کود مخصوص بادمجان (برنامه تغذیه و کوددهی بادمجان)

بازدید: 7,618 بازدید
کود مخصوص بادمجان
4.6/5 - (101 امتیاز)

اهمیت و استفاده از کود مخصوص بادمجان

بادمجان از جمله گیاهان صیفی و بسیار خوش طعم و لذیذ در زنجیره غذایی ما انسان ها است. این گیاه بومی هندوستان بوده و به مرور زمان به سراسر دنیا صادر شده و در آن مناطق کشت گردیده است. نام علمی گیاه بادمجان Solanum melongena است و در خانواده سیب زمینی و جز گیاهان علفی طبقه بندی می شود. بادمجان گیاهی برای مناطق گرم است و به نور آفتاب مستقیم، حداقل 8 ساعت در روز احتیاج دارد. این محصول در دمای کمتر از 55 درجه فارنهایت رشد و نمو ندارد و گیاه از بین می رود.

در ایران نیز بادمجان در مساحت ای زیاد کاشت و مصرف می شود. انواع مختلفی از بادمجان به شکل معمولی،  دلمه ای و قلمی و در رنگ های مختلف در ایران موجود می باشد. امروزه با محدود شدن آب و مواد غذایی داخل خاک و مشکلات عمده ی پیش روی کشاورزی ایران، بهره وری بالا و بازدهی مناسب از زمین های کشاورزی از دغدغه های اصلی کشاورزان و مسئولان است. روش های کود دهی اصولی و استفاده از برنامه تغذیه ای مناسب در کاشت محصولات مختلف از جمله بادمجان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در این مقاله تلاش داریم که کود مخصوص بادمجان را به شما معرفی کرده و در مورد زمان و نحوه ی مصرف آن توضیح دهیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

انتخاب بهترین کود مخصوص بادمجان

بادمجان برای رشد و باردهی معمولا نیاز به کود پیدا می کند. کود مخصوص بادمجان در بازار کودی وجود خارجی ندارد و به یک کود خاص محدود نمی گردد. کود مخصوص بادمجان شامل مجموعه ای از کود های مختلف به منظور رشد، باردهی و نمو این محصول است. برای این منظور می توان از انواع کود ارگانیک و شیمیایی استفاده کرد.

زمان استفاده از هر کود و عنصر مورد نیاز گیاه در مراحل رشدی مختلف متفاوت است. برای مثال کود پتاسیم باید در مرحله میوه دهی استفاده شود و اگر در آن مرحله اشتباها از کود های نیتروژن دار استفاده کنید گیاه باردهی کمی پیدا کرده و رشد علفی انجام می دهد. در ادامه عناصر مورد نیاز بادمجان در مراحل رشدی مختلف را یاداور می شویم.

کود مخصوص بادمجان قبل از کاشت

در اکثر مناطق ایران می توان زمین زراعی را قبل از کاشت محصول با انواع کود های حیوانی و کمپوست شده تقویت کرد تا گیاه در طول فصل رشد به میزان کمتری از کود های مایع و پودری احتیاج پیدا کند و دچار کمبود عناصر کمتری گردد. استفاده از کود حیوانی علاوه بر مزیت های زیادی که دارد دارای مضراتی نیز هست. برای مثال بذر علف های هرز موجود در این کود باعث افزایش میزان علف های هرز در این مزرعه می گردد.

بدین منظور می توان در حین آماده سازی زمین ۳۰ تا ۴۰ تن در هکتارکود دامی پوسیده و یا ۱۰ تن در هکتار کمپوست و یا ۳ تن در هکتار کود مرغی را با خاک مزرعه مخلوط نمود.  برای پیشگیری از مشکلات پیش روی کود های حیوانی می توان از انواع کود های گرانول قبل از کاشت برای تقویت زمین استفاده کرد. این مدل کود های گرانول به عنوان کود های کند رها شناخته می شوند و به مرور زمان عناصر موجود در خودشان را آزاد می کنند و گیاه از آنها استفاده می کند. کود های گرانول قبل از کاشت محصول با خاک سطحی مخلوط می شود و معمولا به صورت کامل است و تمامی عناصر ماکرو و میکرو را موجود دارد.

کود مخصوص بادمجان در زمان انتقال نشا

نشا، حساس ترین مرحله رشدی گیاه است. بادمجان را معمولا در خزانه ای نشا کاری می کنند و پس از رشد کافی به زمین اصی منتقل می کنند. در این مرحله گیاهچه به انواع آفات و بیماری ها حساس است. تنش های دمایی و سرد و گرم شدن هوا نیز می تواند به نشا ی تازه کاشت شده آسیب بزند.

کود آمینو اسید از کود هایی است که باعث قوی شدن گیاه در برابر تنش های محیطی می شود. این کود باعث می شود که تمام انرژی گیاه صرف مقابله با تنش گردد و گیاه انرژی اضافه ای بابت ساخت آمینو اسید مصرف نکند. از ای رو در این مرحله استفاده از آمینو اسید توصیه می گردد. همچنین در مرحله اول رشدی، گیاهچه تازه کاشت شده احتیاج به ریشه های قوی داخل خاک دارد. ریشه ی هر گیاه اندام جذب کننده ی عناصر غذایی و آب برای آن گیاه است. هرچقدر ریشه قوی تر باشد می تواند در عمق خاک گسترش پیدا کند و عناصر غذایی را از عمق خاک جذب کند. برای تقویت و رشد ریشه دو کود نقش اساسی و اصلی دارند.

در درجه اول کود فسفر است که باعث رشد ریشه می گردد و در درجه دوم کود هیومیک اسید. فسفر همچنین انرژی گیاه را افزایش داده و باعث گل انگیزی نیز می شود. هیومیک اسید علاوه بر گسترش ریشه باعث بهبود بافت خاک، افزایش جذب عناصر، افزایش مواد آلی خاک و تنظیم PH خاک نیز می گردد.

بهترین کود مخصوص بادمجان برای رشد چیست؟
بهترین کود مخصوص بادمجان برای رشد چیست؟

کود مخصوص بادمجان در زمان رشد رویشی

نیتروژن عنصر اصلی در رشد رویشی است. این عنصر پر مصرف ترین ماده غذایی برای گیاهان است. نیتروژن باعث افزایش برگدهی، رشد رویشی و افزایش طول ساقه می گردد. این عنصر را در اوایل رشد برای برگدهی بهتر و رشد بیشتر بوته های بادمجان استفاده می کنند. کود اوره معروف ترین کود دارای نیتروژن است که از قدیم الایام برای انواع محصولات صیفی و سبزی استفاده می شود. این کود ممکن است باعث تجمع نیترات در گیاهان گردد و سلامت انسان ها را به خطر بیاندازد.

کود مرغی مایع کودی ارگانیک است و با داشتن درصد نیتروژن بالا به فرم آلی است و می تواند جایگزین خوبی برای انواع کود های اوره و غیر ارگانیک باشد. مصرف این کود به صورت آبیار انجام می گردد و تاثیر چشم گیری در افزایش برگدهی و رشد رویشی گیاه خواهد داشت.

 

کود مخصوص بادمجان در مرحله گلدهی و تشکیل میوه

در این مرحله تعداد گل بیشتر  و پیرو آن قوی بودن بوته در حدی که بتواند گل را نگه داشته و تبدیل به میوه کند باعث افزایش باردهی و میوه دهی و نهایتا تناژ کلی محصول می گردد. پس برای برداشت خوب و اقتصادی باید تعداد گل و میوه را روی هر بوته افزایش داد و بوته را به قدری قوی کرد که توانایی پشتیبانی و تولید محصول با کیفیت را داشته باشد. پتاسیم اصلی ترین عنصر در این مرحله است.

این عنصر باعث افزایش گلدهی، میوه دهی، درشت شدن میوه و در کل افزایش کیفی و کمی محصول می گردد. برخی از عناصر میکرو مانند آهن، منگنز و روی نیز در این امر دخیل هستند.

برنامه غذایی مخصوص بادمجان

 

 

مرحله رشدی
روش مصرف
کود پیشنهادی
عناصر موجود در کود
پس از انتقال نشا به زمین اصلی
آبیاری اول/محلول پاشی/آبیاری دوم
12-61-00 آرمافرت/آمین استار/هومی پلاس
نیتروژن، فسفر، آمینو اسید، فولویک اسید/نیتروژن، آمینو اسید/پتاسیم، هیومیک اسید، فولویک اسید
رشد رویشی و افزایش برگدهی
آبیاری /محلول پاشی
کود مایع مرغی/سیفر استار
عناصر ماکرو و میکرو/آلژنیک اسید، ماده آلی، پتاسیم، آمینو اسید
افزایش گلدهی
آبیاری/محلول پاشی
گوگرد مایع تانسو/کلات میکرو مایع تانسو
گوگرد، پتاسیم/تمامی عناصر میکرو، آمینو اسید، گوگرد
تشکیل میوه و درشت شدن میوه
آبیاری /محلول پاشی/آبیاری
12-12-36 آرمافرت/کلسیم مایع تانسو/5-5-45 آرمافرت
نیتروژن، فسفر، پتاسیم/نیتروژن، کلسیم، بور، آمینو اسید/نیتروژن، فسفر، پتاسیم
دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت