کاشت بادام زمینی

بازدید: 7,528 بازدید
کاشت بادام زمینی
4.1/5 - (7 امتیاز)

کاشت بادام زمینی در زمین کشاورزی

کاشت بادام زمینی این روز ها رونق بسیاری پیدا کرده است و این بخاطر سود اقتصادی بسیار خوب آن است. بادام زمینی از گیاهان خانواده بقولات است که مصرف آجیلی دارد و بعد از نارگیل مهم ترین گیاه روغنی است. این گیاه دارای دانه ‌های روغنی با حدود 40 تا 50 درصد روغن و 30 تا 35 درصد پروتئین می ‌باشد.

این گیاه بومی مناطق جنوبی آمریکا است و بیشتر در کشور های هندوستان، چین و آمریکا کاشت و تولید می شود.  بادام زميني با نام‌ هاي انگليسي (Peanut, Groundnu)، و نام علمي (Arachis hypogaea L.) از تيره پروانه آسايان می باشد كه در ايران آن را پسته زميني، بادام كوهي و پسته شامي نيز مي ‌نامند. در این مطلب همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

گیاهشناسی بادام زمینی

گیاهشناسی بادام زمینی
گیاهشناسی بادام زمینی

گیاه بادام زمینی بوته ای با ارتفاع 30 تا 50 سانتی متر است. کاشت بادام زمینی از طریق بذر انجام می شود و دارای ساقه ای راست می باشد. برگ ‌های آن مرکب از دو زوج برگچه است و گل ‌های آن دو نوع متفاوت به رنگ زرد که پس از تلقیح، دمِ گل خم می ‌شود و به سطح خاک می‌ رسد و سپس کم‌ کم در خاک فرورفته، میوه در داخل خاک پدید می ‌آید. گل در گیاه بادام زمینی در روی ساقه ها تشکیل می شود و میوه در زیر زمین و در خاک تشکیل می گردد.

گیاه بادام زمینی برگ های زیادی دارد و ریشه ی اصلی آن تا عمق 100 سانتی متری در خاک فرو می رود. برگ های گیاه بادام زمینی به شکل پنجه ای، دو برگچه ای و پوشیده از کرک است. در حدود یک ماه و نیم بعد از کاشت بادام زمینی شروع به گلدهی می کند و گل هایی کوچک به رنگ زرد روی بوته ها پدیدار می شود. دانه ‌های بادام‌ زمینی دارای رنگ سفید مایل به زرد و شکلی تخم ‌مرغی است که در پوسته ای ضخیم قرار گرفته است. در زمان برداشت، مغز بادام زمینی کاملا به پیله چسبیده و بسیار تر است و طعمی تلخ و ناپسند دارد که با خشک شدن و فراوری آن طعم مساعدی پیدا می کند.

آب و هوای مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی

برای کاشت بادام زمینی آب و هوای گرمسیری و حاره ای نیاز است. کاشت بادام زمینی در آب و هوای معتدل نیز ممکن است انجام گیرد. بادام زمینی برای رشد به دمای بالا نیاز دارد. دمای بهینه برای این گیاه بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد می ‌باشد. دمای محل کشت بادام زمینی نباید از 10 درجه سانتی‌گراد پایین تر بیاید. حداقل دما برای جوانه زنی بذر بادام زمینی ۱۵ و حداکثر 35 درجه سانتی گراد است. کاشت بادام زمینی معمولا بعد از پایان دوره ی سرما آغاز می شود که این زمان در مناطق جنوبی اواخر بهمن ماه و در مناطق شمالی ایران اواخر فروردین ماه می شود

آب مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی

گیاه بادام زمینی در مقایسه با دیگر گیاهان آجیلی مانند بادام درختی نیاز به آب کمتری دارد. فاصله بین هر دو آبیاری در کاشت بادام زمینی بسته به نوع خاک و شرایط اقلیمی متفاوت است اما به صورت متوسط به سه دسته تقسیم می شود. دسته اول کاشت بادام زمینی به صورت غرقابی است که در این روش گیاه 20 تا 25 روز یکبار نیاز به آبیاری دارد. در روش آبیاری قطره ای کاشت بادام زمینی این زمان به 10 تا 15 روز یکبار کاهش می یابد و در نهایت در روش بارانی کاشت بادام زمینی هر 15 روز یکبار  آبیاری انجام می شود.

خاک مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی

خاک مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی
خاک مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی

در کاشت بادام زمینی، خاک اهمیت زیادی دارد چرا که این محصول در خاک تولید می شود و رشد می کند. خاک مخصوص کاشت بادام زمینی باید خاکی بسیار سبک باشد و می توان خاک هایی با بافت شنی ، لومی و لومی شنی را برای این گیاه مناسب دانست. زهکشی خاک مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی بسیار اهمیت دارد و باید زهکشی بسیار زیاد باشد. زهکشی خاک به معنی نفوذ سریع آب در خاک است.

بهترین کود مخصوص بادام زمینی

بادام زمینی از گیاهان پر سودی است که با تغذیه ای درست و اصولی می توان سود دهی آن را چند برابر کرد. تهیه برنامه کودی برای بادام زمینی توسط متخصصان کشاورزی و با بررسی زمین مزرعه شما و کمبود ها و سمیت عناصر موجود در خاک تهیه می شود بنابرین بهتر است که قبل از کاشت بادام زمینی آزمایش خاک انجام گیرد. در صورتی که بعد از انجام آزمایش های مختلف متوجه کمبود هایی در خاک شدید می توانید قبل از کاشت بادام زمینی کود های مربوط به همان کمبود را به خاک اضافه کنید. کود های اوره، سولفات پتاسیم و فسفات از کود های اصلی مصرف شونده در خاک است. کود های آلی مانند انواع کود حیوانی و کود مرغی نیز برای زمین سودمند هستند و می توانند عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان بخصوص نیتروژن را تامین کنند.

تقویت بذر بادام زمینی برای جوانه زنی بهتر و پر قدرت تر این گیاه عملکردی فوق العاده دارد. کود هیومیک اسید مایع هومی پلاس کودی بسیار قوی و ارگانیک است که برای بذر مال انواع بذور مانند بادام زمینی استفاده می گردد و بسیار موثر است. کود هیومیک اسید هومی پلاس علاوه بر بذر مال در مرحله ی چند برگی بوته ی بادام زمینی نیز تاثیر دارد. به هر میزان گیاه ریشه قوی و گسترده تری داشته باشد بوته ای قوی و محصول بیشتری تولید می کند. مصرف کودهای هیومیک اسید در این مرحله بیشتر روی بالا بردن میزان نفوذپذیری و جذب ریشه، مناسب کردن شرایط برای رشد ریشه، اصلاح بافت وکم کردن اسیدیته خاک پیرامون ریشه و همچنین انتقال مواد مغذی اثر خواهد گذاشت.

این نکته لازم به ذکر است که بادام زمینی در دسته ی گیاهان لگومه دسته بندی می شود. این گیاهان با همزیستی با قارچ های مایکوریز می توانند نیتروژن موجود در جو را به نیتروژن  مصرفی گیاهان تبدیل می کند.

از طرفی عناصر مختلف در بهبود کیفیت محصول بادام زمینی موثر است به طوری که برای مثال عنصري مانند گوگرد نقش بیشتري بر سنتز روغن در بوته هاي بادام زمینی دارد و همچنین عنصر کلسیم موجود در گچ می تواند عملکرد را از طریق افزایش کل ماده خشک گیاه و تعداد غلاف در گیاه بهبود بخشیده و باعث افزایش وزن صد دانه در بادام زمینی شود.

برنامه کودی گیاه بادام زمینی

در جدول زیر برنامه جامع و کاملی به منظور راحتی خاطر شما از کاشت بادام زمینی قرار دادیم. این جدول برنامه ای کامل و جامع از کود های مورد نیاز جهت تامین عناصر و کودهای مورد نیاز توسط بادام زمینی است. کود های پیشنهادی موجود در این جدول تماما از سبد کودی جامع آرمان بذر سپاهان انتخاب شده است چرا که این کود ها با داشتن بهترین کیفیت و همچنین بالا ترین قیمت می تواند خیال شما را از کاشت بادام زمینی راحت کند.

  زمان مصرف طریقه مصرف نوع کود عناصر موجود در کود
1 آماده سازی زمین قبل از کاشت خاکی کود سولفات پتاسیم و اوره فسفات آرمافرت نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد
2  برگدهی آبیاری ایگل هیومیک اسید، فولویک اسید، پتاسیم
محلول پاشی سیفر استار آلژنیک اسید، ماده آلی، پتاسیم، آمینو اسید
3 قبل از گلدهی آبیاری ان پی کا 10-52-10 نیتروژن، فسفر، پتاسیم
محلول پاشی آمین استار آمینو اسید، نیتروژن
4 در زمان گلدهی و تشکیل غلاف آبیاری اول 5-5-45 آرمافرت ازت، فسفر، پتاسیم، عناصر میکرو، آمینو اسید، فولویک اسید
محلول پاشی کلسیم بور تانسو کلسیم، بور، آمینو اسید، نیتروژن
5 زمان تشکیل دانه و پر شدن دانه ها آبیاری گوگرد مایع تانسو گوگرد، پتاسیم
محلول پاشی پتاسیم 45 درصد مایع پتاسیم

نویسنده: مهندس نیلوفر مسیبی، کارشناس ارشد گیاهپزشکی

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت