روش هایی برای رفع شوری خاک

بازدید: 4,372 بازدید
راه های تضمینی رفع شوری خاک
3.5/5 - (6 امتیاز)

روش هایی برای رفع شوری خاک

راه های تضمینی رفع شوری خاک
راه های تضمینی رفع شوری خاک

رفع شوری خاک و آشنایی با روش های موثر برای انجام آن در صنعت زراعت و کشاورزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شوری خاک یا وجود املاح و نمک های بیش از حد تحمل گیاهان در خاک، می تواند تاثیر منفی بر رشد آنها بگذارد. علاوه بر این بازدهی زمین های کشاورزی را تا حد زیادی پایین بیاورد. در این مطلب با آرمان بذر سپاهان همراه باشید تا با مهم ترین روش ها و نکات در مورد رفع شوری خاک آشنا شوید.

شور شدن خاک چگونه اتفاق می افتد؟

دو عامل مهم ترین عوامل در ایجاد شوری خاک محسوب می شوند. عامل اول خشکسالی و وضعیت آب و هوای نامطلوب است. عامل دوم افزودن انواع کود کشاورزی حیوانی به خاک. هر دوی این عوامل می توانند خاک را به حالت قلیایی درآورند. همچنین تجمع املاحی چون املاح سدیمی را در خاک افزایش داده و موجب شوری آن شوند. این املاح از رسیدن هوا و آب به ریشه گیاهان ممانعت به عمل می آورند. همچنین با افزایش فشار اسمزی می توانند تعادل یونی خاک را بهم زده و قدرت جذب آب از طریق ریشه گیاهان را کاهش و به تدریج باعث وخیم تر شدن شرایط شوری خاک شوند.

در حالت کلی می توان گفت محصولات کشاورزی و زراعی در خاک های شور هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بازدهی خوبی نخواهند داشت و در برابر انواع آفات نیز بسیار سریع مقاومت خود را از دست داده و دچار آسیب می شوند.

با مهم ترین روش های رفع شوری خاک آشنا شوید

با مهم ترین روش های رفع شوری خاک آشنا شوید
با مهم ترین روش های رفع شوری خاک آشنا شوید

در ادامه در مورد مهم ترین روش ها جهت رفع شوری خاک صحبت کرده و به بررسی کوتاه هر یک از آنها می پردازیم.

آبشویی مهم ترین روش اصلاح خاک شور

آبشویی فرآِیندی است که به عنوان مهم ترین روش رفع شوری خاک شناخته می شود. در این فرآیند نمک های اضافی محلول در خاک را به صورت کامل شستشو داده و از خاک دور می کنند. اصلاح خاک با این روش به صورت کامل انجام شده و املاح آن به خوبی برطرف می شوند.

آبیاری زود به زود یا دوره آبیاری کوتاه

در آبیاری زود به زود یا دوره آبیاری کوتاه با کوتاه کردن فاصله دو آبیاری متوالی سعی می کنند از افزایش غلظت املاح و نمک ها در خاک بکاهند. این شیوه نیز روش موثر و پرکاربردی در جهت اصلاح خاک محسوب می شود.

اصلاح خاک و استفاده از کود کشاورزی : استفاده از کودهای مخصوص خاک های شور

کودهای مخصوص خاک های شور کودهایی هستند که خاصیت اسیدی داشته و می توانند قلیائیت خاک را تا حد زیادی تعدیل کنند. البته استفاده از کودهای اسیدی به منظور رفع شوری خاک بایستی با توجه به میزان شوری خاک صورت پذیرد تا از اسیدی شدن بیش از حد خاک نیز، که خود در مورد رشد و پرورش برخی از گیاهان مشکل آفرین است، جلوگیری شود.

استفاده از روش های نوین آبیاری باعث می شود نیازی به اصلاح خاک شور وجود نداشته باشد

استفاده از روش های نوین آبیاری باعث می شود نیازی به رفع شوری خاک وجود نداشته باشد
استفاده از روش های نوین آبیاری باعث می شود نیازی به رفع شوری خاک وجود نداشته باشد

در حال حاضر که همچون سایر علوم و صنایع، در صنعت کشاورزی نیز پیشرفت های قابل توجهی را به سبب رشد علم و فناوری شاهد هستیم. در استفاده از اغلب روش های نوین آبیاری زمین های کشاورزی، دیگر نیازی به نگرانی در مورد شوری خاک وجود ندارد. این خاک ها نیازی به اصلاح ندارند و به سبب پژوهش های به عمل آمده در استفاده از این روش ها می توان تاثیرات مثبتی را در رفع شوری خاک مشاهده کرد. از جمله روش های نوین آبیاری می توان به آبیاری قطره ای و آبیاری بارانی اشاره کرد. هر دوی این روش ها توانایی بی نیاز سازی خاک از فرآیندهای رفع شوری خاک را دارا می باشند.

گوگرد ارگانیک، عامل اسیدی شدن و اصلاح خاک شور

روش دیگر برای رفع شوری خاک استفاده از گوگرد ارگانیک به عنوان کود ارگانیک است. این عنصر با توجه به وجود آب، هوا و تامین دمای لازم واکنش می تواند بر روی خاک ریخته شده ایجاد اسید سولفوریک نماید. این اسید اسیدیته یا PH خاک را کاهش داده و آن را از حالت قلیایی در می آورد. با استفاده بیشتر گوگرد ارگانیک می توان خاک را به یک خاک اسیدی تبدیل کرد. البته استفاده از این عنصر بر روی خاکهای اسیدی که خود دارای PH کمتر از 7 هستند توصیه نمی شود. چرا که این کار می تواند منجر به کاهش بیش از اندازه اسیدیته خاک شود. شما میتوانید از گوگرد مایع تانسو آرمان بذر سپاهان نیز استفاده کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت