کود مخصوص ذرت علوفه ‌ای

بازدید: 598 بازدید
Rate this post

ذرت علوفه‌ ای (Zea mays) یکی از مهم ‌ترین گیاهان علوفه ‌ای است که به دلیل بازدهی بالا، ارزش تغذیه ‌ای مناسب و قابلیت کشت در مناطق مختلف، مورد توجه کشاورزان و دامداران قرار گرفته است. این گیاه به عنوان خوراک دام ‌ها به صورت تازه، سیلو شده یا خشک استفاده می ‌شود، کل گیاه (ساقه، برگ و دانه) برای علوفه استفاده می ‌شود و در تأمین نیازهای غذایی دام‌ های شیری و گوشتی نقش بسزایی دارد.

ویژگی ‌های ذرت علوفه‌ ای

ذرت علوفه‌ ای نسبت به ذرت دانه ‌ای، با تراکم بالاتری کاشته می ‌شود تا میزان بیشتری بیوماس تولید کند. این نوع ذرت تا زمانی که گیاه هنوز سبز و میزان رطوبت بالایی دارد برداشت می‌ شود و کل گیاه شامل ساقه، برگ و دانه برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ویژگی ‌ها باعث می‌ شود که ذرت علوفه‌ ای که حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات ‌ها و فیبر است منبع غذایی پرانرژی برای دام ‌ها باشد.

نیازهای تغذیه ‌ای و مدیریتی ذرت علوفه ‌ای

ذرت علوفه ‌ای گیاهی است که به عناصر غذایی با مقادیر بالا نیاز دارد. انجام آزمایش خاک قبل از کاشت جهت تعیین میزان نیاز عناصر غذایی ضروری است و به کشاورزان کمک می ‌کند تا برنامه دقیقی برای مدیریت باروری خاک تدوین کنند. برای تولید بالا و با کیفیت ذرت علوفه ‌ای، رعایت نکات تغذیه ‌ای و مدیریتی زیر ضروری است:

خاک مناسب

ذرت علوفه ‌ای در خاک‌های حاصلخیز و با زهکشی خوب بهترین عملکرد را دارد. pH مناسب برای کشت این گیاه بین 6 تا 7.5 است. خاک ‌های غنی از مواد آلی و دارای بافت مناسب، می ‌توانند رشد و توسعه بهتر ریشه‌ ها را تضمین کنند. کودهای هیومیکی کیفیت خاک را به شدت بالا می برد و جذب عناصر غذایی را بهبود می بخشد. محصولاتی هیومیکی مانند هوماکینگ، هومی استار و ایگل از محصولات برند آرمافرت شرکت آرمان بذر سپاهان به شدت بر کیفیت خاک تاثیر می گذارد و جذب عناصر غذایی را بالا می برد.

آب و هوا

ذرت علوفه ‌ای به منظور تکمیل مراحل رشدی خود به نیاز گرمایی احتیاج دارد و در مناطقی با تابستان‌ های گرم و مرطوب بهترین عملکرد را از خود نشان می ‌دهد. این گیاه به مقادیر زیادی آب نیز نیازمند است و در دوره‌ های خشکی، باید به طور منظم آبیاری شود.

کود مخصوص ذرت علوفه ‌ای چیست؟

تأمین عناصر غذایی لازم از طریق کود دهی یکی از عوامل کلیدی در تولید موفق ذرت علوفه ‌ای است. کود دهی باید بر اساس نتایج آزمایش خاک و نیازهای غذایی گیاه انجام شود.

کود نیتروژن

نیتروژن مهم‌ ترین کود مخصوص ذرت علوفه ‌ای است که نقش اساسی در رشد و توسعه گیاه دارد. نیتروژن نقش کلیدی در سنتز پروتئین‌ها و تشکیل کلروفیل دارد، که هر دو برای رشد سریع و تولید بیشتر بیوماس ضروری هستند. کلروفیل برای فرآیند فتوسنتز لازم است و فتوسنتز به تولید مواد غذایی و انرژی برای گیاه کمک می‌ کند. وجود این عنصر برگ ‌ها را سبزتر و سالم‌تر می کند، درنتیجه کیفیت تغذیه ‌ای علوفه را افزایش می‌ دهد. در واقع علوفه با محتوای نیتروژن بالا، دارای پروتئین بیشتری است که برای تغذیه دام‌ها بسیار مفید است. از طرفی کمبود نیتروژن می‌تواند به کاهش شدید عملکرد محصول منجر شود. گیاهانی که نیتروژن کافی دریافت نمی‌کنند، ضعیف‌تر و کوچکتر بوده و تولید بلال‌ های کمتری دارند. توصیه می ‌شود که نیتروژن در چندین مرحله (معمولاً در سه مرحله پیش کشت، 4-6 برگی و 8-10 برگی) به مزرعه داده شود. کود 5-10-30 آرمافرت و 5-5-40 تانسو از آرمان بذر سپاهان با فراهم آوردن نیتروژن بالا، تا حدی پتاسیم و فسفر را نیز برای گیاه فراهم می کند.

کود فسفر

فسفر برای توسعه ریشه‌ و افزایش تولید بلال‌ ضروری است. کود های فسفره بهتر است پیش از کاشت و در مرحله 3 تا 4 برگی به خاک اضافه شوند تا به خوبی در دسترس ریشه‌ های جوان قرار گیرند. کود 10-52-10 تانسو آرمان بذر سپاهان از کودهای فسفر بالایی است که میزان نیتروژن و پتاسیم را نیز تا حد مناسبی فراهم می کند. کود 00-61-12 آرمافرت نیز از دیگر کودهای فسفر بالای آرمان بذر سپاهان است که ضمن فراهم آوردن فسفر با مقدار بالا، عنصر نیتروژن را نیز تا حد مطلوبی فراهم می کند.

کودهای پتاسیم و گوگرد

پتاسیم به بهبود مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ ها و شرایط تنش‌ زا کمک می ‌کند و در تنظیم آب در گیاه نقش دارد. این کود بهتر است پیش از کاشت و قبل از گلدهی به خاک اضافه شود. گوگرد نیز از عناصر پرمصرف در این گیاه است که به کمیت و کیفیت محصول کمک می کند. سولوپتاس آرمافرت با فراهم کردن گوگرد و پتاسیم می تواند نیاز غذایی گیاه را به هر دو عنصر فراهم کند.

کود های ریز مغذی

عناصر ریز مغذی‌ مانند روی، بور، مس و منگنز نیز برای رشد مطلوب ذرت علوفه ‌ای ضروری هستند. این عناصر معمولاً به مقادیر کم مورد نیاز هستند، اما کمبود آن ‌ها می ‌تواند منجر به کاهش شدید عملکرد شود. کود ریز مغذی تانسو آرمان بذر سپاهان ضمن فراهم کردن تمام ریز مغذی های مورد نیاز گیاه، در مرحله 6 تا 8 برگی و بعد از گل دهی توصیه می گردد.

 

بیشتر بخوانید: کمپوست و کود چه تفاوتی دارند؟

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت