کمپوست و کود چه تفاوتی دارند؟

بازدید: 194 بازدید
کمپوست و کود چه تفاوتی دارند
Rate this post

آیا می دانید کمپوست و کود چه تفاوتی دارند؟ کمپوست و کود هر دو برای تامین عناصر غذایی مورد نیاز در گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند، اما این دو ماده از نظر ترکیب و عملکرد متفاوت هستند. کمپوست و کود دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما متفاوت از هم هستند. کمپوست، مواد ارگانیکی است که از تجزیه مواد آلی مانند برگ و علوفه، ضایعات غذا و کود دامی ساخته می شود و فرآیند تجزیه آن ها توسط میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، قارچ ها و کرم ها انجام می پذیرد.

این ماده به عنوان اصلاح کننده ی خاک، ساختار خاک را بهبود می بخشد،  pHخاک را تنظیم می کند، عناصر غذایی ضروری برای گیاه را فراهم می کند، توانایی حفظ رطوبت در خاک را بالا می برد، به سرکوب بیماری ها و آفات گیاهی کمک می کند و در نهایت فعالیت میکروبی خاک را افزایش می دهد. در دنیای باغبانی از کمپوست به دلیل فواید بی شمارش به عنوان طلای سیاه یاد می شود. کمپوست، راه حلی عالی برای بهبود کیفیت خاک است.

از سوی دیگر، کود ماده ای است که برای تامین یک یا چند عنصر غذایی مورد نیاز برای رشد گیاه به خاک اضافه می شود و منجر به بهبود رشد و سلامت گیاه می گردد. کود ها می توانند ارگانیک یا شیمیایی باشند و معمولاً عناصر غذایی خاص را در مقادیر و زمان مشخص برای گیاه فراهم می کند و باعث رفع فوری کمبود عناصر غذایی در گیاهان می شوند. در صورتی که کمپوست عناصر غذایی را به آرامی در اختیار گیاه قرار می دهد.

عناصر غذایی موجود در کمپوست و کود چه تفاوتی دارند؟

کمپوست یک اصلاح کننده طبیعی خاک و منبعی از مواد مغذی آهسته رهش برای گیاهان است. حاوی انواع درشت مغذی ها و ریز مغذی ها از جمله نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، کلسیم، منیزیم و بور است.

از طرف دیگر، کود منبع تغذیه ای هدفمند برای گیاهان است و به گونه ای فرموله می شود که حاوی مقادیر مختلفی از NPK (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) و سایر ریز مغذی ها با نسبتی دقیق است تا نیاز گیاهان مختلف را در مراحل مختلف رشدی برآورده کند. کمپوست معمولاً نسبت به بیشتر کودها دارای NPK کمتری است، اما حاوی مواد مغذی دیگری است که ممکن است کودها نداشته باشند.

به طور کلی، استفاده از کود و کمپوست برای کشاورزان مفید است. کمپوست می تواند ساختار خاک و سلامت خاک را در دراز مدت بهبود بخشد، در حالی که کود می تواند مواد مغذی خاصی را به صورت فوری برای گیاهان فراهم کند. استفاده بیش از حد از کود می تواند منجر به عدم تعادل مواد مغذی در خاک شود و در دراز مدت به گیاهان آسیب برساند و منجر به اسیدی یا شور شدن خاک گردد.

زمان مصرف کمپوست و کود چه تفاوتی دارند؟

کمپوست معمولاً به عنوان اصلاح کننده خاک استفاده می شود، به این معنی که قبل از کاشت در خاک مخلوط می شود. همچنین می توان از آن در سطوح بالایی خاک و در اطراف گیاهان استفاده کرد. کاربرد کمپوست به زمان حساس نیست، زیرا می توان آن را در هر زمانی از سال استفاده کرد. اما کاربرد کودها به زمان حساس است. زمان مصرف کود بسته به نوع کود، نوع گیاه و مراحل رشدی می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، کودهای آهسته رهش معمولاً یک یا دو بار در سال استفاده می شوند، در حالی که کودهای تند رهش ممکن است لازم باشد هر چند هفته یکبار در طول فصل رشد تکرار شوند.

اثرات زیست محیطی

کمپوست کردن روشی سازگار با محیط زیست برای بازیافت مواد ارگانیک و کمک به چرخه مواد غذایی در طبیعت است. این روش به کاهش زباله های آلی در محل های دفن زباله، به حداقل رساندن انتشار متان و ایجاد محیط زیست پایدار کمک می کند. از طرف دیگر، کودهای شیمیایی می توانند اثرات منفی بر محیط زیست داشته باشند،  باعث آلودگی آب و خاک و همچنین آسیب رساندن به میکروارگانیسم های مفید و کرم های خاکی شوند.

اگرچه کودهای ارگانیک از مواد طبیعی ساخته می شوند و می توانند برای سلامت خاک و گیاه مفید باشند، اما همیشه بهترین انتخاب برای هر موقعیتی نیستند. از تصورات غلط رایج در مورد کود این است که کودهای ارگانیک همیشه بهتر از کودهای شیمیایی هستند. کودهای شیمیایی دارای نسبت مشخصی از عناصر غذایی هستند و در موارد بروز علائم کمبود، می توانند کمک بهتر و سریع تری را به گیاه داشته باشند. درنظر داشته باشید که ترکیبی متناسبی از کمپوست، کودهای شیمیایی و ارگانیک با نظر کارشناسان می تواند ضمن حفظ محیط زیست، بالاترین کارایی را برای گیاهان به ارمغان آورد. آرمان بذر سپاهان با بیش از 15 سال سابقه در تولید و واردات کودهای ارگانیک و شیمیایی، با کیفیت ترین کودها را مطابق با استاندارد جهانی در اختیار کشاورزان قرار می دهد. برای اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان آرمان بذر سپاهان مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت بین محلول پاشی و کود آبیاری چیست؟

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت