کود مخصوص انگور

بازدید: 3,748 بازدید
کود مخصوص انگور چیست؟
4/5 - (2 امتیاز)

انگور از جمله میوه هاییه که از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده و به طوری که منشأ این میوه خوش آب و رنگ رو ایران زمین میدونن و هنوز هم در خیلی از نقاط کشور مورد کشت و کار قرار میگیره. اما این میوه محبوب علاوه بر شرایط مورد نیاز عموم گیاهان از جمله نیاز به نور، آب کافی، دما و خاک مناسب و … برای داشتن حداکثر عملکرد نیاز به کود مخصوص و مواد غذایی داره و بنابراین آشنایی با این عناصر مورد نیاز و تأمین شون اهمیت زیادی داره. پس ما اینجاییم تا کمک کنیم راجع به کودهایی که میتونن برداشت خوشه های با کیفیت و پربار انگور رو براتون تضمین کنند، اطلاعات بدیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

 

انگور تغذیه شده با عناصر مورد نیاز
انگور تغذیه شده با عناصر مورد نیاز

– مهمترین عناصری که درخت انگور بهشون نیاز داره (عناصر کود مخصوص انگور)

انگور هم مثل اکثر گیاهان به عناصر ضروری و پرمصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز داره و علاوه بر اینها برای رشد مناسب نیازمند عناصری از قبیل کلسیم، منیزیم، مس، بر و به ویژه روی، آهن، منگنز نیز هست که بایستی نسبت به تأمین کافی و به موقع شون اقدام کرد. به علاوه کاربرد انواع کود ارگانیک و زیستی میتونه اثرات مثبتی بر درخت انگور و میوه های اون داشته باشه که در ادامه بیشتر بهشون می پردازیم.

در همین ارتباط نکاتی وجود داره که باید بهش توجه کنین:

– اولاً باید بدونین که جذب کود مخصوص و مواد غذایی توسط درخت به آرامی صورت میگیره، بنابراین هیچ وقت برای تأمین نیازهای درخت انگورتون منتظر بروز علائم کمبود نشین و قبل از آن که کار از کار بگذره و کیفیت و کمیت میوه به شدت تحت تأثیر قرار بگیره و افت کنه، اقدام به کوددهی کنین.

– دومین موردی که باید بهش توجه کنین اینه که با توجه به خاصیت آهکی خاک تاکستان های موجود در ایران، در زمان انتخاب کود، به ترکیبات و فرمولاسیون اون ها توجه کنید.

– نکته دیگه ای باید بهش توجه کنین اینه که حتما قبل از استفاده از کود و عناصر، آزمایش های مربوط به خاک مزرعه و برگ انگور رو انجام بدین و بعد با توجه به نیاز گیاه و پس از مشورت با کارشناسان و متخصصین تغذیه گیاه، عناصر مورد نیاز و کود مخصوص انگور رو به صورت متعادل در تاکستان به کار ببرید.

افزایش کیفیت محصول انگور با استفاده از کود مخصوص انگور
افزایش کیفیت محصول انگور با استفاده از کود مخصوص انگور

مزایای انواع کود مخصوص انگور که میتونین برای انگور استفاده کنین

– فواید کودهای حاوی هیومیک اسید در انگور:

حتما تا حالا شنیدین یا به تجربه براتون ثابت شده که هر چه رنگ خاک تیره تر باشه، اون خاک هوموس و مواد آلی بیش تری داره، برای کشاورزی مرغوب تره و به طور کلی خاک غنی تری محسوب میشه؛ بعلاوه هرچه خاک تیره تر باشه، جذب نور رو هم افزایش میده و بنابراین باعث رشد و نمو بهتر و بیشتر گیاه میشه! در واقع یکی از بهترین، ریشه ای ترین و پایدارترین کارهایی که شما میتونین در راستای بهبود کارکرد و عملکرد گیاه و افزایش بازدهی مزارع و باغاتتون انجام بدین، بهبود کیفیت خاک با استفاده از افزایش مواد آلی و هوموس موجود در اونه!

اما چطوری میتونین با کود مخصوص انگور خاک غنی تری داشته باشین؟

با اضافه کردن مواد ارگانیک! اسیدهیومیک بهترین اصلاح کننده ایه که میتونین برای بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی به خاک اضافه کنید و بهتره پس از ظاهر شدن خوشه ها از اون استفاده کنین. بدین صورت علاوه بر اصلاح ساختار خاک مزرعه و باغ، امکان جذب عناصر و مواد غذایی توسط گیاه رو افزایش میدین، درخت انگور خودتونو در برابر انواع تنش و آفات و بیماری ها مقاوم تر میکنین و علاوه بر اینها، باعث تقویت سیستم ریشه گیاه نیز میشین.

کود مخصوص انگور
کود مخصوص انگور

– فواید استفاده از کودهای دامی در انگور:

کودهای دامی نیز که از دیرباز تاکنون مورد توجه زارعین و باغداران بوده است، با توجه به مقادیر بالای مواد آلی و عناصر اصلاح کننده و بهبود دهنده خاک هستند و میتونن جذب مواد آلی توسط گیاه رو افزایش بدن. البته باید توجه کنین که بهتره از کودهای دامی به طور پوسیده و در اواخر زمستان به صورت چالکود و به همراه سایر کودها استفاده شه.

– فواید استفاده از اسیدهای آمینه در انگور

یکی دیگه از کودهایی که استفاده از اون در انگور خالی از لطف نیست و میتونه فواید زیادی به همراه داشته باشه، کودهای مخصوص حاوی اسید آمینه یا کود آمینو اسید است. چرا که اسیدآمینه ها مسئول ساخت پروتئین هستند و از طرفی بخش مهمی از ترکیبات موجود در گیاه رو اسیدهای آمینه تشکیل میدن که این پروتئین ها نقش مهمی در فعالیت های متابولیکی و واکنش های ساختاری گیاه ایفا میکنند. در واقع استفاده از این ترکیبات میتونه باعث افزایش فتوسنتز، افزایش جذب عناصر خاک، افزایش مقاومت گیاه در برابر حمله آفات، بیماری ها و تنش های محیطی و همچنین تقویت سیستم ایمنی گیاه بشه. به علاوه استفاده از اسیدآمینه در گیاه گرده افشانی رو بهبود می بخشه و با افزایش کیفیت میوه انگور، ماندگاری اون رو نیز افزایش میده.

– فواید استفاده از ورمی کمپوست در انگور

ورمی کمپوست یکی دیگه از انواع کودهای آلی مخصوصه که میتونه در انگور مورد استفاده قرار بگیره که توسط کرم های خاکی تولید میشه. این کود حاوی هورمون های محرک رشد، انواعی از ویتامین ها و همچنین عناصر مورد نیاز گیاهه و بنابراین میتونه فواید زیادی برای درخت به دنبال داشته باشه. این کود همچنین باعث افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش رنگ، طعم و کیفیت میوه انگور میشه.

– فواید استفاده از کودهای شیمیایی NPK:

تاکنون انواع کودهای آلی و فواید استفاده از اونها در انگور مورد بحث قرار گرفت، اما خوبه بدونین که در اکثر موارد کودهای آلی و دامی مکمل کودهای شیمیایی هستن و به عبارتی باعث اثربخشی بیشتر و بهتر اون ها میشه؛ اما برای فراهم کردن بهترین شرایط رشدی برای گیاه باید علاوه بر موارد قبل، کود مخصوص و ویژه ای رو انتخاب کنین که حاوی عناصر مهمی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، روی، منیزیم، گوگرد و آهن باشه و بتونه نیاز گیاه به تمامی عناصر پرمصرف و ریزمغذی ها رو مرتفع کنه.

بنابراین توجه داشته باشین که با توجه به شرایط خاکی تاکستان و نیاز گیاه، از کود NPKی مناسب استفاده کنین تا بتونین بهترین کیفیت و بیشترین بازدهی رو داشته باشین. استفاده از کود NPK ی مناسب و غنی شده با عناصر ریزمغذی مقاومت گیاهتون در برابر بیماری ها رو افزایش میده، رسیدگی رو تسریع میکنه و باعث زودرسی میشه، کیفیت و عطر و طعم میوه ها رو بهبود میده و در نهایت منجر به افزایش وزن حبه ها انگور و خوشه میشه.

دسته بندی برنامه کودی گیاهان بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت