نحوه تزریق کود در آبیاری قطره‌ ای

بازدید: 313 بازدید
نحوه تزریق کود در آبیاری قطره‌ ای
Rate this post

آبیاری قطره ‌ای یکی از روش‌ های مؤثر و کارآمد برای رساندن آب و عناصر غذایی به گیاهان است که در مناطقی با کمبود آب بسیار کاربردی است. این سیستم نه تنها به صرفه ‌جویی در مصرف آب کمک می ‌کند، بلکه امکان رساندن دقیق کود به ریشه ‌های گیاهان را فراهم می ‌سازد. تزریق کود در آبیاری قطره ‌ای فرآیندی است که در آن کود ها به صورت محلول در آب وارد سیستم آبیاری شده و از طریق قطره ‌چکان ‌ها به خاک و ریشه گیاهان منتقل می ‌شوند. این فرآیند نیازمند تجهیزات خاصی است که بتواند کود را به طور یکنواخت و دقیق به آب اضافه و در نهایت به گیاه برساند .به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه تزریق کود در آبیاری قطره‌ ای ادامه مطالب را دنبال کنید.

چه کود هایی برای آبیاری قطره ‌ای مناسب هستند

انتخاب کود مناسب در آبیاری قطره ای از اهمیت بالایی برخوردار است. کود های محلول در آب و کود های مایع که به راحتی در آب حل می شوند برای این کار مناسب اند. این کود ها شامل کود های کامل محلول، کود های نیتروژنه (نیترات آمونیوم، نیترات کلسیم، اوره)، کود های فسفاته مانند مونو آمونیوم فسفات  (MAP)و دی آمونیوم فسفات (DAP)، کود های پتاسیمی و کود های ریز مغذی محلول می باشند. کود های نامناسب برای آبیاری قطره ‌ای شامل کود هایی با ذرات درشت اند که ممکن است باعث گرفتگی قطره ‌چکان‌ها شوند، کود های نا محلول در آب (که به خوبی در آب حل نمی ‌شوند و می ‌توانند باعث تشکیل رسوبات در سیستم شوند) و کود های حاوی کلر زیاد (ممکن است به گیاهان آسیب برساند) می باشند.

مخزن کود در آبیاری قطره‌ ای

مخازن کود برای ذخیره ‌سازی و تهیه محلول کودی کاربرد دارد. مخزن کود باید ویژگی ‌های زیر را داشته باشد:

  • مقاوم در برابر خوردگی:  به دلیل وجود مواد شیمیایی در کود، این مخازن مقاومت لازم در برابر خوردگی را داشته باشد.
  • حجم مناسب:  بسته به میزان آبیاری و مقدار کود مورد نیاز حجم مناسبی برای مخزن انتخاب شود.
  • دارای همزن:  برای جلوگیری از ته ‌نشینی کود و اطمینان از یکنواختی محلول مخزن های دارای همزن انتخاب شود.
  • دارای فیلتر: استفاده از فیلترهای مناسب برای حذف ذرات جامد و جلوگیری از گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای استفاده می شود. از انواع فیلتر ها می توان فیلترهای دیسکی ) برای حذف ذرات بزرگتر( و فیلترهای شنی ( برای حذف ذرات ریزتر) را نام برد.
نحوه تزریق کود در آبیاری قطره‌ ای
نحوه تزریق کود در آبیاری قطره‌ ای

انواع پمپ ‌های تزریق به منظور تزریق کود در آبیاری قطره ‌ای

  • پمپ‌های ونتوری: در این پمپ از فشار آب برای ایجاد مکش و تزریق کود استفاده می ‌کنند. سیستم ونتوری یکی از روش ‌های پر کاربرد برای تزریق کود در سیستم آبیاری قطره ‌ای است. این دستگاه از یک لوله با یک قسمت باریک ‌تر (گلوگاه) تشکیل شده است که باعث ایجاد افت فشار در آن نقطه می ‌شود. این افت فشار، یک مکش ایجاد می‌ کند که کود مایع را از مخزن به داخل جریان آب می ‌کشد و سپس مخلوط آب و کود از لوله ونتوری خارج شده و وارد سیستم آبیاری قطره ‌ای می گردد. این وسیله به سبب عدم استفاده از برق یا انرژی های دیگر، درمقایسه با روش های دیگر تزریق کود به گیاهان، هزینه بسیار پایینتری دارد.
  • پمپ‌های پیستونی :در این روش کود با کمک پیستون وارد سیستم آبیاری می شود و با برق یا بنزین کار می کند
  • پمپ ‌های دیافراگمی: برای تزریق کود های مایع به کار می‌رود و معمولاً با موتور های برقی یا بنزینی کار می‌ کند.

 

 

مزایا و معایب تزریق کود در آبیاری قطره‌ای

از مزایای تزریق کود در آبیاری قطره ای می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. کنترل بهتر تغذیه گیاهان از طریق تنظیم دقیق میزان و نوع کود، 2. صرفه ‌جویی در مصرف کود و آب با کاهش هدر رفت آن ها، 3. بهبود رشد گیاهان با  فراهم کردن تغذیه یکنواخت و مداوم برای گیاهان، 4. امکان کنترل مداوم pH و EC (هدایت الکتریکی) محلول کودی برای اطمینان از تعادل مناسب عناصر غذایی. از طرفی تزریق کود در آبیاری قطره ای دارای معایبی نیز می باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. هزینه اولیه بالا به دلیل نیاز به تجهیزات پیشرفته مورد نظر، 2. نیاز به نگهداری و بررسی مرتب از سیستم آبیاری از جمله فیلتر و تجهیزات تزریق برای جلوگیری از گرفتگی و خرابی و در صورت رسوب ماده شیمیایی در تجهیزات از اسید شویی استفاده شود،  3. نیاز به مدیریت دقیق میزان کود و آب جهت جلوگیری از شور شدن خاک، کمبود یا بیش بود تغذیه ای.

نتیجه ‌گیری

تزریق کود در سیستم آبیاری قطره ‌ای یک روش کارآمد برای بهینه‌ سازی مصرف آب و کود به منظور بهبود رشد گیاهان است. انتخاب کود های مناسب، استفاده از تجهیزات مدرن مانند پمپ ‌های ونتوری و همچنین نگهداری و مدیریت دقیق سیستم آبیاری به بهره‌وری بیشتر کمک می‌ کند. با رعایت نکات مهم و استفاده از کود های مناسب، می‌توان از مزایای این روش بهره ‌مند شد و رشد بهینه گیاهان را تضمین کرد. لازم به ذکر است شرکت آرمان بذر سپاهان با تولید کود های کشاورزی تخصصی، باکیفیت و کاملا محلول در آب در این زمینه پیشرو بوده است. لطفاً جهت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

No products in the cart.

Return To Shop
ورود به سایت