بهترین کود مایع برای درختان میوه

بازدید: 941 بازدید
بهترین کود مایع برای درختان میوه
Rate this post

مقدمه

درختان برای رشد، باردهی و افزایش کیفیت محصولات خودشان به عناصر غذایی احتیاج دارند و این عناصر را از طریق ریشه های خود در خاک جذب می کنند. مصرف انواع کود برای درختان میوه می تواند این عناصر را تامین کند و به درختان در مراحل مختلف رشدی آنها کمک کند. انتخاب بهترین کود مایع برای درختان میوه قطعا انتخاب آسانی نیست و به عوامل بسیاری بستگی دارد. درختان در زمان های مختلفی از سال نیاز های متفاوتی دارند و همین موضوع باعث می شود که انتخاب بهترین کود مایع برای درختان میوه رابطه مستقیمی با زمان مصرف آن پیدا کند. عوامل دیگری نیز در این انتخاب موثر است که در ادامه به آنها می پردازیم.

زمان

درختان میوه در تمامی فصول سال نیاز به کوددهی و رسیدگی دارند. از زمانی که نهال درختان میوه را در باغ خود کاشت می کنید باید به دنبال بهترین کود مایع برای درختان میوه باشید. برخی از باغداران تصور می کنند که بعد از برداشت محصول در فصل پاییز و زمستان دیگر درختان نیاز به هیچ کودی ندارند اما این تصور اشتباه است. درختان میوه از شروع فصل رشد در بهار تا اسفند نیاز به کود دارند. کودی که برای درختان میوه مصرف میشود در زمان های مختلف متفاوت است. در پاییز درختان به پتاسیم و کلسیم احتیاج دارند. در زمستان کود چالکود مصرف می شود و در بهار و تابستان انواع عناصر مورد نیاز درختان مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، آهن و … مصرف می شود. شاید بتوان گفت که بهترین زمان برای کوددهی به درختان میوه فصل بهار باشه چرا که در این فصل نیاز بیشتری به مواد غذایی دارد. بهتر است برای کوددهی درختان میوه و انتخاب بهترین کود مایع برای درختان میوه از برنامه تغذیه ای مناسب کمک بگیرید.

نوع درخت

علاوه بر تاثیر زمان مناسب در انتخاب بهترین کود مایع برای درختان میوه، نوع درخت میوه نیز حائز اهمیت است. منظور از نوع درخت، نوع گونه ‌ای است که برای کوددهی در نظر دارید. درختان مختلف انواع مختلفی دارند و نیازهای متفاوتی نیز از نظر خاک، آب، و عناصر غذایی دارند. برخی درختان میوه نیاز به کود های خاصی دارند که با درختان سایر گونه ‌ها تفاوت دارد.

پس از انتخاب نوع درخت مورد نظر، باید کود ها و روش ‌های مراقبت از آن گونه خاص را بر اساس نیازهای آن گونه مشخص کنید.

خاک

قبل از مصرف بهترین کود مایع برای درختان میوه، ارزیابی میزان مواد مغذی خاک ضروری است. یک آزمایش ساده خاک می تواند نشان دهد که خاک شما فاقد کدام مواد مغذی است. برنامه کوددهی به درختان میوه بر اساس میزان کمبود عناصر غذایی موجود در خاک نوشته می شود. بهتر است عناصری که در خاک به میزان کمتری از میزان مورد نیاز درختان وجود دارد از طریق کوددهی تامین گردد. برای مثال در اکثر مناطق ایران به دلیل خشکسالی های متوالی و قلیایی بودن خاک، آهن اکسید می شود و برای گیاهان قابل جذب نیست. در این حالت مصرف کود های آهن کلاته می تواند بهترین کود مایع برای درختان میوه باشد.

بهترین کود مایع برای درختان میوه
بهترین کود مایع برای درختان میوه

انواعی از بهترین کود مایع برای درختان میوه

درختان میوه در شرایط و مراحل مختلفی احتیاج به کود دارند و این کود باید از طریق آبیاری یا محلول پاشی برای آنها تامین شود. بهترین کود برای درختان میوه  همان کودی است که بتواند نیاز گیاه را در آن زمان و شرایط تامین کند. برخی از انواع بهترین کود برای درختان میوه را در ادامه توضیح دادیم.

کود کامل مایع

کود کامل مایع نوعی از کود است که تمامی عناصر ماکرو و میکرو را در خود موجود دارد و میتواند نیاز های گیاه را تامین کند. به عنوان مثال، یک کود کامل ممکن است شامل مقدار مناسب نیتروژن برای تشکیل برگ ‌ها و رشد سریع گیاهان، مقدار فسفر کافی برای توسعه ریشه و گل ‌دهی، و مقدار پتاسیم کافی برای تقویت ساختار گیاهان و بهبود کیفیت گل و میوه باشد. از کود های کامل مایع معمولا به روش آبیاری و محلول پاشی استفاده می شود تا نیاز های اولیه درختان تا حدودی تامین شود. از بهترین کود های کامل مایع کود ویتامین تانسو هست. این کود تمامی عناصر ماکرو و میکرو را در خود موجود دارد و برای انواع درختان میوه استفاده می شود. این کود علاوه بر تمامی عناصر مورد نیاز گیاهان دارای آمینو اسید نیز هست که باعث افزایش مقاومت گیاهان می شود و کیفیت میوه را نیز بهبود می بخشد. عناصر موجود در کود ویتامین به صورت کلاته است و در خاک های قلیایی و آهکی نیز جذب می گردد. از این کود در فصل بهار و تابستان برای انواع درختان میوه استفاده می شود.

کود آهن

آهن از پر مصرف ترین کود های میکرو است که برای افزایش سبزینگی و فتوسنتز در گیاهان استفاده می شود. فرم قابل جذب این عنصر در اغلب مناطق ایران در خاک کمتر از نیاز درختان است و معمولا درختان میوه با کمبود این عنصر درگیر هستند. در خاک های قلیایی که Ph بالایی دارند و املاح معدنی در آنها بیشتر از حد استاندارد است و اصطلاحا به آنها خاک های شور گفته میشود، آهن به فرم اکسید شده تبدیل می گردد و ریشه ی گیاهان قادر به جذب آن نیستند و به همین خاطر درختانی که در این خاک ها هستند با کمبود آهن مواجهند. برای تامین آهن مورد نیاز گیاهان باید از کود های آهنی که به فرم کلات هستند استفاده کرد. فرم کلات شده ی آهن به راحتی توسط گیاهان در خاک های نامناسب جذب می شود. کود کلات آهن تانسو دارای 7 درصد آهن کلات شده است که در بین کود های آهن درصد بالایی محسوب می شود. این کود علاوه بر آهن دارای عناصر گوگرد، پتاسیم و آمینواسید نیز هست که باعث تقویت دو چندان گیاهان می شود. مصرف کود کلات آهن تانسو در سریع ترین زمان ممکن کمبود آهن را در درختان میوه تامین می کند و باعث افزایش باردهی، میوه دهی، گلدهی، رشد و تقویت کلی درختان می شود.

بیشتر بخوانید: نگهداری گل روی بوته

کود پتاس

پتاسیم مهم ترین عنصر برای افزایش گلدهی و میوه دهی و افزایش کیفیت گل و میوه در درختان میوه است. شاید به جرات بتوان گفت که بهترین کود مایع برای درختان میوه همان کود پتاسیم است. پتاسیم سومین عنصر پر مصرف توسط گیاهان است که باعث افزایش کیفیت و کمیت میوه ها می شود. این عنصر شیره ی گیاهی را غلیظ می کند و با این کار درخت را در برابر تنش های محیطی مانند سرمازدگی، حمله آفات و بیماری ها مقاوم می کند. کود پتاسیم 45 درصد تانسو  دارای 45 درصد پتاسیم محلول در آب است که به صورت آبیاری و محلول پاشی مصرف میشود. این کود طعم و رنگ میوه ها و گلها را نیز بهبود می دهد و برای افزایش شکوفه دهی و کاهش ریزش میوه ها نیز مصرف می شود. بسیاری این کود را بهترین کود مایع برای درختان میوه می دانند.

کود ریز مغذی

کود ریزمغذی یا کود میکرو از کود هایی است که تمامی عناصر میکرو و کم مصرف برای گیاهان را موجود دارد. این عناصر با اینکه کم مصرف هستند اما برای گیاهان ضروری اند و نبود هر یک از این عناصر باعث ایجاد علائم کمبود در گیاه و توقف رشد و باردهی آنها می شود. کود ریز مغذی تانسو از بهترین کود های تامین کننده ی عناصر میکرو در گیاهان است. این کود علاوه بر عناصر میکرو دارای عناصر ماکرو و پر مصرف نیز هست و می تواند تمامی نیاز های درختان میوه را تامین کند.

بهترین کود مایع برای درختان میوه
بهترین کود مایع برای درختان میوه

کود آمینو اسید

هر ساله درختان میوه خسارت زیادی در اثر انواع تنش های محیطی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، حملات آفات و بیماری ها، خشکسالی، جابه جایی و … می بینند. بسیاری از این خسارت ها ممکن است موجب خشک شدن و از بین رفتن کامل درختان شود و خسارات جبران ناپذیری به باغداران وارد کند. مصرف کود آمینو اسید باعث مقاوم تر شدن درختان نسبت به این تنش ها می شود. آمینو اسید ها ماده ی اولیه ساخت پروتئین در گیاهان هستند و وجود آنها در گیاه باعث میشود که در این شرایط بحرانی به وجود آمده پروتئین گیاه تامین شود و انرژی گیاه صرف مقاومت در برابر تنش شود. کود آمین استار دارای 76 درصد آمینو اسید است که به سرعت توسط گیاهان جذب می شود و تاثیر بسیاری دارد. این کود به صورت آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده می باشد.

کود اصلاح کننده خاک

خاک اکثر مناطق ایران بافت مناسبی برای کاشت و پرورش درختان میوه ندارند و درختانی که در این شرایط هستند محصول بازارپسندی نیز تولید نمی کنند. برای رشد بهتر و بیشتر درختان میوه و تولید محصولی با کیفیت می توانید از انواع کود های اصلاح کننده خاک استفاده کنید. این کود ها pH خاک را اصلاح و بافت خاک را برای رشد ریشه مناسب می کنند. دو نوع از بهترین کود های اصلاح کننده ی خاک کود هیومیک اسید و فولویک اسید هستند که شرکت آرمان بذر سپاهان این دو کود را  با دو نام تجاری فولوی استار و هومی استار در بازار عرضه میکند. کود فولوی استار دارای 32 درصد فولویک اسید و 76 درصد ماده آلی است. کود هومی استار نیز دارای 70 درصد هیومیک اسید و 10 درصد ماده آلی و 12 درصد فولویک اسید است. این دو کود پس از استفاده در زمین جذب عناصر را توسط ریشه تسهیل می کنند، بافت خاک را به مرور زمان اصلاح می کنند، خاک را حاصلخیز کرده و pH خاک را نیز تنظیم می کنند. این دو کود اصلاح کننده از بهترین کود مایع برای درختان میوه در جهت مقاوم کردن آنها نسبت به تنش های محیطی هستند. مصرف این کودها برای تمامی باغ های میوه توصیه می شود.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشه. هر سوالی داشتین میتونین با آرمان بذر سپاهان تماس بگیرین و از مشاورین ما بپرسین.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت