انواع کود تقویتی کشاورزی را بشناسید

بازدید: 5,087 بازدید
دسته بندی کلی انواع کود تقویتی
3.3/5 - (3 امتیاز)
انواع کود تقویتی کشاورزی را بشناسید
انواع کود تقویتی کشاورزی را بشناسید

استفاده از کود تقویتی کشاورزی برای انواع گیاهان به اندازه استفاده از قرص های تقویتی برای انسان ها حائز اهمیت است. هر گیاهی از چمن گرفته تا انواع درختان میوه همچون درختان مرکبات، پسته و … برای رشد و نمو خود به عناصری نیاز دارد که این عناصر را از بستر رشد خود، خاکی که در آن پرورش می یابد، تامین می کند. در برخی موارد، خاک یا بستر رشد گیاه فاقد مقدار کافی از عناصر مورد نیاز گیاه است و از این رو، خاک فقیر جهت رشد و پرورش نوع خاصی از گیاهان یا پوشش گیاهی محسوب می شود. در این شرایط چه باید کرد؟

در این شرایط در صورتی که عناصر مورد نیاز گیاه تامین نشود بازدهی کشاورزی بسیار پایین آمده و در مواردی حتی ممکن است گیاه بر اثر کمبود عناصر مورد نیاز خود بمیرد. اما به کمک علم و تولید انواع کود تقویتی هیچگاه این اتفاق نخواهد افتاد و صنعت کود به عنوان نجات دهنده انواع گیاهان و پوشش های گیاهی عمل می کند. انواع کود تقویتی می تواند نیازهای گیاه را تامین و تاثیر بسیار مثبت و چشمگیری در رشد گیاه داشته باشد. این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش بازدهی کشاورزی دارد و می تواند میوه ها و محصولاتی با کیفیت بالا را نتیجه دهد.

کود تقویتی چیست؟

کود تقویتی ماده است که به خاک یا بستر کشت گیاهان اضافه می شود و وظیفه تامین نیازهای گیاه را دارد. انواع کود تقویتی و نحوه مصرف آنها در صنعت کشاورزی فراوانند و نمی توان با ارائه لیستی آنها را معرفی کرد اما در حالت کلی می توان انواع کود تقویتی را از نظر شکل مورد استفاده آنها به کودهای به شکل گاز، محلول، کودهای پودری و گرانوله تقسیم بندی نمود.

نکته قابل توجهی که در مورد استفاده از کود تقویتی در زمین های کشاورزی وجود دارد آن است که بایستی دیدگاه استفاده از کود صرفا اصلاح خاک باشد. به عبارتی هر کودی که برای رشد و پرورش بهتر گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد اعم از کودهایی که قبل از کشت گیاه بر روی خاک استفاده می شوند و کودهایی که در حین کشت و پرورش گیاه در خاک مورد استفاده قرار می گیرند، همگی ابتدا اصلاح خاک انجام می دهند و سپس باعث تقویت رشد گیاه می شوند. این موضوع موضوعی کاملا قابل درک است چرا که رشد و پرورش مطلوب گیاه بسته به غنی بودن خاک و محیط کشت آن دارد و غنی شدن خاک با اصلاح آن از طریق استفاده از انواع کود تقویتی میسر می شود.

اصلاح خاک و استفاده از کود کشاورزی با افزایش نفوذپذیری آن، بالا بردن توان خاک در نگهداری آب، تغییر اسیدیته خاک تا مقدار مطلوب و اصلاح بیولوژیکی خاک نیز همراه است و تمام این موارد می توانند در کنار تامین عناصر مورد نیاز گیاه ایده آل ترین بستر رشد را برای گیاهان فراهم کنند.

دسته بندی کلی انواع کود تقویتی

دسته بندی کلی انواع کود تقویتی
دسته بندی کلی انواع کود تقویتی

در یک دسته بندی کلی، انواع کود تقویتی را به سه دسته کود شیمیایی، آلی و زیستی تقسیم می کنند. اساس این دسته بندی نحوه تولید کود و درصد خلوص عناصر تشکیل دهنده آن است. در ادامه به بررسی کوتاه هر یک از این انواع می پردازیم.

کودهای تقویتی آلی یا کود ارگانیک تقویتی

انواع کود تقویتی آلی یا ارگانیک از جمله بهترین انواع کودها در صنعت کشاورزی به شمار می روند. این کودها همانطور که از اسمشان پیداست به طور طبیعی تولید شده ، بدون ضررهای زیست محیطی هستند و هیچ ماده افزودنی مضری ندارند. کودهای آلی که کود پاک نیز نامیده می شوند حاوی درصد بالایی از کربن هستند و می تواند نیاز انواع گیاه به این عنصر به طور کامل تامین کنند.

کودهای تقویتی شیمیایی

انواع کود تقویتی شیمیایی که نقش بسیار مهمی در کشاورزی امروزی دارند می توانند نیاز خاک و گیاهان مورد رشد در آن را به نیتروژن، پتاسیم و فسفر تامین کنند. کودهای شیمیایی حاوی این سه عنصر با نام کود کامل (مقاله کود کامل چیست را بخوانید) یا کود NPK شناخته شده اند و در اصلاح خاک و تقویت رشد گیاهان اثرگذاری بسیار سریع و چشمگیری دارند.

کودهای تقویتی زیستی

کودهای تقویتی زیستی به خصوص کودهای تثبیت کننده نیتروژن از جمله بهترین کودها برای بازسازی میکروبی خاک هستند. اوره یکی از شناخته شده ترین و پرمصرف ترین کودهای تقویتی زیستی است که می تواند ازت خاک را تامین کند. غالبا کودهای زیستی را همراه با سایر انواع از جمله کودهای آلی جهت اصلاح و تقویت خاک به کار می گیرند.

برای اطلاع از کود های تقویتی آرمان بذر سپاهان میتوانید از قسمت محصولات را مشاهده نمایید. همچنین با مشاوران شرکت تماس حاصل نمایید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت