انواع روش های آبیاری سطحی و تحت فشار را بشناسید

بازدید: 3,005 بازدید
انواع روش های آبیاری سطحی و تحت فشار را بشناسید
Rate this post

در حالت کلی انواع روش آبیاری را در دو گروه روش های آبیاری سطحی و تحت فشار دسته بندی می کنند. بارزترین تفاوت بین این دو نوع آبیاری نوع نیرویی است که جهت توزیع آب در زمین کشاورزی به کار گرفته می شود. در آبیاری سطحی نیرویی که سبب پخش آب بر روی زمین می شود نیروی ثقل یا جاذبه زمین است در حالی که در آبیاری تحت فشار از ابزار و تجهیزاتی شامل انواع پمپ، لوله و پاشنده جهت پخش آب بر روی زمین استفاده می کنند. هر یک از این روش ها خود دارای زیر مجموعه هایی هستند که در زیر به طور خلاصه به بررسی آنها می پردازیم. پس همراه آرمان بذر سپاهان باشید.

روش های آبیاری سطحی در کشاورزی

روش های آبیاری سطحی در کشاورزی
انواع روش آبیاری سطحی در کشاورزی

آبیاری سطحی را می توان آبیاری سنتی نیز نامید؛ این روش خود شامل سه روش آبیاری نواری، کرتی و جویچه ای می شود. انواع روش های آبیاری سطحی دارای مزایا و معایبی هستند که این مزایا و معایب می توانند به ترتیب باعث ترغیب به استفاده یا عدم استقبال کشاورزان و باغداران از این روش ها شوند.

مزایا و معایب استفاده از روش های آبیاری سطحی

مزایای روش های آبیاری سطحی را می توان شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • این روش ها به سادگی و سنتی بودن مشهورند و از این رو در استفاده از آنها به هیچ گونه وسیله و دستگاه پیچیده ای نیاز نیست.
  • عدم نیاز به دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته در این شیوه ها باعث می شود که هزینه اولیه لازم که همان هزینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است پایین باشد.
  • در این روش ها همچنین نیازی به استفاده از برق و انرژی نیز وجود ندارد و بنابراین هزینه ها از این بابت نیز کاهش می یابند.

معایب آبیاری سطحی نیز شامل موارد زیر می شوند:

  • این شیوه های آبیاری از آنجایی که بر اساس نیروی جاذبه زمین مورد استفاده قرار می گیرند در زمین هایی که دارای شیب زیاد باشند قابل کاربرد نیستند. برای استفاده از این روش ها در زمین های دارای شیب زیاد و تند ابتدا بایستی زمین شیب بندی شود که این کار هزینه بالایی می طلبد.
  • در این روش ها از ابزار و تجهیزات پیچیده ای استفاده نمی شود و این موضوع باعث می شود کار نیروی انسانی برای انجام آبیاری کامل زمین های کشاورزی بیشتر شود.
  • بازدهی این شیوه های آبیاری پایین است و بنابراین آب زیادی در استفاده ز این روشها به هدر می رود.
  • از این روشها در خاک های شنی و سبک نمی توان استفاده کرد چرا که جریان آب می تواند باعث شسته شدن، حمل و ناهمواری خاک زمین کشاورزی شود.
  • در این شیوه ها دبی آب مورد استفاده برای آبیاری زمین کشاورزی بایستی بالا باشد.

روش های آبیاری تحت فشار در کشاورزی

روش های آبیاری تحت فشار در کشاورزی
انواع روش آبیاری تحت فشار در کشاورزی

روش های آبیاری تحت فشار روش های آبیاری نوین نیز نامیده می شوند. این روش ها را می توان در حالت کلی شامل دو دسته آبیاری بارانی و قطره ای در نظر گرفت. همانطور که نام روش های آبیاری بارانی پیداست در این روش ها با کمک پاشنده های مخصوص آب را مشابه به بارش باران بر روی گیاهان و زمین های کشاورزی می پاشند. در سیستم آبیاری قطره ای نیز از قطره چکان های مخصوص برای چکه کردن آب در قسمت های مخصوصی از زمین استفاده می کنند.

تفاوت های بین روش های آبیاری بارانی و قطره ای در سیستم های آبیاری تحت فشار کدامند؟

با توجه به شیوه آبیاری مذکور در مورد آبیاری بارانی و قطره ای می توان تفاوت بین این دو نوع آبیاری را شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • مساحتی از زمین که توسط شیوه آبیاری بارانی خیس می شود در مقایسه با شیوه قطره ای بسیار بیشتر است. آبیاری بارانی قادر به آبیاری تمام مساحت مزرعه و زمین کشاورزی است در حالی که آبیاری قطره ای فقط محدوده اطراف گیاه را آبیاری می کند.
  • آبیاری قطره ای نسبت به آبیاری بارانی نیاز به مصرف آب کمتری دارد و از این رو می توان گفت در این شیوه راندمان یا بازدهی آبیاری نیز بالاتر از شیوه بارانی است.
  • در آبیاری به شیوه بارانی نسبت به شیوه آبیاری قطره ای فشار آب بایستی بیشتر باشد.
دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت