کود کامل چیست و درباره آن چه می دانید؟

بازدید: 2,248 بازدید
کود کامل چیست
5/5 - (1 امتیاز)

کود کامل چیست و درباره آن چه می دانید؟

کود کامل یا کود NPK از جمله پر مصرف ترین انواع کود کشاورزی در دنیاست و در علم کشاورزی این نوع کود می تواند با تامین مواد مغذی و عناصر مورد نیاز گیاهان به رشد مطلوب آنها کمک کند. عناصر تشکیل دهنده کود کامل چیست؟ نیتروژن/ فسفر/ پتاسیم (NPK از حرف اول نام انگلیسی این عناصر گرفته شده است) هستند که هر گیاهی در طول دوران رشد خود به آنها نیاز دارد. در این مقاله همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

ازت+ پتاسیم+ فسفر= کود کامل

همانطور که گفتیم، کودهای کشاورزی با توجه به محتویات و مواد مغذی درون آنها به انواع مختلف دسته بندی می شوند. در این دسته بندی کودهایی کامل تلقی می شوند که سه ماده مغذی یا عنصر اساسی مذکور در بالا را دارا باشند؛ این سه عنصر همان عناصر ازت (نیتروژن)، پتاسیم و فسفر هستند. اما حال می خواهیم بررسی کنیم که چگونه این سه عنصر می توانند تمامی نیازهای یک گیاه را در طول دوران رشد تامین کنند و در واقع کود حاصل را به کود کامل تبدیل نمایند؟ در واقع نقش کود کامل چیست و چگونه به گیاه کمک میکند؟

کود کامل چیست
کود کامل چیست

ازت یا نیتروژن موجود در کود کامل از برگ های گیاه محافظت می کند و به سالم نگه داشتن آنها کمک می نماید در حالی که فسفر نقش بسیار پر رنگی در رشد ریشه گیاهان دارد. در این میان پتاسیم موجود در این نوع کود پر مصرف نیز سلامت عمومی گیاه و سیستم ایمنی آن را تقویت و به باروری و گلدهی گیاهان گلدار کمک می کند. پس هر کودی که دارای این سه عنصر حیاتی و مغذی گیاهان باشد، کامل تلقی می شود.

با توجه به این تعریف می توان گفت کودهایی که یک یا دو عنصر از این سه عنصر مغذی (نیتروژن، پتاسیم و فسفر) را دارا باشند کود کامل نیستند و به آنها کود ناقص گفته می شود. توجه داشته باشید که کودهای کامل با ترکیب کردن چندین کود شیمیایی به وجود آمده و با نام تجاری یا برند خاصی در بازار عرضه می شوند. برخی از کودهای کامل را برای مصارف خاصی همچون استفاده جهت تقویت و رشد درختان مرکبات در نظر می گیرند که فرمولاسیون خاص خود را دارند و این موضوع در مورد کودهای با مصارف متفاوت دیگر نیز صادق است.

کاربرد های کود کامل چیست؟ کود کامل برای پرورش و تقویت رشد چه نوع گیاهانی به کار گرفته می شود؟

کود کامل برای پرورش و تقویت رشد چه نوع گیاهانی به کار گرفته می شود؟
کود کامل برای پرورش و تقویت رشد چه نوع گیاهانی به کار گرفته می شود؟

اما فرمولاسیون کود کامل چیست؟ این کود فرمولاسیون های مختلف می تواند برای تقویت رشد و تغذیه انواع گیاهان در هر شرایط محیطی رشدی به کار گرفته شود. از این نوع کود می توان برای تغذیه انواع درختان، گل ها، گیاهان گلخانه ای، سبزیجات و حتی چمن استفاده نمود؛ از منظری دیگر و با توجه به بستر رشد گیاه می توان گفت این نوع کود هم برای گیاهانی که بستر رشد آنها خاک های کشاورزی و هم برای گیاهانی که بستر رشد آنها گلدان و سایر ظروف است می تواند به کار گرفته شود. به جهت سهولت پخش این نوع کود غالبا آن را به صورت گرانوله یا پلت تولید و روانه بازار می کنند.

استفاده از هر نوع کود کشاورزی از جمله کود کامل برای احیای خاک صورت می گیرد

اما نکته مهم در استفاده از این کود این است که میزان مناسب استفاده از کود کامل چیست ؟بایستی به یاد داشته باشید که هر نوع کود کشاورزی هر چند که به ظاهر راه حلی جهت تقویت و تغذیه گیاهان تلقی می شود اما در واقع مکملی برای حفظ سلامت خاک و احیای آن است. پس میزان و نوع کود تکمیلی بایستی با توجه به شرایط خاک و نیازهای گیاه تشخیص داده شود.

از این موضوع می توان نتیجه گرفت، باغدارانی که از در جهت تقویت زمین های کشاورزی خود از کیسه های سنگین و حجم بالایی از انواع کود، بدون انجام مطالعات و بررسی های علمی لازم، استفاده می کنند لزوما بازدهی بالا و محصولات مرغوب تری را مشاهده نخواهند کرد. چرا که انواع کودها دارای درصد های متفاوتی از مواد مغذی هستند که بایستی با توجه به شرایط، به استفاده از آنها جهت تقویت رشد و تغذیه گیاهی خاص استفاده نمود.

خرید اینترنتی کود کامل

جهت خرید از راه دور کود کامل در بستر اینترنت و به صورت تلفنی می توانید از خدمات ما در شرکت آرمان بذر سپاهان، وارد کننده انواع کود ارگانیک و شیمیایی، استفاده کنید. عرضه انواع کود از برترین برندها، تضمین قیمت، تحویل محصول خریداری شده در کوتاه ترین زمان ممکن، پشتیبانی 24 ساعته و … از جمله مزایای استفاده از خدمات شرکت ماست که موجب جذب بالای مشتریان و جلب رضایت صد در صدی آنها در طول مدت فعالیت شرکت شده است.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت