های محلول در آب یا مایع که به راحتی در سیستم آبیاری بارانی تزریق می شوند مناسبند. در اختلاط کودی نیز باید دقت شود که در طی واکنش ها رسوب ایجاد نشود.

تهیه محلول کودی : در مخزن مقدار مناسبی آب و کود با هم  مخلوط شود تا محلول یکنواختی به دست آید.

تنظیم پمپ ‌های تزریق: میزان کوددهی را بر اساس نیاز گیاهان و توصیه ‌های کشاورزی تنظیم و به سیستم آبیاری بارانی تزریق می کند.

آبیاری بارانی: محلول کودی در لوله ها وارد شده و با رسیدن به نازل ها به صورت باران مصنوعی بر روی سطح مزرعه پاشیده می شود.

معایب کوددهی در آبیاری بارانی:

کوددهی در آبیاری بارانی
کوددهی در آبیاری بارانی

هزینه اولیه بالا: هزینه سرمایه گذاری مورد نیاز برای خرید تجهیزات سیستم آبیاری بارانی زیاد است. اگرچه پس از نصب هزینه کارگر برای آبیاری و محلول پاشی کود حذف می شود و در نهایت طراحی این سیستم مقرون به صرفه خواهد بود.

اتلاف کود: در برخی شرایط، اتلاف کود به دلیل تبخیر و باد بردگی می تواند بالا باشد و همچنین در صورت عدم تنظیم پاشش غیر یکنواخت صورت می پذیرد.

نیاز به مدیریت دقیق: تنظیم دقیق میزان کود و آب برای جلوگیری از مشکلاتی مانند شور شدن خاک یا کمبود عناصر غذایی ضروری است. اگر ترکیب غذایی نامتعادل باشد یا سیستم به خوبی تنظیم نشده باشد، کوددهی بیش از حد ممکن است اتفاق بیفتد و باعث آسیب جدی (گیاهسوزی) یا حتی مرگ گیاهان شود.

پایش مداوم سیستم: بررسی و نگهداری منظم تجهیزات آبیاری برای جلوگیری از گرفتگی و خرابی ضروری است. احتمال گرفتگی آبپاش ها در صورت نامحلول بودن کودها و ایجاد رسوب در کود های مصرفی وجود دارد. پس در انتخاب کود باید دقت لازم به عمل آید و از فیلترهای مناسب استفاده شود.

عدم کوددهی عمقی به ریشه: سیستم کوددهی بارانی به عمق خاک نفوذ نمی کند و اگر نیاز باشد آب و کود به ریشه برسد ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا آب کافی به ریشه گیاهان برسد.

رشد علف های هرز: کوددهی در آبیاری بارانی می تواند خطر رشد علف های هرز را افزایش دهد. هنگامی که تمام سطح باغ کوددهی می شود، آب به گیاهان غیر هدف نیز می رسد، که می تواند منجر به افزایش علف های هرز شود.

کوددهی ناهمگن: چنانچه آبپاش ها هماهنگ و تنظیم نباشد، استفاده از آن ها می تواند منجر به آبیاری و کوددهی ناهمگن شود. آبپاش‌ها در مناطق نزدیک به خود کود سنگین ‌تری می ‌دهند و کود کمتری را به مناطق دورتر از سر آبپاش‌ها می‌رسانند، که منجر به توزیع نابرابر کود می ‌شود. از طرفی، گیاهان بلند و بزرگ نیز می توانند مانع از رسیدن آب به گیاهان پشت خود شوند.

نتیجه‌گیری

کوددهی در آبیاری بارانی روشی کارآمد و مؤثر برای بهبود تغذیه گیاهان و افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی است. با انتخاب کود های مناسب، تنظیم دقیق تجهیزات و پایش مداوم سیستم، می‌توان از مزایای این روش بهره‌مند شد و رشد بهینه گیاهان را تضمین کرد. نیاز به مدیریت دقیق و هزینه ‌های اولیه بالا از جمله چالش ‌های این روش است که باید به آن‌ها توجه شود.

 

بیشتر بخوانید: نحوه تزریق کود در آبیاری قطره‌ ای

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت